TOP

Lexson mede-eigenaar Van Harper, Stieglitz begint met wholesale en nieuwe merken bij Fashion Club 70

Distributeur Lexson is sinds 1 januari mede-eigenaar van het duurzame Nederlandse mannenmodemerk Van Harper. Het Nederlandse vrouwenmodemerk Stieglitz begint met wholesale. En de Belgische modedistribiteur Fashion Club 70 breidt voor het winterseizoen 2024 zijn portfolio uit met acht merken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 24 januari 2023.

Beeld: Fracomina

Lexson mede-eigenaar mannenmodemerk Van Harper

Distributeur Lexson is sinds 1 januari mede-eigenaar van het duurzame Nederlandse mannenmodemerk Van Harper. Van Harper heeft grootse plannen en gaat zich vanaf het seizoen herfst-winter 2023 focussen op duurzame overhemden. Het merk heeft de ambitie om binnen deze productcategorie specialist te worden. Van Harper werd in 2021 opgericht door de Franse Adrien Olinger die in Amsterdam neerstreek met een duurzame missie. The Shirtmakers stapten meteen in als partner en sinds 2023 Lexson dus ook mede-eigenaar. Eerder participeerde de distributeur al in de merken Law of The Sea en Saint Steve. De rol van Lexson binnen Van Harper richt zich op marketing, collectieontwikkeling en de complete distributie.

Stieglitz begint met wholesale

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Stieglitz begint vanaf de herfst-wintercollectie 2023-2024 met wholesale. Het kleurrijke merk is op zoek naar verkooppunten en presenteerde de collectie afgelopen editie op Modefabriek. Het merk focuste tot nu toe alleen op verkoop in de eigen winkel en webshop. Ook is het sinds enige tijd te koop via Zalando. Het merk wil de distributie nu graag uitbreiden. Stieglitz werd in 2013 opgericht door de Nederlandse Pien Stieglitz. Het merk staat vooral bekend om de flared broeken met opvallende en kleurrijke prints, vaak met bijpassende bovenstukken. Ook zijn er jurken, jumpsuits, jeans en jacks. Het merk doet ook veel samenwerkingen met bekende Nederlanders, zo is er een capsulecollectie gemaakt met zangeres Maan. Eind april 2022 opende het label een winkel in de Negen Straatjes in Amsterdam. Het merk wil in de toekomst ook uitbreiden naar het buitenland.

Lingeriemerk Soft Revolt haalt 3 ton op

Het Nederlandse lingeriemerk Soft Revolt startte begin december een crowdfundingcampagne om de bestaande lingerielijn uit te breiden. Binnen één week was het streefbedrag van anderhalve ton al opgehaald en  uiteindelijk is de campagne afgesloten met 300.000 euro. Hiermee worden een tweede model bralette, bijpassende broekjes en grotere maten ontwikkeld. Soft Revolt maakt duurzame lingerie waarbij comfort en support centraal staan. De bralettes worden gemaakt met een innovatieve 3D-breitechniek en bestaan uit één geheel, waardoor nauwelijks restmateriaal ontstaat bij de productie. Na een succesvolle crowdfundingcampagne in 2020 werd de eerste Soft Revolt-bralette in productie genomen. Inmiddels zijn er al 10.000 bralettes verkocht in binnen- en buitenland. De tweede crowdfundingcampagne had als doel de bestaande collectie uitbreiden.

Mango lanceert circulaire denimlijn

Vrouwenmoderetailer Mango lanceert de eerste denimcollectie die is ontworpen met circulariteitscriteria, om de items gemakkelijker te recyclen na hun levensduur. Om ze beter recyclebaar te maken zijn de nieuwe kledingstukken in de denimcollectie ontworpen met één enkele vezelsoort (100% katoen) waarvan minimaal 20% is gerecycled en zijn accessoires zoals klinknagels en jacronlabels geëlimineerd. Dankzij digitale 3D-ontwerptechnologie wordt het aantal benodigde monsters tot een minimum beperkt en verspilling tegengegaan. De denimlijn is de eerste capsulecollectie die het bedrijf heeft gelanceerd als onderdeel van zijn nieuwe duurzaamheidsstrategie.

Nieuwe merken bij Fashion Club 70

De Belgische modedistribiteur Fashion Club 70 breidt voor het winterseizoen 2024 zijn portfolio uit met acht merken. Opvallend is de toevoeging van twee Belgische merken: Osaka Lifestyle en Studio Clique. Het Spaanse label Pretty Ballerinas zorgt dit inkoopseizoen voor de terugkeer van de ballerina in een modern jasje. Het Scandinavische Nunoo brengt modieuze handtassen die duurzaam zijn geproduceerd. Verder zijn ook de twee Italiaanse vrouwenmerken Vicolo (korte termijn) en Fracomina nieuw in het portfolio, naast de Italiaanse mannenmodemerken Arnaldo Adiansi en Pal Zileri. Fashion Club 70 distribueert meer dan 55 premium modemerken in de Benelux, waaronder bekende namen als Joseph, Furla, Versace Jeans, Pinko, Coccinelle, Liu Jo en Michael Michael Kors.