TOP

Premium in Berlijn steeds kleiner en steeds Duitser

Deze week vierde modebeurs Premium de twintigste verjaardag tijdens de beurs. Helaas moest de organisatie dat wel doen in een uitdagende markt en met een kleiner oppervlakte.

Van dinsdag 17 tot en met donderdag 19 januari vond de tweede editie van Premium en Seek plaats in Messe Berlin, waar de beurzen afgelopen zomer naartoe verhuisden. Afgelopen zomer nog met maar liefst twaalf hallen (inclusief Seek), waardoor het geheel af en toe aanvoelde als een doolhof. Dit keer bestond Premium nog maar uit drie hallen, plus Seek. Die was nog steeds te vinden in dezelfde hal als vorige keer, maar doordat de tussenliggende hallen dit keer niet in gebruik waren, werden bezoekers er met een pendelbus naartoe gebracht.

Veel grote merken zijn weggebleven, zoals Drykorn, Summum, Yaya, Luisa Cerano en Oui. Daardoor was er wel ruimte voor nieuwe merken op de beurs. Dat maakte dat ook de indeling van de segmenten op de schop ging. Met drie hallen in gebruik werd het geheel wel overzichtelijker. Met in hal 2 de vrouwenmodemerken waar Premium bekend om stond, zoals Fabienne Chapot, Pom Amsterdam, Oilily en Harper en Yve, dat vanwege de uitbreidingsplannen in Duitsland voor het eerst een plekje op Premium had.

Hal 1 was voor mannenmode zoals A Fish Named Fred, Vanguard, Olymp en Gardeur en klassiekere en casual vrouwenmodemerken als Gerry Weber, Xandres en Joseph Ribkoff. In hal 4 waren veel schoenen- en accessoiresmerken te vinden, waarbij vooral de grote stand van Floris van Bommel in het oog sprong. Seek had nog steeds het herkenbare eigen handschrift vol denim, street- en outerwear met vertrouwde namen als American Vintage, Lee, Wrangler, Ecoalf, Kings of Indigo en Veja. De duurzame merken waren door alle hallen heen te vinden en werden voor de vindbaarheid op de plattegrond groen gemerkt.

Ondanks de kleinere opzet, liep het qua bezoekers op de beurs wel goed door. Premium lijkt steeds meer een Duits platform te worden, iets wat voor Rob Schalker, eigenaar van A Fish Named Fred, prima is. “We staan dit seizoen op twaalf beurzen. Beurzen zijn gewoon belangrijk om contact te houden met die retailer. Voor de Duitse markt is dit nog steeds een goede beurs. Maar het is wel belangrijk om op te vallen met een onderscheidende collectie.” Het is afwachten hoe Premium zich komende zomer ontwikkelt, welke merken aan- of afhaken en wat er gebeurt met het consumentenevent The Ground, dat zomers op het buitenterrein zou moeten terugkeren.

In het modebeeld voor vrouwen valt het kleurgebruik op: kleuren zijn uitbundig en worden volop met elkaar gemixt. Vooral alle paarstinten springen hierbij in het oog, net als blauwen en roze-tinten. Nog een eyecatcher zijn de goud- en zilverkleurige broeken en jasjes. Wees verder vooral niet te zuinig met corduroy en teddy en ook bouclé staat in de picture. Daarnaast is ook het winterse bohemian stijltje een eyecatcher, met Afghaanse jassen, gilets met borduursels en bontranden en tunieken met borduursels. In het denimaanbod is retro nog steeds actueel, met logoprints op denim, vervaagde pastels en retroprints.