TOP

2012 minst moeilijk voor Belgische modebranche

2012 was geen positief jaar voor de kledingverkopen in België, stelt GfK Consumer Experiences vast na onderzoek. De meerderheid van de retailers zag zijn omzet dalen, echter bij onze Zuiderburen werd minder slecht gepresteerd dan in de Nederlandse, Franse en Duitse kleding- en schoenenmarkt.

In België eindigden de bestedingen over 2012 0,7% lager dan in 2011. De dalende bestedingen zijn goed terug te zien in de afgenomen bestedingen per individu over de laatste drie jaren. In 2010 lagen deze totale jaarbesteding van de Belg gemiddeld op €564,-. In 2011 was dat €554,– en in 2012 €545,–.

Somber klimaat
Volgens GfK Consumer Experiences is de negatieve trend ook in België voornamelijk beïnvloed door het sombere economische klimaat. De Belgische consument hield de hand op de knip en de regering nam bezuinigingsmaatregelen. Ook een regenachtige lente en het gebrek aan zonnige dagen gooiden roet in het eten. Ter vergelijk: In Frankrijk eindigden de bestedingen over 2012 1,1% lager dan in 2011. In Duitsland was dat -1,5% en Nederland -6,2%.

Solden
Zelfs tijdens de Belgische uitverkoop van juli, toen de kortingen bovendien aantrekkelijker waren dan gebruikelijk tijdens deze periode, wisten de kledingverkopen het niveau van vorig jaar niet vast te houden. Zelfs de eerste week van januari 2013 heeft nog geen herstel gebracht met -0,5% minder omzet in de kleding- en schoenenwinkels ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Online verschillen
Alleen de online bestedingen zijn in België gestegen. Het aandeel onlineverkopen groeide naar 5.1% van de totale bestedingen aan kleding. Voor schoenen ligt dit op 5.5%. Ter vergelijk: in Nederland liggen de marktaandelen van online op 9.9% voor kleding en 11.0% voor schoenen (Bron: GfK). Het verschil komt doordat in Nederland het aanbod van webshops groter is. Tegelijk is het vertrouwen van Belgen om via internet betalingen te verrichten kleiner dan dat van de Nederlanders.