TOP

A.P.C. opent winkel in Nederland, Patta en Tommy Hilfiger maken capsulecollectie en ‘voice’ krijgt grote impact

Eind april opent in Amsterdam de eerste Nederlandse monobrandstore van het Franse denimmerk A.P.C. Het Nederlandse streetwearmerk Patta heeft samen met Tommy Hilfiger een capsulecollectie ontwikkeld. En de opkomst van voice gaat méér invloed hebben dan het ontstaan van webwinkels. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 6 april 2021

A.P.C. opent eerste winkel in Nederland met Tenue de Nîmes

Eind april opent op de Amsterdamse Elandsgracht de eerste Nederlandse monobrandstore van het Franse denimmerk A.P.C. Dat gebeurt in samenwerking met de Nederlandse conceptstore Tenue de Nîmes, een van de Nederlandse verkooppunten van het hoogwaardige denimmerk. Dat meldt Fashionunited.nl op basis van een persbericht. In het verleden deed Tenue de Nîmes al verschillende exclusieve samenwerkingen met A.P.C., bijvoorbeeld voor productlanceringen. A.P.C. (de afkorting van Atelier de Production et de Création) ontstond in 1987 en werd bekend door de hoogwaardige jeans van raw denim. Inmiddels brengt het merk een volwaardige collectie voor mannen en vrouwen, met een minimalistische stijl. A.P.C. heeft momenteel veertien verkooppunten in Nederland. Het merk heeft wereldwijd zeventig winkels, onder andere in wereldsteden als Parijs, New York, Londen, Sydney, Hong Kong, Berlijn and Tokyo.

Patta en Tommy Hilfiger lanceren capsulecollectie

Het Nederlandse streetwearmerk Patta heeft samen met Tommy Hilfiger een capsulecollectie ontwikkeld, genaamd Patta x Tommy. De eerste samenwerking van de twee partijen is ter ere van het honderdjarig bestaan van de Pan-Afrikaanse vlag, die de eenheid en vrijheid van de zwarte cultuur symboliseert. De limited edition collectie bestaat uit een serie iconische stukken uit het archief van Tommy, die zijn geselecteerd en bewerkt door Patta. Het traditionele rood, wit en blauw van Tommy Hilfiger is vervangen door de kleuren zwart, rood en groen van de Pan-Afrikaanse en de Surinaamse en Marokkaanse vlaggen. De uniseks collectie is er in volwassen- en kindermaten. De collectie wordt vrijdag 9 april gelanceerd en is verkrijgbaar via de speciale Patta x Tommy-website, bij Patta Amsterdam en bij verschillende verkooppunten. Om hun betrokkenheid kracht bij te zetten doen Tommy Hilfiger en Patta een donatie aan drie organisaties die Afrikaanse diaspora-gemeenschappen ondersteunen: The Black Archives in Amsterdam, Sistah Space in Londen en The Good Neighborhood Collective in Milaan.

Opkomst voice heeft meer impact dan ontstaan webwinkels

De opkomst van voice gaat zorgen voor eenzelfde impact als de komst van internet dertig jaar geleden. Het gaat zelfs méér invloed hebben dan het ontstaan van webwinkels. Dat blijkt uit onderzoek dat Customer Journey Experts in opdracht van Currence, ShoppingTomorrow en Thuiswinkel.org heeft uitgevoerd. “We staan aan de vooravond van een grote technologische revolutie die op iedereen invloed gaat hebben en het dagelijkse leven van mensen gaat veranderen. We hebben nu nog de mogelijkheid om dit goed te reguleren, zodat de markt straks niet gedomineerd wordt door enkele partijen”, zegt Wijnand Jongen, directeur bij Thuiswinkel.org. “Veel mensen denken nu nog dat ze nooit tegen apparaten gaan praten, maar we zien een omslag komen. Technisch gezien gaan de ontwikkelingen op het vlak van voice en interactieve dialoog razendsnel.” Op dit moment wordt de markt van voice assistants gedomineerd door enkele grote spelers, zoals Google, Apple en Amazon. Dat brengt risico’s met zich mee. “Het mag natuurlijk nooit zo zijn dat een van deze partijen het alleenrecht krijgt op ontwikkeling”, zegt Jongen. “Wij pleiten voor een open netwerk, waarin iedereen programma’s moet kunnen ontwikkelen voor de voice-gestuurde apparaten.”

‘Steeds meer ondernemers zoeken hulp’

Steeds meer ondernemers zoeken hulp bij de Nederlandse Schuldhulproute. In een half jaar tijd hebben 12.000 ondernemers een test gedaan om te checken wat hun financiële situatie is. Meer dan de helft daarvan bleek in zulke zware problemen te zitten, dat ze er niet meer zelf uit kunnen komen. Dat meldt NOS.nl. Overigens signaleert de organisatie dat vermoedelijk vooral mensen die al geldproblemen hebben deze test maakten. Ook belden duizenden ondernemers met de hulplijn voor geldzorgen (0800-8115), die sinds september vorig jaar bestaat. In de Schuldhulproute werken banken, gemeenten en andere organisaties, zoals telecomproviders en energiebedrijven, samen om iedereen te helpen die betalingsproblemen heeft. De bedoeling is om te voorkomen dat mensen met geldzorgen in de schulden terechtkomen. De Schuldhulproute verwijst mensen vervolgens door. Zo kunnen ondernemers bijvoorbeeld worden aangemeld bij MKB Doorgaan of het coronaloket van de Kamer van Koophandel.

‘FNG sjoemelde mogelijk al jaren met cijfers’

De failliete Belgische modegroep FNG sjoemelde mogelijk al sinds juni 2018 met de cijfers. Dat blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport dat is opgesteld op verzoek van de curatoren. Dat schrijft Retailtrends op basis van een bericht in het Belgische dagblad De Standaard. In augustus 2020 ging eerst FNG failliet, eerst in België en daarna in Nederland. Het bedrijf verkeerde al lange tijd in grote financiële problemen. In 2019 leed het concern een nettoverlies van bijna driehonderd miljoen euro en het bouwde een schuldenberg op van vele honderden miljoenen euro’s. Dat er al sinds juni 2018 mogelijk gesjoemeld is, betekent dat de beursgang in dat jaar mogelijk gebaseerd is op bedrog. De drie oprichters en twee advocaten werden eerder al als verdachten aangemerkt.

Hoofdbeeld: Tommy x Patta