TOP

Winkelen op afspraak ‘niet genoeg’, moederbedrijf Hunkemöller neemt luxe retailer End over, Enable the Label lanceert eigen merk

Winkelen op afspraak zet weinig zoden aan de dijk, Enable the Label lanceert eigen merk en er komt volgens demissionair premier Mark Rutte een plan voor ondernemers die in geldnood zitten door corona. Dat en meer lees je in dit nieuwsoverzicht van 24 maart.

Winkelen op afspraak zet weinig zoden aan de dijk

Winkelen op afspraak zet weinig zoden aan de dijk, zeggen moderetailers tegen NH Nieuws. Het maakt volgens de modeondernemers de stilte in de lockdown een beetje goed, maar ze missen de loop in de straat die normaal gesproken zorgt voor meer verkopen. Die conclusie kan ook worden getrokken uit een poll van Textilia; daarin zegt 69 % van de stemmers dat personal shoppen niet genoeg is. Tom Köster van kledingwinkel Köster Fashion zegt dat het hem een beetje lucht geeft. “Het is iets, maar het is nog niet ideaal. We hebben wel een hoop afspraken, maar we missen de toevallige passant.” Kim Laan van kledingwinkel Diverzo in Den Helder – die ook een horecazaak heeft en daardoor dubbel wordt getroffen – houdt de moed er in. “We doen een hoop. We grijpen alles aan om er op een positieve manier doorheen te komen.” Het shoppen op afspraak deden zij al vijf jaar. Nu er geen andere mogelijkheid is om te shoppen, merkt ze dat de drempel voor de consument al helemaal weg is. “Je hebt geen keuze.”

Moederbedrijf Hunkemöller neemt End over

Het moederbedrijf van lingerieketen Hunkemöller, de Carlyle Geroup, heeft het luxe streetwear- en sportretailer End overgenomen. De oprichters van het Britse bedrijf houden een minderheidsaandeel en blijven als ceo verbonden aan het bedrijf. Dat meldt onder meer Retailnews. De Amerikaanse Carlyle Group zegt de internationale expansie van End te willen versnellen en dameskleding te willen introduceren.  End is opgericht in 2005 en heeft een hoofdkantoor in Newcastle. De formule is voornamelijk online actief, maar heeft ook enkele filialen in het Verenigd Koninkrijk. End is een verkoopt luxe sneakers en streetwear. In het boekjaar dat op 31 maart 2020 eindigde draaide het bedrijf een omzet van bijna 200 miljoen euro, daarvan is 65 procent afkomstig van landen buiten het Verenigd Koninkrijk afkomstig.

‘Plan in de maak voor bedrijven met geldnood’

Er wordt door het demissionaire kabinet gewerkt aan een nieuw plan om bedrijven te helpen die door de coronacrisis in financiële problemen zijn geraakt. Dat zegt minister-president Mark Rutte, meld het Nederlands Dagblad. Rutte zei tijdens de persconferentie van dinsdag 23 maart dat de verlenging van de coronamaatregelen tot zeker 20 april een enorme domper is voor ondernemers die het water financieel en emotioneel toch al aan de lippen staat. Rutte zei dat ministers Wouter Koolmees (Sociale Zaken), Bas van ‘t Wout (Economische Zaken) en Wopke Hoekstra (Financiën) samen met vakbonden en werkgeversorganisaties werken aan een plan om bedrijven verder te helpen. Daarbij wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om belastingschulden kwijt te schelden die bedrijven hebben opgebouwd doordat zij vorig jaar uitstel hebben gekregen van hun fiscale verplichtingen. Rutte was daar toen nog niet enthousiast over, en waarschuwt ook nu dat daar veel haken en ogen aan zitten. “Maar naar alles wordt gekeken.”

Platform Enable the Label lanceert eigen merk

Enable the Label, het platform dat opkomende mode labels uit het buitenland de kans biedt om de Nederlandse markt te betreden, presenteert een eigen collectie: The Label Enable, zo staat in een persbericht. Het merkt is een samengestelde collectie die is samengesteld door het team van het platform en bestaat uit een selectie van zijde jurken. Deze verkopen ze via hun webshop en vanuit hun showroom, naast merken als Nina Rose, Khu Khu, Supernormal en Oceanus Swim. Enable the Label is opgerich in 2019. In een interview met Textilia vertelde oprichter Michelle de Bruijn destijds dat ze via het platform de verhalen wil vertellen achter de labels en dat het de ontwerpers bijvoorbeeld wil helpen met praktische zaken als het overzetten van sizing, de verzendkosten en de Nederlandse betaalmogelijkheden. “Veel van de jonge labels zijn namelijk erg gericht op hun eigen markt en weten weinig over dit soort zaken. Door ze daarnaast te koppelen aan Nederlandse creatieven wordt het bereik van beide groter en kunnen ze elkaars merk versterken.”

Beeld: Textilia