TOP

Wel of niet stoppen met zandstralen jeans?

Begin september riepen H&M en Levi's andere bedrijven op om net als zij te stoppen met het zandstralen van jeans, omdat dit zeer schadelijk is voor de arbeiders die dit moeten toepassen. Hun actie vindt navolging van verschillende bedrijven en de Schone Kleren Campagne maakt zich er hard voor om deze methode volledig uit te bannen.

Zandstralen is een techniek die gebruikt wordt om denim een versleten look te geven. Werknemers kunnen echter ernstige gezondheidsschade oplopen als gevolg van de blootstelling aan silicium, wat vrijkomt in het zandstraalproces. Hoewel hiervoor veiligheidsmaatregelen kunnen worden getroffen, blijkt het voor veel bedrijven moeilijk dit te garanderen en controleren bij hun leveranciers.

G-Star 

G-Star maakte deze week dan ook bekend ook te stoppen met zandstralen. Vanaf november 2011 ligt er geen gezandstraalde jeans van G-Star meer in de winkel. Het merk gebruikte de techniek voor een klein deel van de jeanscollectie en stelde hieraan strikte eisen. Frouke Bruinsma, manager corporate social responsibility bij G-Star licht toe: “Onze keten is minder groot dan dat van bijvoorbeeld een H&M en dan is de  naleving goed te controleren. Wel keken we altijd al naar alternatieve methodes. Je kunt die look op verschillende manieren verkrijgen, door bijvoorbeeld schuren met de hand of laseren. Maar het resultaat ziet er wel iets anders uit. Toch hebben we nu besloten te stoppen met de fabrieken die zandstralen, omdat de veiligheid en gezondheid van de medewerkers voorop staan. Er lopen nog een aantal orders en voor die productie zullen we scherp blijven monitoren en controleren.”

C&A

Ook C&A stopt met het verkopen van jeans waar de zandstraaltechniek aan te pas is gekomen, laat woordvoerder Maiko Slegtenhorst weten. Hoewel C&A’s eigen inspectiebedrijf Socam er nauw op toezag dat de veiligheidsmaatregelen correct werden toegepast bij het zandstralen, vindt het bedrijf het toch beter er nu helemaal mee te stoppen. “Daarmee sluiten we elk risico dat de gezondheid van arbeiders in gevaar komt uit. Er worden geen nieuwe orders meer geplaatst en voor de nog lopende bestellingen zal C&A nauwgezet toezien op de veiligheid.”

Kuyichi

Kuyichi werkte sowieso al niet met de zandstraaltechniek. “Ons ethos is ‘love the world’, wat inhoudt dat we mens en milieu respecteren”, zegt CEO Kuyichi Leo Cantagalli. “Vanwege de gezondheidsrisico’s maken we daarom geen gebruik van zandstralen.”

Code of conduct

Toch blijken veel jeansmerken nog wel met de methode door te gaan. Zij laten weten te werken met strenge veiligheidseisen en deze ook te controleren, waardoor het zandstralen veilig kan worden toegepast. Zo geeft VF Corporation (oa Lee en Wrangler) aan dat slechts twee van hun ruim 140 toeleveranciers deze methode toepassen en dat er onmiddelijk actie wordt ondernomen wanneer zij zich niet aan de gestelde veiligheidseisen houden.

Diesel laat weten ook voor een beperkt aantal jeans deze methode te hanteren, maar dan wel met strenge veiligheidsmaatregelen om de medewerkers te beschermen tegen blootstelling aan silicium. “Diesel heeft een Code of Conduct in het leven geroepen die alle leveranciers moeten respecteren en naleven, om er zeker van te zijn dat zij opereren volgens de wetten van hun land. Dit wordt regelmatig gecontroleerd om zo alle vereisten die de Code of Conduct garandeert te respecteren”, laat PR manager Laura Seikritt namens Diesel weten. 

Schone Kleren Campagne

De Schone Kleren Campagne hield afgelopen weekend in Istanbul een persconferentie met de Solidarity Committee of Denim Sandblasting Labourers, waarin jeansmerken werden opgeroepen om te stoppen met zandstralen en regeringen werden aangemoedigd deze methode te verbieden. In Turkije (waar 46 sterfgevallen bekend zijn van arbeiders als gevolg van zandstralen) is deze methode sinds anderhalf jaar verboden, met als gevolg dat er wordt uitgeweken naar landen als to Egypte, Jordanië, Syrië, Bangladesh en China. De Schone Kleren Campagne gelooft er niet in dat deze methode veilig kan worden toegepast en wil het zandstralen volledig uitbannen. “Wij zijn erg tegen het gebruik van zandstralen, omdat het zo duidelijk is dat het schadelijk is, ook al worden er bepaalde veiligheidsmaatregelen genomen. Voor ons is het heel goed nieuws dat verschillende grote bedrijven als H&M, C&A, Levi’s en G-Star ermee stoppen. We hopen dat meer bedrijven volgen. Wat ons betreft moet er een totaal einde aan komen” zegt Wyger Wentholt van de Schone Kleren Campagne.