TOP

Winkelomzet stijgt 8% in april · Nike meest gezochte sportmerk · Victoria’s Secret start marktplaats

De detailhandel heeft volgens het CBS in april 8,1 procent meer omgezet. Vooral kleding- en schoenenwinkels zagen de omzet stijgen. Over de afgelopen vier jaar is Nike veruit het meest gezochte sportmerk, gevolgd door Under Armour. En lingeriemerk Victoria’s Secret lanceert een marktplaats voor externe merken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 31 mei 2022.

Beeld: Nike

Omzet detailhandel stijgt 8% in april

De detailhandel heeft in april 8,1 procent meer omgezet dan in april 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,8 procent hoger. De grote groei komt vooral doordat de omzet in april 2021 op een laag niveau lag. Toen gold er nog een lockdown tot 28 april waar vooral de non-foodsector last van had. Vooral kleding- en schoenenwinkels hebben in april fors meer omgezet dan vorig jaar. De omzet van kledingwinkels steeg met maar liefst 61 procent en die van schoenenzaken met 57,6 procent. De totale online omzet was in april wel 19,1 procent lager dan in april 2021. Webwinkels (met als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 15,3 procent minder omgezet. De online omzet van winkels waarvan online verkoop een nevenactiviteit is (multichannel-spelers), kromp met 22,9 procent. In april 2021 groeide de online omzet nog met bijna 19 procent. De daling van de online omzet van kleding- en modeartikelen bleef in april beperkt tot 7,5 procent.

Nike meest gezochte sportmerk

De consument zoekt online op het gebied van sportbenodigdheden als kleding en schoenen steeds vaker naar specifieke merken en winkelformules. Dat blijkt uit het Structuurrapport Sportzaken 2022 van Marktdata.nl. Over de afgelopen vier jaar is Nike veruit het meest gezochte merk gerelateerd aan sportzaken. Op de tweede plaats staat Under Armour. De top 5 wordt gecompleteerd door Adidas, Asics en Intersport. Daarmee is Intersport de meest gezochte winkelformule op het gebied van sportzaken. Under Armour kent een spectaculaire groei in zoekopdrachten over de afgelopen paar jaar. Zo lag de groei in 2020 115% boven het marktgemiddelde en in het jaar 2021 138% er boven. Over de eerste vier maanden van 2022 bedroeg de groei van het online zoekvolume nog altijd 75% boven het marktgemiddelde. Van de winkelformules wordt Intersport het meest gezocht. Na een beneden gemiddelde ontwikkeling van het zoekvolume in de afgelopen twee jaar, ziet het lopende jaar 2022 er goed uit. Over de eerste vier maanden het jaar 2022 prijkt Intersport bovenaan de ranglijst van stijgers, met een groei van +174% boven het marktgemiddelde.

Twee keer zoveel omnichannel ondernemingen dan fysieke winkels

Op dit moment bestaat het Nederlandse retaillandschap voornamelijk uit omnichannel winkeliers. Zo heeft de helft van de Nederlandse winkeliers een omnichannel bedrijf, vergeleken met een derde die alleen een fysieke winkel heeft. Tien procent verkoopt alleen online. Dit blijkt uit een onderzoek van ondernemersplatform Lightspeed. In totaal namen 7.200 retailers en consumenten uit Europa en Noord-Amerika deel aan het onderzoek, waarvan 1.200 uit Nederland. Van de Nederlandse retailers met enkel een fysieke winkel zag een derde hun omzet het afgelopen jaar stijgen, bij de e-commerce retailers is dit bijna de helft. Verder geeft één op drie respondenten aan dat het implementeren van e-commerce heeft geleid tot een omzetstijging. Drie op de vijf Nederlandse retailers zijn van plan om in 2022 meer te investeren in e-commerce technologie. Uit het onderzoek blijkt ook dat vorig jaar veel Nederlandse winkeliers hebben geïnvesteerd in online adverteren. Een kwart gaf aan zeer positief te zijn over het adverteren op sociale media en 22 procent heeft een zeer positieve ervaring met het adverteren op zoekmachines. Maar liefst één op de drie consumenten heeft nieuwe producten ontdekt via zoekmachines.

Victoria’s Secret start marktplaats

Lingeriemerk Victoria’s Secret lanceert een marktplaats voor externe merken onder de naam VS&Co-Lab. Op het platform zijn merken te vinden die ‘passen bij de waarden van innovatie en inclusiviteit’ van het bedrijf. Dat schrijft Retailtrends. Via het VS&Co-Lab wil Victoria’s Secret externe badmode- en lingeriemerken in de spotlight zetten. Het belangrijkste criterium: het merk moet zijn opgericht, worden geleid of in handen zijn van of door vrouwen. Momenteel zijn er negentien merken aangesloten bij het platform, waaronder For Love & Lemons en Frankies Bikinis, waar Victoria’s Secret een minderheidsbelang in heeft. Ook het plussize merk Mindd en het badmodemerk BFyne zijn op het platform te vinden. Het bedrijf ziet groeipotentieel in partnerships met merken die het lingeriemerk kunnen helpen binnen klantgroepen waar het historisch nog niet veel aanwezig is.

Pimkie in de etalage

De Franse retailer Pimkie staat te koop. De familie Mulliez, ook eigenaar van Decathlon, zoekt een koper voor de vrouwenmodeketen. Dat meldt Retaildetail. In januari werd er nog een crisismanager aangesteld om de noodlijdende keten uit het slop te halen. Er moeten echter zulke grote investeringen gedaan worden om het bedrijf terug op de rails te krijgen, dat de eigenaar er niet meer aan begint. Pimkie geeft zichzelf enkele maanden de tijd om een koper te zoeken die het merk nieuw leven wil inblazen. Het gaat al een tijd niet goed met Pimkie. In het afgelopen jaar halveerde het aantal winkels van ruim 600 naar ongeveer 300. In België werd een jaar geleden het faillissement aangevraagd en gingen de 24 winkels dicht. Ook de Oostenrijkse en Zwitserse winkels werden gesloten. In Duitsland, Spanje en Portugal werd een afgeslankt winkelbestand onder franchise geplaatst.