TOP

GoodPeople: “Ik wil kleding maken voor goede boeven” [Interview]*

Zeven jaar geleden begon Ivo van Deyzen (34) met zijn mannenmodelabel GoodPeople. Nu is de tijd rijp voor internationaal succes.

Waarom ben je met GoodPeople gestart?

“Na mijn studie wist ik niet precies wat ik wilde doen. Ik werkte bij mijn vader in de auto-industrie, maar was meer geïnteresseerd in kleding. Toen ik op de havo zat en in Londen ging shoppen, kwam ik al met bijzondere shirts of gekke schoenen thuis. Op mijn 25ste besloot ik dat het leven te kort was om niet te doen waar je hart ligt. Een vriend van mij is Italiaans en had connecties bij een producent in Italië. Daar heb ik een kleine collectie truien laten maken, en in Porto (in Portugal, red.) wat shirts. De hele collectie bestond uit misschien vijftig stuks. Daarmee ging ik letterlijk langs de deuren van mannenmodewinkels die ik mooi vond. GoodPeople sloeg meteen aan.”

Hoe kreeg je het vertrouwen van winkeliers?

“Vooral door mijn enthousiasme, in combinatie met het goede design en de kwaliteit van de eerste collectie. Maar het was niet alleen maar lof, hoor. Er waren ook klanten die zeiden: ik koop nu die overhemden van je omdat je een aardige vent bent, maar de volgende keer moet je wel met iets spannenders komen. Dat was voor mij een goede les: je moet je blijven onwikkelen en kort op de markt zitten.”

 

Wat bedoel je daarmee?

“Elke collectie moet van deze tijd zijn en niet te ingewikkeld. Maar wel continu vernieuwend. Dat kun je zijn in stoffen, in snits of in detailleringen. Zoals bij het jasje voor volgende winter, waarvoor we een bijzondere mix van mooi leer en zachte wol gebruiken. Of bij de truien waarin handwerk zit. GoodPeople wil laten zien dat de kleding met liefde wordt gemaakt. Daarom vind ik het ook belangrijk dat we niet in lage lonenlanden produceren, maar in Italië en Portugal. Daar werken mensen met plezier en onder goede arbeidsomstandigheden. Met hen kunnen we ook prima uitbreiden, wat gezien de internationale plannen wel prettig is.”

Internationale plannen?

“Inderdaad. We hebben besloten om de internationale markt op te gaan. Op dit moment worden we in Nederland door zo’n honderd winkels verkocht. Dat varieert van een Bijenkorf tot een zelfstandige winkelier die zelf nog in de winkel staat. Met zulke retailers zijn we blij, want die mensen moeten uiteindelijk het verhaal van je merk overbrengen. Sinds een jaar hebben we ook een stuk of veertig winkels in België. Nu willen we in het buitenland uitbreiden, met Scandinavië, Duitsland en Groot-Brittannië voorop.”

Wie zijn ‘we’ eigenlijk?

“GoodPeople bestaat uit vijf mensen. Mijn vrouw Nicole is verantwoordelijk voor productontwikkeling, de andere drie zijn verantwoordelijk voor marketing en social media, backoffice en administratie. Binnenkort komen daar nog twee mensen bij, eentje extra voor productontwikkeling en eentje voor sales. De sales doe ik zelf, maar vooral voor internationale groei heb ik iemand nodig die mij kan ondersteunen.”

Is het een voor- of nadeel om met je partner te werken?

“Inmiddels kunnen we werk en privé aardig goed scheiden, al heb ik daar wel wat meer moeite mee dan zij. Ik wil nog wel eens te lang over werk blijven doorpraten.”

Voor welke man is GoodPeople bedoeld?

“Ik wil kleding maken voor goede boeven. Mannen met het hart op de juiste plek, die wel risico’s durven nemen en een beetje brutaal zijn. Arie Boomsma (tv-presentator, red.) draagt onze kleding regelmatig, dat is precies het soort man dat we voor ogen hebben. In de kleding komt dat met een knipoog terug. Zo hebben we in de aankomende zomercollectie een bomberjack waar aan de binnenkant staat: ‘Gentleman in public, master in the bedroom’. Dat vinden we een leuk geintje. We zien dat we steeds meer fans krijgen. Van winkeliers horen we dat mensen nu echt langskomen om te vragen welke nieuwe items ze van GoodPeople hebben. Super.”

