TOP

Zo kan mode groener worden door blockchain

Modemerken prijzen hun groene referenties steeds vaker aan, maar omdat de kledingproductie vaak gepaard gaat met complexe wereldwijde toeleveringsketens, kunnen ze niet altijd garanderen dat milieuvriendelijke materialen worden gebruikt. TextileGenesis gelooft dat de technologie die ten grondslag ligt aan cryptocurrencies zoals Bitcoin en Dogecoin kan helpen. Dit bedrijf is gevestigd in Hong Kong en India en heeft als doel om de mode-industrie transparanter te maken. Dit wil het doen door blockchain in te zetten waarmee de supply chain gedigitaliseerd kan worden. Merken kunnen hierdoor de kledingproductie volgen van de grondstof tot het eindproduct, wat ook mogelijk is bij Dogecoin kopen door de blockchain. 

Het inkopen van duurzame materialen wordt een topprioriteit voor modebedrijven, volgens een rapport uit 2019 van adviesbureau McKinsey & Company. Merken die voor het rapport werden ondervraagd, zeiden dat ze ook transparantie wilden creëren in hun toeleveringsketens, maar McKinsey merkte op dat nog maar weinig bedrijven dat hadden bereikt. Duurzaamheid is desondanks echt mainstream geworden. We zien een verhoogd gevoel van urgentie en een sterke aantrekkingskracht van de consumenten, evenals een push van merken om duurzaamheid als de kernwaardepropositie te stimuleren. In plaats van vezels zoals polyester en nylon te gebruiken, die plastic bevatten, willen sommige merken overstappen op materialen zoals gerecycled katoen, lyocell (gemaakt van houtpulp) en viscose (gemaakt van hout). Maar ondoorzichtige supply chains kunnen het voor hen moeilijk maken om te controleren welke materialen in hun eindproducten terechtkomen.

De textielindustrie is een van de meest gefragmenteerde industrieën ter wereld. De supply chain voor een eenvoudig kledingstuk kan namelijk al tot zeven verschillende productiefasen in meerdere landen omvatten. Voordat een grondstof omgezet wordt in een T-shirt, zou het maar zo aangeraakt kunnen worden door 10 verschillende handen. Vooralsnog wordt dit nergens duidelijk gemaakt, maar de blockchain technologie kan hier verandering in brengen. Blockchain is in wezen een online grootboek dat een permanent en toegankelijk overzicht creëert van elke fase van de toeleveringsketen. TextileGenesis gebruikt digitale tokens, ook wel vezelmunten genoemd, om een ​​tijdstempel te geven van de stroom van fysieke producten door het logistieke netwerk. Nadat de tokens zijn gelogd, kunnen ze niet meer worden gewijzigd. Hiermee is het vergelijkbaar aan de Dogecoin koers

Sinds de lancering twee jaar geleden heeft TextileGenesis een Global Change Award van 150 duizend euro gewonnen voor innovaties die een groenere mode-industrie promoten en een proefproject lopen met het wereldwijde modemerk H&M, waarbij gerecycled polyester en gecertificeerde verantwoorde wol worden getraceerd. De in Oostenrijk gevestigde textielfabrikant Lenzing werkt ook al sinds 2019 samen met TextileGenesis en heeft de technologie uitgerold naar 120 klanten en partners in India, Bangladesh en Pakistan. Lenzing’s vice-president van global business management, Florian Heubrandner, zegt dat blockchain “ongekende transparantie” heeft geboden in zijn omgang met merken en retailers. “Hierdoor kunnen ze precies zien waar de vezel tot een garen is gesponnen, waar het garen is geweven of gebreid en waar het uiteindelijke kledingstuk is geproduceerd”, zegt hij. Op deze manier kan de blockchain technologie dan ook gebruikt worden om de mode-industrie te vergroenen.