TOP

Adidas sluit Nederlandse winkels, omzet kledingzaken daalt en Gray Label test lease-service


Adidas sluit vier Nederlandse Original Stores. Verder: De omzet in de kleding- en schoenenbranche is in augustus 2019 fors gedaald en Gray Label start een proef met een lease-service. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 15 oktober 2019.

Omzet kleding- en schoenenwinkels daalt fors in augustus 2019

In augustus 2019 heeft zowel de kleding- als de schoenenbranche een forse omzetdaling genoteerd, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Winkels in schoenen en lederwaren zette 5,8 procent minder om dan dezelfde periode vorig jaar. Bij kledingwinkels ging het niet veel beter met 4,7 procent minder omzet dan in augustus 2018.

De volledige detailhandel zette in augustus 3 procent meer om dan vorig jaar. Het verkoopvolume was 0,8 procent hoger. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in augustus. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3,9 procent hoger dan in augustus 2018.

De online omzet was in augustus 2019 13,9 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (pure players) hebben 10,5 procent meer omgezet. De omzet van multi-channelers groeide met 19,5 procent.

Adidas sluit vier Original Stores in Nederland

Eerder dit jaar sloot Adidas al vijf van zijn Original Stores. Daar komen er nu nog vier bij. De filialen in Eindhoven, Breda, Arnhem en Groningen gaan allemaal op slot. Dat bevestigd Adidas-woordvoerder Frank Basters aan het Algemeen Dagblad. Tijdelijke contracten van werknemers zijn niet verlengd en de 36 personeelsleden met een vast contract krijgen waar mogelijk een alternatieve functie binnen de overige winkels. Basters noemt daarbij de outletcentra in Roermond, Lelystad en Roosendaal. Een nieuwe is op komst in de regio Amsterdam.

Adidas sluit de filialen omdat de winkels overbodig zijn geworden. Adidas wordt via veel grote retailers in Nederland aangeboden en de onlineverkoop is sterk. “Anders gezegd, de noodzaak om eigen winkels te hebben om als merk toegankelijk te zijn voor consumenten is enorm afgenomen,” aldus Basters.

McGregor-winkels geïnspireerd op New York

Kledinglabel McGregor heeft de eerste drie eigen winkels geopend. In Den Haag, Breda en Amsterdam zijn nu de deuren open van het merk dat onder de nieuwe eigenaren een hernieuwde start maakt.  McGregor is van oudsher een merk dat zich profileert als american sportswear label. In het winkelinterieur, dat je hier kunt bekijken, zijn daarom veel details terug te vinden die een relatie hebben met New York, de geboorteplaats van het merk. In de zogeheten Haberdashery Area staan vintage meubels en er hangen op New York geïnspireerde beelden van onder meer deli’s en wasserettes. Samenwerkingen met verscheidene Amerikaanse merken gaan deze beleving nog verrijken, zo schrijft het merk in een persbericht.

Gray Label start proef met lease-service

Met duurzame Nederlandse kindermodemerk Gray Label start een proef met het leasen van kleding. Dat vertelt brand director Vivian Hartog aan Fashionunited. Het merk wil op deze manier onder meer bewustwording creëren bij de consument die op deze manier ook een bijdrage kan leveren aan een meer sustainable-mode industrie.

Het lease-pakket begint in de ‘miniature lijn’, voor de allerkleinsten. Het abonnement loopt een jaar, vertelt Hartog. “Deze eerste maten groeien ze het snelste uit, dus daar kunnen we de meeste impact maken. Deze kleding kan dan nog een tweede, derde of zelfs vierde leven krijgen.” Gray Label wil in november gaan testen met een groep ouders. De bedoeling is om het lease-abonnement vanaf half 2020 op de eigen website aan te bieden.

Medeoprichter blijft ceo bij Superdry

Medeoprichter Julian Dunkerton blijft aan het roer bij Superdry, zo schrijft Retailnews. In april keerde hij terug als interim-ceo, nadat hij in 2018 was opgestapt uit onvrede over de strategie van het Britse modebedrijf.

Bestuursvoorzitter Peter Williams zegt dat het bestuur blij is dat Dunkerton zijn contract heeft verlengd tot april 2021. Volgens hem heeft Dunkerton de visie, de creativiteit en het leiderschap die cruciaal zijn om Superdry te veranderen. Superdry, bekend van sweaters, jassen en hoodies met Japanse teksten, heeft het moeilijk. Afgelopen boekjaar noteerde het een verlies van omgerekend 94,9 miljoen euro. Dat kwam volgens Superdry vooral door herstructureringskosten en door het afschrijven van slecht presterende winkels.