TOP

Premium in Berlijn begint vlammend en eindigt rustig

Vorige week woensdag mochten eindelijk de deuren van de modebeurzen Premium en Seek in Berlijn weer open na 2,5 jaar afwezigheid. Dat iedereen er zin in had om weer een beurs te bezoeken was duidelijk te merken aan de grote drukte op de eerste dag.

Het is even wennen op de nieuwe locatie van Premium in Berlijn, de Messe Berlin. Wie staat waar en hoe komen we daar? De beurs is ruimer opgezet dan voorheen en verdeeld over maar liefst twaalf hallen, zowel grote als kleinere. En hoewel het mogelijk is om een ‘rondje’ te lopen en zo alles te zien, zijn sommige mensen af en toe toch een beetje de weg kwijt. Van de plattegronden op de muren van de doorgangen wordt dan ook veel gebruik gemaakt. Seek creëert zijn eigen sfeer in de achterste hal, met dj’s, veel denim en een relaxt sfeertje. In deze hal zijn ook de duurzame merken samengebracht in de Conscious Club.

Panorama-gevoel

Voor sommige exposanten doet Premium op de nieuwe locatie toch wat denken aan de beurs Panorama. Uiteraard doordat hij wordt gehouden op de oude locatie van Panorama, maar ook doordat er nu meer commerciële merken op de beurs te vinden zijn uit het segment waar Panorama zich op richtte. Van Gerry Weber en Alberto tot Mexx. Speciaal daarvoor heeft Premium de nieuwe afdeling Volume gecreëerd. Maurits van Lier van Summum, die in het verleden op beide beurzen heeft gestaan, vindt de nieuwe opzet erg wennen. “Dit is toch een totaal andere sfeer dan Station Berlin waar Premium vroeger plaatsvond. Je krijgt soms het gevoel alsof je op Panorama loopt. Het is ook heel groot. Dat neemt niet weg dat het een goede beurs is, want het was de eerste dag gewoon druk. Toch ben ik erg benieuwd hoe de beurzen zich gaan ontwikkelen in de toekomst. Zijn we er sinds de pandemie achter dat alles anders moet of blijft het op beursgebied bij het oude?” State of Art staat voor het eerst op de beurs in Berlijn en kan dus niet vergelijken. Sales director Jort Jeursen is enthousiast na de eerste dag: “De beurs wordt goed bezocht, van alle belangrijke Duitse prospects die we hier wilden ontmoeten hebben we op de eerste dag denk ik al tachtig procent gezien. Deze beurs is erg goed voor de DACH-regio, want we hebben ook veel Zwitserse en Oostenrijkse retailers op de stand gehad. En ik heb toch ook aardig wat Nederlandse klanten gesproken. Dus ik ben eigenlijk wel heel positief.” Patrick Draijer, directeur van Yaya, is blij met zijn plek op Premium tussen de uitgesproken stands van merken als Mos Mosh, Oui en Rino & Pelle. Waar Yaya op de oude locatie van Premium een beetje was ‘weggestopt’ in een aparte eigen ruimte, kan hier niemand om het merk heen. “We hebben een hele goede eerste beursdag gedraaid. Mensen zijn blij om eindelijk weer beurzen te kunnen bezoeken en hebben er echt zin in, dat merk je.”

Rustige zaterdag

Na de enorme drukte op de eerste dag was het op vrijdag een stuk rustiger. Bij vlagen was er drukte en op de ene stand was het drukker dan op de andere. Maar over de gehele linie lijkt het erop dat veel bezoekers meteen op dag één enthousiast de beurs over zijn gegaan en de volgende dag andere plannen hadden. Nieuw was het consumentenevent The Ground, wat op de eerste dag nog niet echt van de grond kwam. Mede doordat een groot gedeelte buiten plaatsvond en het op de eerste dag miezerde. Dat was ook een tegenvaller voor de eettentjes die buiten in het groen waren opgezet. Op de vrijdag en zaterdag werd het weer beter en werd het wat drukker op The Ground. Of het consumentengedeelte echt een succes geworden is, is afwachten. De organisatie heeft (nog) geen bezoekersaantallen bekend gemaakt. Op zaterdag was het helemaal uitgestorven op de beurs. “Het was echt heel rustig”, zegt Rob Schalker, eigenaar van A Fish Named Fred. “Zaterdag is gewoon geen goede beursdag. Zonde, want verder was het een prima beurs. Ik ben benieuwd of ze hiermee verder gaan, want ik denk dat ze echt exposanten kunnen verliezen door de zaterdag. Je moet je afvragen of je dat als organisatie over hebt voor die paar consumenten die op het buitenevenement afkomen.” Overigens is het plan van de organisatie om de beurs in de winter weer van dinsdag tot en met donderdag te houden, zoals vanouds. The Ground, en daarmee samenhangend de timing van donderdag tot en met zaterdag, is alleen voor de zomer. Afwachten is of de organisatie dat volgend jaar wil doorzetten.

Trends

In het modebeeld valt het kleurgebruik op. Merken hebben duidelijk weer zin in positiviteit en creativiteit. Er is veel kleur in de collecties te zien, net als fanatasie- en retroprints en de nodige glans en glitter. Vooral de kleur ‘Bottega green’ (helder groen) is populair. Ook roze en geel zijn nog steeds populair. In het denimaanbod is het beeld bijna retro met geprinte denim, verwassen sweats en vervaagde pastels. Broeken worden steeds wijder en soms ook korter en hoger. De skinny verdwijnt steeds meer naar de achtergrond.