TOP

Winkelreportage: Premium Supply Store

De Premium Supply Store in Nijmegen heeft sinds de opening de wind mee. Nieuwe sneakers vinden gretig aftrek en dankzij een gemeentelijk bouwproject verandert de huidige winkellocatie van deze sneakerstore binnenkort van A2 naar A1.

De Nijmeegse binnenstad is niet alleen architectonisch een plaatje. De oudste stad van Nederland herbergt in de zijstraten van het stadscentrum een shopwalhalla van speciaalzaken. Een nieuwe aanwinst in de Houtstraat is de Premium Supply Store. In deze speciaalzaak kunnen sinds een halfjaar jonge mannen terecht voor sportieve, modieuze kleding en sneakers. Niet geheel toevallig zit er in dezelfde straat, 500 meter verder, nog een winkel van eigenaars Andor van den Boom en Kees Draaisma. Skaters uit de wijde omgeving weten al ruim tien jaar de weg naar deze skateshop 24/7 te vinden.

Volwassen concept
Maar skaters, en het winkelpersoneel worden volwassen. “24/7 is een echte skateshop en daarom konden veel sneaker- en hardloopmerken niet met ons in zee”, vertelt storemanager Jan Waller (23). “Toen dit pand vrij kwam hebben we kort gebroed op een meer volwassen winkelconcept en vrij impulsief binnen twee maanden de deuren geopend van Premium Supply Store.” In deze strakke sneakerwinkel geen opvallende graffitimuren en luide top-40 muziek. De zoetgevooisde stem van Norah Jones klinkt op de achtergrond en doordat de hele voorgevel van glas is, stroomt het daglicht naar binnen en oogt de winkel ruim en licht. De opvallende sneakers springen meteen in het oog tegen de lange grijze muur. Wie beneden de collectie bekijkt, heeft vrij zicht op de open bovenste etage. Je komt er via een op zich vrij toegankelijke vaste trap achter in de winkel. Maar officieel is het geen domein voor klanten, want het is het magazijn.

Geen angst
Een modewinkel draaiende houden gedurende economisch mindere tijden is een pittige uitdaging. Laat staan als je je puur richt op jonge mannen met een midden-hoog assortiment sportieve kleding en sneakers in een studentenstad waar naar verhouding meer vrouwen (52%) dan mannen (48%) wonen. Maar Jan Waller is positief ingesteld en verwijst naar de twee andere goedlopende zaken, 24/7 en Frisco (de tweede winkel van de heren Van den Boom en Draaisma, in Arnhem. Premium is officieel hun derde zaak, maar de tweede in Nijmegen, red.). “Voor angst is geen plek. Deze economische periode zie ik als een extra meetlat. Redden we het nu, dan moet het ook in de toekomst lukken. Daarnaast zijn mannen merktrouw en klanten die 24/7 zijn ontgroeid komen nu hier shoppen. Bij Premium vinden zij een volwassen collectie sportieve kleding en sneakers.” Kwaliteitsmerken als New Balance, Norse Projects en Penfield en lopen volgens Waller verrassend goed en ook de basisartikelen gaan beter dan toen de winkel net geopend was.

Over angst gesproken: Nijmeegse winkeliers worden al geruime tijd geteisterd door overvallen en laat Premium nu uitgerekend midden in dit overvalgebied zitten. Waller maakt zich echter niet te veel zorgen. “De overvallen vinden vooral plaats bij de gesloten winkels, terwijl ik vanuit elke hoek in de winkel kan zien wie er binnenloopt. Tegenwoordig betalen klanten steeds meer met pin waardoor er niet veel cash in de kassa zit. Maar mochten we te maken krijgen met een overval dan geven we het geld gewoon mee. Daarvoor zijn we verzekerd.”

Volop experimenteren
Ondanks de twee andere goedlopende winkels moet Premium zich bewijzen tegenover leveranciers. Waller: “We hebben van alle sportmerken in ons assortiment de exclusieve lijnen, maar als sneakerstore willen we natuurlijk nog meer exclusieve lijnen van verschillende niveaus verkopen. Het is moeilijk om bijvoorbeeld een nog duurdere lijn van Nike te mogen verkopen Je moet eerst erg je best doen om ‘credibility’ te krijgen. Daarnaast maken ze het ons als ondernemers lastig door bijvoorbeeld te zeggen dat je bepaalde producten niet mag verkopen als je, zoals wij, ook spijkerbroeken in het assortiment hebt.

Het Nederlandse sneakerwereldje is vrij klein, zegt Waller. Voor inspiratie kijkt hij het liefst naar internationale winkels, zoals de online shop van Norse Projects. “Nu we nog in de opbouwende fase zitten met ons assortiment, heb ik de ruimte om volop te experimenteren met nieuwe merken en om uit te proberen hoe iets loopt. In 2011 zijn we begonnen met de Adidas David Beckham-lijn. Het is een behoorlijk duur merk, maar qua image, modieus en sportief, past het perfect bij ons.”

Inkopen op gevoel
Ook al is Premium Supply Store een nog relatief nieuwe zaak, de eigenaren en de storemanager zijn dankzij de twee andere goedlopende winkels inmiddels ervaren retailers. Voor een meer evenwichtige inkoopverdeling werkt het gehele team tegenwoordig met budgetten afgestemd op merk of segment. Waller: “Bij 24/7 merkten we op een gegeven moment dat inkopen op gevoel inkooptechnisch niet altijd handig is. Er werden bijvoorbeeld te veel T-shirts ingekocht, terwijl de vraag daalde.” Collecties inkopen voor vrouwen bleek ook een iets te ver-van-mijn-bed-verhaal te zijn voor het mannenteam. “Echt goed liepen onze vrouwenitems niet bij 24/7”, zegt Waller. “Vandaar dat we ook geen vrouwenproducten inkopen voor Premium Supply Store. We hebben zelf alle drie te weinig kennis over deze markt om de juiste producten te selecteren.”

Lees de andere helft van deze reportage in Textilia nummer 8 van 2012.