• No products in the cart.
TOP

Winter 2020-2021 volgens Els van Niekerk en Christine Boland


Appletizer organiseerde op dinsdag 11 juni 2019 voor het eerst een dagvullend trendevent met naast Lidewij Edelkoort ook presentaties van Els van Niekerk en Christine Boland. Decor voor hun presentaties voor winter 2020-2021 was het Compagnietheater in Amsterdam.

Els van Niekerk van trendforecastbureau Oltmans van Niekerk opent de dag met haar presentatie ‘Future-proofing, adapting to a forever changing world’, met de vier belangrijkste aanjagers voor verandering richting 2021. Ze neemt het publiek mee in een reis naar ‘een toekomst die niet te voorspellen is, maar wel te creëren’.

Beeld voor Textilia Els van Niekerk

In het thema The Commons behandelt Van Niekerk alles wat we als mensen delen. Samenwerking is nodig om de huidige uitdagingen waar we als mensheid tegenover staan – waarvan klimaatverandering de meest urgente is – op te lossen. Consumenten zijn de connectie met producten verloren. Van Niekerk voorziet er in plaats van globaal weer meer lokaal geproduceerd gaat worden en dat consumenten een actieve(re) rol gaan spelen in de totstandkoming van het eindproduct. Kleding wordt ingezet als manier of om een verhaal of politieke boodschap te delen. “De nieuwe generatie wil niet langer producten kopen waarvoor een ander hoeft te lijden. Laatst kwam al in het nieuws dat een spijkerbroek €33,- duurder zou zijn, als de sociale- en milieukosten zouden worden meegerekend.”

Het thema Smart World gaat over de ontwikkelingen op het gebied van wetenschap, technologie en creativiteit, en hoe de grenzen tussen deze disciplines vervagen. De natuur is een belangrijke inspiratiebron. Van Niekerk tipt nieuwe materialen die je kunt laten groeien en materialen die energie of informatie kunnen opslaan. Ze haalt een quote aan van ondernemer Cyrill Gutsch van Parley for the Oceans, die plastic omschrijft als een ‘design failure’. Gutsch stelt dat we volledig moeten stoppen met de productie van nieuw plastic en in plaats daarvan manieren moeten zoeken om het bestaande plastic terug in de keten te brengen.

Fantastical Futures gaat over het menselijke talent om te creëren. “We brengen veel van onze tijd door in 100 procent door mensen gemaakte omgevingen. De meest fantastische creaties worden werkelijkheid.” Als voorbeeld noemt ze het Aurora Station Hotel, dat het eerste luxehotel in de ruimte moet worden. Digitaal design speelt binnen dit thema een grote rol. Zoals de catwalkshow voor zomer 2019 van Balenciaga, die toeschouwers volgens Van Niekerk de ervaring gaf ‘in iemands digitale brein’ te zitten. Ze noemt ook modeontwerper Amber Jae Sloten, die digitale collecties maakt in plaats van fysieke.

In Calm Down beschrijft Van Niekerk dat we meer geld, tijd en connecties hebben dan we eigenlijk nodig hebben. In een samenleving die steeds sneller en vluchtiger wordt, gaan mensen op zoek naar nieuwe vormen van zingeving en spiritualiteit. Wat komt er na het consumentisme, wat gaan we doen als het najagen van bezit stopt? Winkelen verandert: het wordt intiemer en persoonlijker. “Maak het plezierig voor de consument”, tipt Van Niekerk.

Beeld voor Textilia Christine Boland

Daarna is trendanalist Christine Boland aan de beurt met haar visie op winter 2020-2021 in haar presentatie Being Human. Juist in tijden waarin technologie een steeds belangrijker deel van ons leven gaat bepalen, komt er ook meer aandacht voor het menselijke aspect. Zaken als creativiteit, fantasie en filosofie spelen een belangrijke rol.

Boland vertaalt de ontwikkelingen in vijf thema’s voor het nieuwe seizoen. Kort samengevat:

  • In Hacked Conformism worden klassiekers gehackt: klassieke dessins als de ruit krijgen een nieuwe context, bijvoorbeeld geborduurd of met teksten erover. Sport en design worden gemixt en een beetje provoceren mag. Er wordt gespeeld met asymmetrie, vouwen en abstracte vormen. Klassiekers als het witte overhemd krijgen zo een nieuwe vertaling.

  • In Sensual Androgyny is de look minimalistisch met een fluïde silhouet, een monochroom kleurbeeld, zachte materialen en afgeronde vormen. Vakmanschap is hier heel belangrijk, zoals voor nieuwe powersuits in kleur. We zien satijn en wol, maar ook padded en ribbed stoffen. In zachte kleuren als roze, lila, camel en grijs met goud.

  • Nu Romanticism brengt een gelaagd bohemian silhouet met veel decoratie: jacquards, fluweel, satijn, brokaat, goud, paisleys, bloemenprints, behangpatronen, kant, ruiten en tweeds. Het is een bont geheel, zeker als de verschillende dessins met elkaar worden gemixt.

  • Duurzaamheid is een belangrijk aspect in Geo-tech Survivalism, een thema met een ‘strijdbaar silhouet’: robuust, gelaagd en met functionele details. Hierin passen ook stoffen die straling tegenhouden, net als handige tassen en grove schoenzolen. Natuurlijke en militaire kleuren worden gecombineerd met neontinten als accent.

  • Het laatste thema Bizarre Maximalism is speels en over the top. Overdrijven met volumes mag, net als het combineren van felle kleuren. Verder zien we ruches, veren, franjes, gouden details, kettingen en decoraties. Inspiratie komt onder andere uit het circus, inclusief het jasje van de directeur. 

Meer lezen? Lidewij Edelkoort vulde het middagprogramma met twee presentaties: Brown Age met de vrouwenmodetrends voor winter 2020-2021, en Recreative met de casualweartrends voor 2020-2021 (je leest het goed, zonder seizoen).