TOP
Froukje de Both g-maxx

Froukje de Both gezicht van G-maxx, duurzaam warenhuis opent in Arnhem en bijna helft van retailers moet definitieve NOW-berekening aanvragen

King Louie en Loop a Life lanceren samen een circulaire knitwearcollectie, presentatrice Froukje de Both is het gezicht van de najaarscollectie van G-maxx en bijna de helft van de retailers moet definitieve NOW-berekening nog aanvragen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 23 januari.

credit beeld: G-Maxx

Nieuw duurzaam warenhuis Arnhem

Stylist Annet Veerbeek en mode-ontwerper Mirthe Engelhard openen in april 2023 samen een duurzaam warenhuis in Arnhem, meldt het AD. Het wordt een warenhuis genaamd Begane Grond. De twee omschrijven het als een broedplaats waar ook workshops worden georganiseerd. De twee mode-ondernemers zeggen ‘begaan te zijn met grondstoffen en de grond’ en ruilen hun huidige modezaken in om zich te focussen op onder andere kleding die wordt hergebruikt.

Froukje de Both gezicht van G-maxx

Presentatrice Froukje de Both is het nieuwe gezicht van de G-maxx-najaarscollectie voor 2023. De collectie is gepresenteerd tijdens Modefabriek en bestaat onder andere uit denim looks en pakken in tweed of satijn. De collectie is vanaf juli 2023 beschikbaar in de partner stores van G-maxx en de eigen online webshop.

Nieuwe namen op topfuncties C&A

Per 1 februari start Nigyar Makhmudova als niet-uitvoerend bestuurder bij C&A AG en treedt Fareen Abdullah toe als Chief People & Culture Officer voor C&A Europa. De keten geeft in een persbericht aan een leidend voorbeeld te willen zijn als bedrijf met vrouwen op topposities. Allan Leighton, voorzitter van de raad van bestuur van C&A AG zegt hierover: “Met Nigyar Makhmudova hebben we een enorm ervaren leider binnengehaald.” Leighton vervolgt: “Nigyar Makhmudova is een ervaren Global CEO en transformationeel leider met meer dan dertig jaar ervaring, waarvan meer dan twintig in ontwikkelende en opkomende markten binnen Mars Incorporated. In haar laatste uitvoerende rol was Nigyar Executive Vice President en Chief Growth Officer van Danone, een bedrijf met meer dan 100.000 werknemers, aanwezig in meer dan 120 markten en een omzet van meer dan 26 miljard euro.” Momenteel heeft de modeketen 1300 filialen in 17 Europese landen, met meer dan 25.000 medewerkers.

Bijna helft retailers moet definitieve berekening NOW nog aanvragen

Bijna de helft van de werkgevers in de detailhandel die tussen oktober 2020 en september 2021 NOW-steun kregen, moet nog de definitieve berekening aanvragen. Dat meldt Retailnews maandag.  Van de 23.600 werkgevers moeten 11.400 dit nog doen, zij hebben hier volgens het UWV nog een kleine maand voor. Werkgevers konden bij groot omzetverlies door de maatregelen tijdens de coronapandemie een deel van de loonkosten vergoed krijgen. Ze moesten hiervoor doorgeven hoeveel omzet ze dachten mis te lopen, op basis daarvan werd een voorschot toegekend. Aan de hand van de loonsom in de betreffende NOW-periode en het daadwerkelijke omzetverlies, wordt bepaald op welk bedrag werkgevers daadwerkelijk recht hebben. Deze werkgevers hebben tot en met woensdag 22 februari om hun definitieve omzetverlies door te geven, of uitstel aan te vragen voor hun derden- of accountantsverklaring. Ze lopen het risico dat het volledige voorschot wordt teruggevorderd als ze dit niet op tijd doen. De deadline geldt voor de vier NOW-periodes tussen oktober 2020 en september 2021. Toen werden volgens het UWV 45.700 voorschotten toegekend aan 23.600 werkgevers in de detailhandel. Dat ging om 932,4 miljoen euro.

King Louie en Loop a Life lanceren circulaire knitwearcollectie

Modemerk King Louie lanceert in samenwerking met Loop a Life een circulair geproduceerde knitwearcollectie die volledig is gemaakt van gerecyclede garens van lokale afgedankte kleding. De collectie is van King Louie en wordt geproduceerd door Loop a Life. Deze bestaat uit twee modellen, uitgevoerd in blauw, groen en rood. “We delen graag de passie voor onze producten, de liefde voor onze planeet en werken graag samen met textiel- en modebedrijven om tot duurzame en hoogwaardig ge-upcyclede producten te komen”, vertelt Ellen Mensink, oprichter van Loop a Life in een persbericht. “Want hoe meer mensen meedoen, hoe mooier de wereld. Om impact te maken is het belangrijk dat meer modemerken circulair worden. We zijn daarom trots dat we met King Louie samenwerken om van afgedankte kleding mooie nieuwe producten te maken.”

Beeld: King Louie x Loop a Life

Beeld: najaarscollectie 2023 van G-maxx