TOP

Vergrijzing en spaardrang drukken de uitgaven aan kleding en schoenen *

Kleding- en schoenenretailers hebben meer te lijden van het groeiend aantal 65-plussers en de spaardrang van de Nederlander dan van online winkelen. Dat stelt retailonderzoeksbureau Q&A in een rapport.

Niet het online shoppen vormt een bedreiging voor de fysieke retailer, maar de vergrijzing en de sterke behoefte van Nederlanders om extra geld te sparen en af te lossen. Uit onderzoek van retailonderzoeksbureau Q&A onder 3.500 Nederlanders van 25 tot en met 85 jaar blijkt dat  nog geen twee procent van  de ondervraagden dit gaat uitgeven in de winkelstraat.

Aflossen en sparen

Aflossen en sparen is het nieuwe besteden, concludeert de retailonderzoeker. Nederlanders zien de financiële toekomst niet zo zonnig in; 32 procent verwacht dat het financiële situatie van het huishouden over vijf tot tien jaar slechter wordt . 65-Plussers zijn wat dat betreft het meest somber: 53 procent is daar pessimistisch over.

Het gevolg is dat 25 procent zegt extra geld naar de spaarrekening te boeken en dat eveneens 25 procent het gebruikt om af te lossen. Mochten ze meer gaan uitgeven, dan gaat het geld vooral op aan leuke dingen doen (13%) en vakantie (11%).

Vergrijzing

Naast de voorkeur van de consument om zijn geld anders te besteden dan aan kleding of schoenen,  vormt de vergrijzing volgens Q&A dus ook een bedreiging voor de modebranche. De groep 65-plussers,  die de komende jaren stijgt van 18 procent naar 24 procent in 2030, koopt gemiddeld minder vaak niet-dagelijkse producten dan jongeren. Vaak hebben ze een product al in bezit en doen er doorgaans langer mee.

Onder invloed van de vergrijzing daalt het aantal producten dat door winkels wordt verkocht (volume, red.) sterk.  Van alle branches worden de kinderkleding, mode, schoenen en ook wonen, multimedia&entertainment en speelgoed hierdoor hard geraakt. Daardoor staan de omzetten flink onder druk. Als ouderen iets kopen,  besteden ze gemiddeld wel meer geld, maar dit compenseert de daling in volumes en de omzetten niet.

Slecht nieuws

Dat vergrijzing alleen maar slecht nieuws betekent voor de retail, is ook niet waar. Onderzoeks- en adviesbureau Forrester Research Inc. attendeerde er al op in hun onderzoek The Future of Shopping. De senior heeft geld te besteden, aldus Forrester.


LEES OOK: Grijs is het nieuwe goud: hoe bereik je die 50-plusser?


Ook Q&A geeft op basis van berichtgeving van het Planbureau voor de Leefomgeving en het CBS aan dat de groeiende oudere bevolking ‘goed nieuws’ is voor de omzetpotentie van de retail. Vooral grote en middelgrote steden profiteren hiervan.

Verschillen 

Tegelijkertijd zorgt de vergrijzing voor grotere verschillen tussen gebieden. In kleinere gemeenten neemt het anadeel 65-plussers in 2030 toe tot 26 procent of hoger. Dat heeft vooral lokaal impact op de  winkels. Want hoe meer 65-plussers in een gemeente, hoe groter de daling van de volumes en dus de omzet. Vooral krimpgebieden als Zeeland, Zuid-Limburg, Noordoost Groningen, Drenthe en Twente zitten wat dat betreft in de gevarenzone, stelt het retailonderzoeksbureau.

Meer weten over de kansen van vergrijzing voor de retail? Lees dan verder: ‘Vergrijzing, dé kans voor modewinkeliers’ *