TOP

Baskèts opent pop-up shop Ontour: “partnerships hebben de toekomst” *

De Amsterdamse sportfashionretailer Baskèts lanceert deze week een tijdelijke shop-in-shop van het label Ontour. Volgens Daan de Greef, mede-eigenaar van Baskèts, heeft nauwe samenwerking met merken de toekomst: “Specialiseren wordt steeds belangrijker.”

De benedenverdieping van de Baskèts -vestiging aan de Amsterdamse Elandsgracht deed de voorgaande seizoenen vooral dienst als opslagruimte. Nu biedt de plek nieuwe mogelijkheden. “We willen van de kelder een wisselend retailconcept maken”, vertelt Baskèts’ mede-eigenaar Daan de Greef. “Met Ontour hebben we een goede band, we verkopen het merk al sinds de start. Interieur-wise zijn zij de jongens van Ontour ook sterk, dus het is de perfecte combi.”

Netflix

Het is de bedoeling dat de pop-up shop dit najaar wordt ingevuld door Ontour. De Greef: “Als het een succes is, kunnen we nadenken over nog een seizoen. Maar in principe zijn de mogelijkheden legio. Het hoeft niet per definitie worden ingevuld door een kledingmerk. Wat mij betreft kan ook een bedrijf als Samsung of Netflix zich presenteren in deze ruimte.”

Experience

“Partnerships hebben de toekomst”, stelt de ondernemer. “Warenhuizen doen het al langer, waarom zou je als multibrandstore niet aan de slag kunnen met dit concept?” Partners kunnen vaak een interessante eigen ‘experience’ toevoegen, vindt De Greef. Wat uiteraard moet aansluiten op de uitstraling van de winkel. “Voordeel van dit nieuwe project is dat het de winkel weer extra op de kaart zet. Door de online concurrentie wordt het steeds lastiger mensen naar je fysieke winkel te trekken. Dit project creëert weer buzz op deze locatie.”

Baskets productlijn

Sowieso is Baskèts bezig met opvallende ontwikkelingen binnen het bedrijf. De vorig jaar gelanceerde Baskèts-productlijn, met onder andere petten, bidons, strandlakens en geurkaarsen, is dit najaar uitgebreid met kledingstukken als T-shirts en sweaters voorzien van het winkellogo. “We zijn drie weken geleden ‘live’ gegaan en de verkoop gaat heel goed. Op dit moment staat ons eigen merk in de verkoop-top 3. Het is een te gek gevoel als klanten je eigen spullen kopen.”

Specialiseren

“Mensen willen blijkbaar graag met de naam Baskèts geassocieerd worden. Daar hebben we hard voor gewerkt. Ik geloof dat specialiseren steeds belangrijk wordt als retailer. Daarom hebben we afscheid genomen van een aantal merken, die bijvoorbeeld een eigen winkel hebben geopend. Daarnaast ligt onze focus nu voor een groot deel op de ontwikkeling van de Baskèts -lijn. We zijn nu druk met de productie van de volgende collectie, die iets cleaner – zonder al te grote logo’s – wordt. Daar ligt de kracht van onze winkel: bij het bedienen van kids die met streetculture bezig zijn, maar ook bij het helpen van klanten die zoeken naar gewoon goede sweats en Allstars.”

baskets x ontour 2

baskets x ontour 5

baskets x ontour 6

baskets x ontour 4

baskets eigen lijn