Waarom gaan jullie nu naar het buitenland?

“De collectie is sterk genoeg. De designs kloppen en we komen elk seizoen met vernieuwende items. Voor mijn gevoel is de collectie ook internationaler dan voorheen. Eerder hadden we vrij veel kleur in de collecties, maar in Scandinavië houden ze bijvoorbeeld vooral van wit, zwart en grijs. In Groot-Brittannië hebben ze ook liever wat meer basic items. Het is voor ons de kunst om de balans te vinden tussen basic en verrassend. We houden kleur en bijzondere detaillering in de collectie, maar wel wat minder dan voorheen.”


 

Hoe gaan jullie de internationale markt concreet verkennen?

“Dit jaar gaan we voor het eerst naar internationale beurzen, naar de Pitti Immagine Uomo in Florence en Premium in Berlijn. Op de Pitti en Premium komen klanten met wie wij al contact hebben gehad, of klanten die ons interessant lijken. Wat presentatie betreft gaan we het niet heel anders aanpakken dan op Modefabriek, waar we sinds het begin staan. Vrij sec, vrij rechttoe rechtaan. Het leuke is dat een grote naam als Barney New York al heeft aangegeven dat ze bij ons langs zullen komen. Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.”

Ga je ook werken met buitenlandse vertegenwoordigers?

“Dat doen we al. Zo hebben we een heel enthousiaste vertegenwoordiger in Noorwegen. Het is belangrijk dat iemand de lokale markt kent en ook jouw merk goed begrijpt. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk winkels zelf te bezoeken. Eigen winkels zouden op termijn natuurlijk geweldig zijn, bijvoorbeeld in Amsterdam, Antwerpen of Düsseldorf. Op zich zouden we nu al een winkel kunnen vullen met onze collectie, maar dat heeft voor ons op dit moment geen prioriteit. Maar als we wat verder zijn en de mogelijkheid doet zich voor, dan zeg ik er geen ‘nee’ tegen.”

Zijn jullie actief op social media?

“Natuurlijk, vooral op Facebook en Instagram. Het interessante van social media is de snelheid waarmee je kunt groeien. Binnen een maand hadden we al bijna 3.000 volgers op Instagram. Onze site gebruiken we vooral als visitekaartje. Online verkopen we weinig omdat onze focus bewust ligt op de verkoop via onze klanten. Gelukkig bestaat de doelgroep van GoodPeople uit mannen die het prettig vinden om kleding te passen.”

Je bent gelijk met de crisis begonnen. Heb je ooit getwijfeld om verder te gaan?

“Nee. Wel heb ik flink gebaald van de faillissementen van winkeliers die ik in 2013 heb meegemaakt. Sommige klanten deden het netjes, maar van anderen kreeg ik pas een brief als het al te laat was. Dat tast wel je vertrouwen aan. De les die ik hieruit heb getrokken, is om nog beter te kijken naar nieuwe klanten. Past een winkel echt bij je en heb je een goede band met de eigenaar? Net als bij het merk zelf gaan we voor de kwaliteit en niet voor de kwantiteit. Liever zakendoen met minder winkels die ik goed ken dan in zo veel mogelijk winkels liggen. Dat is best lastig als je graag wilt groeien, maar wat mij betreft de enige juiste manier.”

 

Ivo van Deyzen (1980) is geboren in Rotterdam en studeert small business aan de Hoge Economische School (HES) in Rotterdam. Tijdens zijn studie werkt hij als verkoper in de mannenmodewinkel It Takes Time to Be a Gentleman in Rotterdam. Ook werkt Van Deyzen als model. Voor zijn modellenwerk woont hij ook enige tijd in Parijs. Na zijn studie begint Van Deyzen met een salesfunctie in het autobedrijf van zijn vader. In 2007 besluit hij zijn eigen mannenmodelabel, GoodPeople, op te richten. Ook runt hij enige tijd een eigen mannenmodewinkel, waar hij GoodPeople en een selectie van andere mannenmodelabels verkoopt.  Inmiddels wordt GoodPeople verkocht in honderd winkels in het middenhoogsegment in Nederland en in veertig zaken in België. Zijn motto: ‘freedom is making choices’.