TOP

ABN Amro: ruimte voor groei modebranche in 2014

In 2014 zullen de dalende volumes afnemen en ontstaat weer ruimte voor groei. Vooral de kledingbranche zal snel van het economisch herstel kunnen profiteren. Dat stelt ABN Amro. Lees hier hoe.

In het rapport Visie op Retail 2014, dat vandaag is gepubliceerd, concludeert ABN Amro dat 2014 een overgangsjaar zal worden. De crisis is voorbij en de omzet in de kledingbranche zal stabiliseren. Vanaf 2015 verwacht de bank weer groei. 

Kledingbranche

De omzet in de kledingbranche daalde in 2013 voor het zesde jaar op rij. Vorig jaar werd 4 procent minder uitgegeven dan in 2012. Vooral het eerste kwartaal was slecht: een daling van bijna 12 procent. De totale omzet bedroeg ‘slechts’ 11,3 miljard euro. De crisis en de – daardoor – prijsbewust consument zijn hier de oorzaak voor, maar ook de opkomst van tweedehandskleding en de concurrentie van internationale ketens en webwinkels spelen een rol.

Fysieke winkel

Het blijft voor de fysieke winkelier lastig om klanten naar de winkel te lokken. Winkelgebieden verliezen hun aantrekkelijkheid door leegstand en gebrek aan diversiteit. Gelukkig blijkt uit eerder onderzoek van ABN Amro dat consumenten toch nog steeds graag naar een fysieke winkel gaan. Circa 74 procent van de consumenten gaf aan niet zonder een fysieke winkel te kunnen.

Online

In tegenstelling tot de totale kledingbranche blijft de online kledingverkoop stijgen. In 2013 steeg die zelfs met 16 procent. Dit terwijl de totale internetverkoop maar met 8 procent steeg. In totaal werd 850 miljoen euro omgezet in online kledingverkopen. Online verkopen maakten in 2013 9 procent uit van de totale omzet.

Verwachtingen

Hoewel de economie weer aan de betere hand is in 2014, verwacht ABN Amro pas in 2015 weer groei in de modebranche. Kledingwinkels en –merken die zich goed aanpassen aan de veranderende omgeving en consument kunnen wellicht wel al sneller herstel verwachten.

Hoe pas ik me aan?

Een goed duurzaamheidsbeleid is hierbij essentieel, evenals het gebruik van social media. In fysieke winkels zullen retailers moeten inspireren en informeren. Ook online aanwezigheid én vindbaarheid zijn cruciaal. Concurreren met de laagste prijs is voor veel retailers niet vol te houden. Bedenk daarom iets anders om je te onderscheiden, zoals service en assortiment.  

Ook omnichannel blijft het toverwoord. Hoe zat het ook alweer?