TOP

Aandacht voor winkels in regeerakkoord, Inditex en H&M terug op pre-coronaniveau en Score Group verwacht forse groei

Voor het eerst zijn winkels prominent aanwezig in het regeerakkoord, constateert Inretail. Verder: modegiganten Inditex en H&M Group zijn weer terug op het niveau van voor corona, Score Group verwacht over twee jaar op een omzet van 100 miljoen uit te komen en van alle Europese steden had Amsterdam dit jaar het meest te lijden onder de gevolgen van corona. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 16 december.

Foto: Score

Regeerakkoord: kabinet erkent belang van vitale winkelgebieden

Het nieuwe kabinet gaat met lokale overheden aan de slag om leegstand in winkelgebieden tegen te gaan en de samenwerking tussen retail, horeca en cultuur te stimuleren. Dit omdat ‘een bruisende winkelstraat cruciaal is voor de leefbaarheid in dorpen en steden’, zo staat in het coalitieakkoord dat woensdagmiddag werd gepresenteerd. Ook komt er ruimte voor ‘blurring’ – mengformules tussen retail, horeca en cultuur (‘Waarbij we streng toezien op alcoholmisbruik’, aldus het kabinet) en moet bedrijfsopvolging binnen familiebedrijven ‘eenvoudiger en eerlijker’ worden. Plannen die door brancheorganisatie Inretail worden omarmd. “Samenwerking creëert nieuwe kansen”, stelt algemeen directeur Jan Meerman. “Het is positief dat daar oog voor is, want centra in dorpen en steden veranderen van functie. Ook ‘blurring’ past bij de toekomstige rol van winkelstraten en het versterken van de aantrekkingskracht ervan.” Het is voor het eerst dat winkels zo prominent in een regeerakkoord aanwezig zijn, constateert de algemeen directeur verheugd. “Hier hebben we als brancheorganisatie lang voor geknokt.”

Omzet Inditex en H&M Group terug op precorona-niveau

Modegiganten Inditex en H&M Group hebben het derde kwartaal van 2021 met goede cijfers afgesloten en zitten weer op of zelfs boven het niveau van voor de pandemie. Dat meldt het FD op basis van de kwartaalresultaten. Inditex zag de verkopen tussen augustus en oktober 2021 met 10 procent toenemen ten opzichte van dezelfde periode in pre-coronajaar 2019 en rapporteert een nettowinst van 2,5 miljard euro over de eerste negen maanden van het gebroken boekjaar. Winst die vooral gestuwd wordt door de forse toename in onlineverkopen van 124 procent. H&M zag de verkopen in de afgelopen drie maanden (september-november 2021) met 11 procent toenemen ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf deelt geen resultaten ten opzichte van 2019, maar meldt wel dat de keten hiermee terug is op het niveau van voor de pandemie.

Score Group: ‘Over twee jaar omzet van 100 miljoen’

Ook Score Group (Score, Chasin’) verwacht in 2021 boven het niveau van voor de pandemie uit te komen. Het internationale succes speelt daarbij een rol, meldt Retailtrends, met name de groei van Chasin’ in Duitsland. Daarbij hebben de online verkopen in het buitenland een deel van de coronaverliezen in 2021 gecompenseerd. Voor de komende periode verwacht CEO Frank Huisman een ‘spectaculaire groei’ van de internationale platformstrategie. Hij zegt de toekomst van het bedrijf ‘bijzonder rooskleurig’ tegemoet te zien: over twee jaar moet Score Group goed zijn voor een omzet van honderd miljoen euro.

‘Verdienmodel kledingindustrie onder druk door verlies biodiversiteit’

De mode-industrie moet op zoek naar nieuwe verdienmodellen om levensvatbaar te blijven, nu de aanvoer van natuurlijke grondstoffen door het verlies van biodiversiteit steeds meer onder druk komt te staan. Dat concludeert ABN Amro in het rapport ‘De kwetsbare tango van de kledingsector en de biodiversiteit’. Tussen 1970 en 2020 nam het aantal dieren op aarde met bijna 70 procent af, waardoor natuurlijke ecosystemen steeds meer uit balans raken. Een ontwikkeling waar de modebranche met een aandeel van 10 procent mede verantwoordelijk voor is, terwijl de sector juist sterk afhankelijk is van natuurlijke grondstoffen. Die afhankelijkheid neemt alleen maar verder toe: de verwachting is dat de vezelproductie tegen 2030 naar 146 miljoen ton zal groeien.

Bijna een kwart van deze textielvezels en ruim de helft van de kleding is gebaseerd op katoen. Dat is een van de knelpunten; toekomstige watertekorten en het overmatig gebruik van insecticiden en pesticiden kunnen de aanvoer daarvan verstoren en de kledingprijzen opdrijven. De sector kan zich hier tegen wapenen door in te zetten op andere verdienmodellen, zoals kledingverhuur, en anders te produceren – met circulaire ontwerpen waarbij kleding na gebruik in de keten blijft. “Systeemverandering is nodig”, stelt sector banker retail Henk Hofstede. “Ook onder druk van nieuwe regelgeving en een steeds kritischer wordende consument.”

Amsterdam van alle Europese steden zwaarst getroffen door crisis

Van alle Europese steden zag Amsterdam samen met Rome de grootste terugval in passanten (-37 procent) in 2021 ten opzichte van pre-coronajaar 2019. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus. Die afname wordt veroorzaakt door het wegvallen van internationale toeristen. Toeristische trekpleisters als Barcelona en Wenen voelen de crisis ook; dat Amsterdam desondanks toch slechter presteert, komt volgens directeur onderzoek Gertjan Slob omdat bezoekers uit de regio in coronatijd uitweken naar steden als Alkmaar, Haarlem en Utrecht. Voor Duitse en Scandinavische steden is de impact volgens Locatus het kleinst: zo is Köln met een minimale terugval van 1 procent over 2021 praktisch terug op het niveau van voor de pandemie. Mogelijke verklaringen zijn dat het om landen gaat waar corona de laatste tijd een relatief beperkte impact heeft gehad en deze steden sterker op de regionale markt gericht zijn. Bij Duitsland speelt volgens Slob ook mee dat de bevolking relatief slechte toegang tot internet heeft en minder makkelijk online shoppen dan consumenten in andere Europese landen.