TOP

Winterjassen Bestseller naar rampgebied in Turkije, prijzen kleding minder hard gestegen en  herstel winkelomzet grote steden

Bestseller stuurt 10.000 winterjassen richting het rampgebied na de aarbeving in Turkije en Syrië. Verder zijn de prijzen voor kleding volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek in januari minder hard gestegen en onderzoeker RetailSonar ziet dat de winkelomzet in de grote steden weer terug is op het niveau van voor de coronapandemie. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 9 februari.

credit beeld: Bestseller

Bestseller doneert winterjassen aan slachtoffers aardbeving

Bestseller, het Deense moederbedrijf van merken als Jack & Jones, Only en Vero Moda, doneert meer dan 10.000 winterjassen voor kinderen, vrouwen en mannen aan AFAD, de Turkse rampen- en reddingsautoriteit. Turkije en Syrië werden maandag getroffen door meerdere aardbevingen waarbij duizenden mensen om het leven zijn gekomen en miljoenen mensen dakloos. Ook heeft het modebedijf speciale containers geleverd die worden gebruikt voor tijdelijke huisvesting.

Bestseller laat een deel van de collecties in Turkije produceren en heeft dan ook nauwe banden met het land, zegt Anders Holch Povlsen, CEO en eigenaar van het modebedrijf op Linkedin. “We zijn er kapot van, zoveel levens die verloren zijn gegaan bij deze vreselijke aardbeving. Namens iedereen in ons bedrijf wil ik mijn diepste medeleven betuigen aan alle getroffenen. We zijn bedroefd dat een collega een familielid heeft verloren, en velen hebben gezinnen die nu dakloos zijn. We gaan er alles aan doen om hen en andere slachtoffers in Turkije te ondersteunen bij deze tragedie.”

CBS: Prijzen kleding in januari minder gestegen

De prijzen in ons land zijn in de afgelopen maand met 7,6 procent gestegen. Consumenten betaalden vooral meer voor kinderopvang en voedingsmiddelen, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De prijsstijging voor kleding neemt iets af; kleding was in januari 9,4 procent duurder dan een jaar eerder. In december was dit nog 12,3 procent.

Kinderopvang was in januari 6,3 procent duurder dan een jaar eerder. In december was dat 2,2 procent. De prijzen van voeding gingen in de afgelopen maand met 17,6 procent omhoog ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In december kwam de inflatie in ons land nog uit op 9,6 procent. Volgens het CBS heeft het prijsplafond voor energie voor een daling van de inflatie gezorgd. In januari was energie 3,4 procent goedkoper dan in dezelfde maand vorig jaar. In december 2022 was energie nog 52 procent duurder dan een jaar eerder.

Winkelomzet grote steden herstelt, kleinere gemeentes terug naar af

Van het ‘nieuwe normaal’ lijkt in de winkelstraat geen sprake meer. Grote steden scoren als vanouds, online groei neemt af, klanten winkelen langer en willen gemak én beleving. Dat blijkt uit de analyse van RetailSonar, een Europees onderzoeker van locatiestrategie.“Retaillocaties in grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag verloren de afgelopen jaren tot 30 procent omzet door de pandemie. Niets daarvan in 2022”, zegt Pieter-Jan De Smet, marketing manager bij RetailSonar, in een persbericht.

“Dure centrumlocaties scoren zelfs 2 procent beter dan drie jaar geleden. Ook bij winkelcentra zie je een gelijkaardige trend.” Nu de impact van de pandemie afzwakt, is ook hier het grootste omzetverlies voorbij, concludeert De Smet. “Het contrast met winkels in kleinere steden en gemeenten is groot. Zij presteerden tijdens corona tot 12 procent beter. In tijden van ‘koop lokaal’ was nabijheid een grote troef. Dat positieve effect bleek tijdelijk. De omzet van deze locaties ligt nu zelfs opnieuw 4 procent lager dan de periode voor corona.”

RetailSonar concludeert daarnaast dat de sterke groei van de online verkoop in de afgelopen jaren verder afzwakt. “De huidige groeicijfers liggen opnieuw in de lijn der verwachting”, zo duidt De Smet. “Besparen klanten op online aankopen of winkelen ze weer vaker fysiek? De waarheid ligt ongetwijfeld in het midden.”

Dstrezzed opent in Den Bosch

Mannenmodemerk Dstrezzed is al enige tijd bezig met het openen van winkels in ons land. De nieuwste locatie wordt gevestigd aan de Kerkstraat in Den Bosch, in het voormalige pand van Blue Label, meldt Indebuurt. Dstrezzed wil de komende jaren groeien naar zo’n 20 tot 25 winkels in de grote steden, om zo ‘zichtbaar te zijn op toplocaties’ zo vertelde CEO Eric Aarden in een eerder interview met Textilia. Aarden richtte Dstrezzed op in 2010. Het merk heeft inmiddels 900 verkooppunten in Benelux, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en winkels in Nederland, België̈ en Frankrijk.

Nieuwe creatief directeur bij Lacoste

Iets minder dan een maand na het vertrek van creatief directeur Louise Trotter heeft Lacoste een opvolger aangekondigd. Hoewel het Franse lifestylemerk aanvankelijk de Britse ontwerper niet wilde vervangen, maar in plaats daarvan zou gaan werken met een collectief ontwerpteam, maakte het label deze week bekend dat Pelagia Kolotouros de creatieve leiding op zich gaat nemen. Kolotouros, die de Griekse en Amerikaanse nationaliteit heeft, komt van Adidas, waar ze samenwerkingen leidde met Ivy Park en Pharrell Williams. Kolotouros heeft klinkende namen als Yeezy, Calvin Klein, Theory en The North Face op haar cv staan, melden verschillende internationale media.