TOP

Ook deze 9 vrouwenmodemerken zijn nieuw op Modefabriek deze zomer

Na 2,5 jaar is er deze zomer eindelijk weer een fysieke editie van Modefabriek. Inmiddels hebben 360 merken zich aangemeld om deel te nemen., waaronder volop nieuwkomers (en terugkomers). Hierbij presenteren we deel 2 van onze vrouwenmodeselectie.

Op zondag 10 en maandag 11 juli 2022 is de eerste fysieke editie van Modefabriek sinds de uitbraak van de coronapandemie. De laatste fysieke editie vond plaats in januari 2020. Merken zijn blij dat ze hun collecties weer op een fysieke beurs in Nederland kunnen presenteren, want al meer dan 360 exposanten hebben zich aangemeld. Daar zitten genoeg nieuwkomers tussen, plus terugkomers die een tijdje niet op Modefabriek aanwezig zijn geweest. Deze week presenteren we de tweede lichting nieuwkomers in het segment vrouwenmode.

Allan K

Het Belgische accessoireslabel Allan K brengt sinds 2012 een collectie handgeweven leren tassen en schoenen. Allan K staat voor een exclusief product dat traditie en ambacht combineert met hedendaags comfort en een unieke look & feel. De collectie wordt in de Indiase regio Madras geproduceerd volgens eeuwenoude technieken voor het weven en vlechten van leer, die deel uitmaken van het cultureel erfgoed van de Madras-regio. Het kan wel drie tot vijf dagen duren om een Allan K creatie te weven.

Daniele Fiesoli

Daniele Fiesoli is het meest exclusieve merk van Woolgroup, een Italiaans knitwearbedrijf waar nog met de hand wordt geproduceerd. Het merk heeft als ondertitel ‘Absolutely Made in Italy’. Ontwerper Daniele Fiesoli startte zijn bedrijf in 1990 met een stijlvol knitwearlabel voor mannen, dat inmiddels wereldwijd een succes is. Sinds kort heeft het merk ook een vrouwenlijn. Deze collectie varieert van slimfit kledingstukken tot oversized truien in alpaca en mohair en van handbedrukte T-shirts tot rokken, jurken en blazers. Agentuur Studio C Company staat deze zomer voor het eerst met de vrouwenlijn van Daniele Fiesoli op Modefabriek.

Five

Het Franse label Five werd in 2017 opgericht door modeliefhebbers Serge Ohana en Christian Filippini. De een met ervaring in design en productie en de andere met een achtergrond als agent. Five wil collecties vol geluk en liefde maken, waarbij de inspiratie komt uit de ‘California way of life’ van de jaren zeventig. Duurzaamheid is belangrijk. Zestig procent van de collectie wordt in Europa geproduceerd en alle katoen is afkomstig van biologische landbouw. Het merk brengt een complete lifestyle met T-shirts, jeans, breisels, jurken met print, jassen en accessoires. Mooncompany Fashion Agency is sinds januari 2022 de partner van het merk voor de Nederlandse markt.

Gloria! Gloria!

Het Belgische vrouwenlabel Gloria! Gloria! is anderhalf jaar geleden gelanceerd door gerenommeerd breiatelier Maison Tricot en mode-ondernemer Geert Hallemans. Maison Tricot werkt al meer dan 50 jaar voor onder andere Dries Van Noten, Ann Demeulemeester en Raf Simons. Gloria! Gloria! staat voor rijke innovatieve texturen en frisse kleuren die ‘joie de vivre’ uitstralen. De collectie wordt ontwikkeld in het atelier in het hart van Antwerpen en op ethische en duurzame wijze geproduceerd in Europa.

Hampton Bays

Het Belgische modemerk Hampton Bays bestaat al sinds 1992 en werd begin 2019 overgenomen door ontwerper Daisy Plas, die al voor het werk merkte. Ze wilde het merk het positieve elan van vroeger weer teruggeven. Tricot, kleur en comfort zijn de drie focuspunten. Het kleurrijke merk brengt comfortabele luxe met een eigentijdse twist. De collectie is functioneel, voor elk moment van de dag en voor elke gelegenheid. Het merk wil nu verder uitbreiden in Nederland en de samenwerking met Fashion Cloud is een belangrijk onderdeel van de strategie.

Imperial

Het Italiaanse modemerk Imperial bestaat sinds 1978 en is misschien wel een van de eerste fast fashionmerken. De belangrijkste kracht is het inspelen op de nieuwste trends en het snel creëren van nieuwe collecties. Het Made in Italy-merk heeft inmiddels meer dan 1.500 verkooppunten wereldwijd en wil verder uitbreiden in Europa. Het merk is eerder in Nederland aanwezig geweest, maar maakt dit jaar een comeback. De Imperial-groep heeft besloten om de wholesale in de Benelux voortaan zelf te beheren zonder tussenpersonen en opent daarvoor deze zomer een nieuwe showroom in Antwerpen.

Lounge Nine

DK Company lanceerde Lounge Nine in het najaar van 2019 als betaalbaar slow fashionlabel met een sterke focus op duurzaamheid. Er wordt niet alleen gekeken naar duurzame grondstoffen, maar ook naar duurzaamheid als het aankomt op de collectie. Het merk maakt dan ook tijdloze essentials met oog voor detail, rijke kwaliteiten en natuurlijke materialen. Ook worden er regelmatig genderneutrale capsulecollecties gebracht. Vanaf de zomercollectie 2023 vindt er een rebranding plaats, wat leidt tot een nieuw collectieritme, nieuwe huisstijl en nieuw design.

Please

Het Italiaanse jeansmerk Please werd in 1993 opgericht door de mensen achter fast fashionmerk Imperial. Het merk wordt ontworpen en geproduceerd in Italië. Denim is het kernproduct van de collecties, met als herkenbaar symbool het kleine zilveren hartje dat op de rechterachterzak is gestikt. De tijdloze jeansmodellen krijgen elk seizoen een trendupdate. Net als Imperial is Please terug op de Nederlandse markt en gaat de Imperial-groep de wholesale in de Benelux zelf doen vanuit de nieuwe showroom in Antwerpen.

Scalpers

Het uitgesproken Spaanse merk Scalpers bestaat sinds 2007. Begonnen als mannenmodemerk, is er inmiddels ook een vrouwenlijn en een kindercollectie. Scalpers heeft een compromisloze stijl, uniek en een beetje rebellerend. De Belgische distributeur GAB (Group Alain Broekaert) is verantwoordelijk voor de verkoop van Scalpers in Nederland. De distributeur opent een Nederlandse showroom in Laren, waar naast Scalpers ook de merken Pepe Jeans, Ecoalf, Caterpillar en Arniesays worden verkocht.