TOP

Winnaars onder de loep (1): wat is het geheim van 512 & Bleshyou in Nijmegen? [interview]

De winkel 512 & Bleshyou in Nijmegen won in juli 2017 een Dutch Retail Experience Award. Volgens de jury hebben ze een mooie visie, oog voor duurzaamheid en laten ze zien dat ze passie hebben voor wat ze doen. Hoe krijgt deze retailer dat voor elkaar? Hoe creëer je de ultieme 'customer experience'? Jettie Wakker (27) en Ilse van Asten (27), van respectievelijk de vrouwenmodezaak 512 en plantenwinkel Bleshyou, delen hun tips.

In deel 1 van een serie interviews met winnaars van een Dutch Retail Experience Award spreken we met Jettie Wakker (27) van vrouwenmodezaak 512 en Ilse van Asten (27) van de plantenwinkel Bleshyou. Zij wonnen met hun gezamenlijke visie en inspanningen de Best Customer Experience Award in de categorie ‘Women’.

Hoe zorg je voor een écht goeie customer experience?

Jettie: “Dit doen wij mede door iedere gast zich welkom te laten voelen. Zodra we het gesprek zijn aangegaan en er een goede vibe is, bieden we iedereen een bijzondere kop thee of een glas water aan. Daarna stellen we ons voor en spreken we de expertise van ons beide uit. Het servicelevel houden we hoog door er mede voor te zorgen dat we goed op de hoogte zijn, want mensen verwachten dat je veel weet. Zo kan ik veel vertellen over het juist wassen en drogen van de kleding en de stoffen. Ilse vertelt precies hoe je de planten moet verzorgen en waar in huis de plant het beste kan staan. Bleshyou is naast een plantenwinkel ook een plantenasiel waar mensen hun planten naartoe kunnen brengen. Achter deze planten zit vaak een verhaal wat Ilse weer aan de volgende eigenaar mee geeft. We houden van gezelligheid en vertellen graag iets over het assortiment: dat helpt!”

Tekst gaat verder onder de foto

512 Bleshyou Nijmegen 3

Wat is er zo bijzonder aan jullie zaak?

Jettie: “We zijn allebei gespecialiseerd in ons vakgebied en we hebben er bewust voor gekozen om als eenheid naar buiten te treden. Deze constructie is uit noodzaak geboren; ik had al al een kledingzaak aan de Lange Hezelstraat in Nijmegen. Dat pandje was 60 vierkante meter, daar kon ik geen voorraad in kwijt en groeien kon al helemaal niet. Toen ik dit pand tegenkwam was ik verliefd, maar het was veel te groot voor alleen mijn winkel. Ilse was destijds een klant en ik wist dat ze een planten pop up store had. Toen we eenmaal in gesprek kwamen, merkten we dat we qua ondernemen hetzelfde willen.”

Welke lijn is dat?

Ilse: “We zijn bezig met kwaliteit, een persoonlijke noot en we willen duurzaamheid en bewustzijn creëren. Ik ben bezig met de verzorging van de planten en ik wil mensen bewustzijn meegeven door te vertellen over het plantenasiel. Hier vang ik planten op die bijvoorbeeld te groot zijn geworden of die mensen niet meer willen hebben.” Jettie: “Met 512 ben ik onder andere bezig met mijn eigen label Wakker. Hierbij probeer ik te werken met kleine oplages en korte lijnen. Mocht een item van Wakker niet meer op voorraad zijn, of heeft de klant een ander kleurverzoek dan wordt deze speciaal gemaakt voor de klant. Alles wordt met de hand gemaakt in Nederland van een hoogwaardige jersey.”

Tekst gaat verder onder de foto

512 Bleshyou Nijmegen 1

Wat halen jullie de passie voor ondernemen vandaan?

Jettie: “Ilse heeft HKU gestudeerd en Bleshyou was haar afstudeeropdracht, daarna is ze een pop up store in een plantenkas gestart. Het is voor haar een passie om bewustzijn voor groen te creëren. Maar ook voor de weggooieconomie. Het is juist zo leuk om iets in huis te halen waar je zo blij mee bent dat je er jaren mee gaat doen. Of dat nou een plant van 5 of van 50 euro is; dat moet niet uitmaken. Persoonlijk mis ik dat ook: dat vlugge is niet altijd fijn, en altijd maar veel van iets hebben hoeft niet altijd. Onze passie is het uitdragen van het persoonlijke verhaal achter producten, duurzamer leven; bewust van je aankoop zijn, ongeacht de prijs.”

Hadden jullie de award verwacht?

Jettie: “We hadden onszelf ingeschreven en dachten: ‘we proberen het gewoon’. Toen we het bericht kregen dat we waren genomineerd hadden we dat niet verwacht. We zijn nog maar twee jaar bezig en nog maar jong.”

Waar halen jullie de inspiratie voor jullie winkel vandaan?

Ilse: “Vooral uit gesprekken met vrienden. Ik houd ervan om met ze te sparren, dan hoor je altijd iets nieuws.” Jettie: “En klanten: het is slim om goed naar ze te luisteren, dan weet je ook beter wat ze van je winkel verwachten.”


“Dit is hoe wij zijn; open, gezellig, niet klinisch”


Hoe omschrijf je de sfeer in jullie winkel?

Ilse: “Heel huiselijk. We krijgen heel vaak te horen dat het hier zo gezellig is. Dat komt denk ik door de planten, maar meer nog door de combinatie van kleding en planten.” Jettie: “We hebben alles in het interieur zelf bedacht en vervolgens laten maken door mijn vader. Die combi van groen en kleding geven de winkelvloer een heel eigen stijl. De winkel is tot in puntjes gestyled; maar dit is hoe wij zijn; open, gezellig, niet klinisch. Je ziet wel veel wit en blank hout, maar het assortiment zorgt voor een warm gevoel. Volgens mij is dat uniek: dezelfde sfeer ervaar ik niet in andere winkels.”

Wat zijn de echte blikvangers in de winkel?

Jettie: “Waarschijnlijk de styling an sich, maar ook de grote kast die we hebben laten bouwen en waar zowel planten als mode in staan. Die kast alleen al is een hele beleving: die ademt planten en stoffen.”

Wat waren tot nu toe de leukste reacties op de award?

Jettie: “Veel vaste klanten hadden het gezien en gehoord, er kwamen heel veel felicitaties. En familie en vrienden waren natuurlijk hartstikke trots.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

Jettie: “Sowieso doorgaan met hoe we nu bezig zijn, want dat heeft immers een prijs opgeleverd. En met m’n huismerk groeien. Bijvoorbeeld door een grotere collectie te ontwikkelen en wellicht ook aan andere winkels te verkopen.” Ilse: “Datzelfe geldt voor mij: ik wil doorgaan met de huidige manier van ondernemen. Daarbij hoop ik met Bleshyou ook buiten de winkeldeur plantenadvies te kunnen geven.” 

512 Bleshyou Nijmegen 2