TOP

Enable the Label: platform voor jonge modemerken


Na een soft opening in april presenteert het online platform Enable the Label zich nu aan het grote publiek. Textilia sprak met oprichter Michelle de Bruijn. ‘Via Enable the Label vertellen we de verhalen achter de labels’

Beeld: Isa Wiegers

 

Hoe is Enable the Label (ETL) ontstaan?

“Tijdens de banen die ik voor ETL had merkte ik dat samenwerkingen tussen creatievelingen en business minded partijen niet altijd vlekkeloos gaan. Dat is een kwestie van onder andere een afwijkende visie. Terwijl ze samen juist supertoffe dingen kunnen maken en een samenwerking juist voor sterkere resultaten kan zorgen. Zelf ben ik ondanks mijn business achtergrond erg op mode gericht en dan met name van jonge ontwerpers met een verhaal. Ik dacht: waarom zou ik zo’n concept niet binnen Nederland starten?”

 

Op welke manier ga je dat doen met ETL?

“We willen de afzetmarkt van jonge, internationale mode-ontwerpers verbreden. Veel van hen starten met de ambitie om iets moois te maken in hun eigen land, maar ze hebben niet de middelen om ook in Nederland voet aan wal te zetten. Via ETL vertellen we de verhalen achter de labels, bekendheid bij de consument zorgt ervoor dat het laagdrempeliger wordt om iets te kopen. We helpen de ontwerpers bijvoorbeeld met zaken als het overzetten van sizing, de verzendkosten en de Nederlandse betaalmogelijkheden, veel van de jonge labels zijn namelijk erg gericht op hun eigen markt en weten weinig over dit soort zaken. Door ze daarnaast te koppelen aan Nederlandse creatieven wordt het bereik van beide groter en kunnen ze elkaars merk versterken.”

 

Jullie zijn redelijk geruisloos gestart, hoe gaat het nu?

“Nu de kinderziektes uit het platform zijn zien we een stijgende lijn in de vorm van orders en reacties online. Ook de traffic online gaat omhoog. Mensen reageren positief op het vernieuwende aspect, ze zijn blij dat we geen standaard webshop zijn, maar een shop waar ze terecht kunnen voor slow fashion, jonge merken met kleine producties en lage aantallen die heel exclusief zijn.”

 

Wat kan ETL betekenen voor Nederlandse retailers?

“We hopen dat de eerste labels worden opgepakt door Nederlandse boetieks. ETL was aanwezig op Modefabriek en we zijn nu in gesprek met een aantal retailers. Zodra onze huidige labels groter worden kunnen we ruimte op ons platform creëren voor nieuwe ontwerpers. Ons streven is om maximaal 6 tot 12 maanden een label te presenteren. Het hoofddoel is de B2C-markt, maar we hopen zeker dat onze ontwerpers in contact komen met de B2B-markt, zodat we een nog groter bereik op de Nederlandse markt kunnen genereren.”