TOP

‘We willen de Bijenkorf van creatief Rotterdam worden’ *

De plek van je winkel is een belangrijk onderdeel van het succes, stelt branchevereniging Inretail in zijn Inretailmodellen. Een goed voorbeeld daarvan is het ras-Rotterdammer warenhuis Groos, waarvan de leveranciers letterlijk om de hoek zitten. Daarin schuilt de kracht, zegt retailmanager John Boot. Maar maakt dat de formule tegelijkertijd niet kwetsbaar?

Groos is gevestigd op de benedenverdieping van een industrieel pand. Is dat een strategisch gekozen plek?

 

Retailmanager John  Boot: “Onze winkel is gevestigd in het Schieblock, tegenover de Hofbogen. Een goede plek, maar het was geen strategische keuze. Eigenaren Joost Prins en Tjeerd Hendriks zijn toevallig hier terecht gekomen. Ze wilden een fysiek platform voor creatieve Rotterdammers creëren en kwamen via een architectenbureau hier terecht. Het Schieblock is een verzamelgebouw met uiteenlopende creatieve ondernemers, dus Groos zit precies daar waar de handel zich bevindt.”

 

Groos 6 Groos 1

Kunst, kleding en keramiek; een greep uit het assortiment van Groos.

 

Hoe gaat het met Groos sinds de opening in 2013?

 

“Eigenlijk heel goed, we hebben verleden jaar een omzetplus van 35 procent geboekt en in de maand december zelfs 37 procent. Dat komt onder meer doordat we verleden jaar de winkel anders hebben ingedeeld. Producten stonden heel erg verspreid, waardoor het meer op een showroom met aparte etalages leek dan op een winkel. Nu hebben we de producten gegroepeerd. Food bij food, boeken bij boeken, kleding bij kleding enzovoort. Daarnaast hebben we voor een goede voorraad gezorgd door onze makers erop te wijzen dat je met één product niet zichtbaar bent, dat dat er vier tot vijf moeten zijn. Onze leveranciers zijn ook beginnende merken en kunnen niet overal op letten. Het zijn creatievelingen die soms van een product maar één exemplaar maken, zoals een schilderij of tafel, of een beperkte oplage van tien stuks. Ze staan er niet bij stil dat in korte tijd de hele voorraad kan worden verkocht. Daar zijn wij dan voor. Maar daar zijn ze zich nu ook beter van bewust en hebben we een spannend assortiment met wekelijks nieuwe producten.”

 

Dat Groos drijft op de lokale creatievelingen, maakt dat het concept ook niet kwetsbaar?

 

“Dat is een dingetje. Hun succes is ons succes natuurlijk. Maar als een leverancier besluit uit de stad te verhuizen, moeten we helaas afscheid van elkaar nemen. Ja, ook als dat ons grootste merk zou zijn en al gaat dat naar het nabij gelegen Schiedam, Rotterdams is het dan niet meer. De stad is nu eenmaal verbonden met de kernwaarde van Groos. Leveranciers staan daar wel bij stil als ze verhuisplannen hebben, merken we. Vanwege de binding met de stad, maar ook met ons. We kennen elkaar goed en Groos zorgt ook voor kruisbestuivingen

 met andere merken. We zetten leveranciers in bij lanceringen en evenementen die we hier organiseren. Of voor projecten die op ons pad komen. Zo hebben we een aantal van onze merken meegenomen naar de pop-up winkel in de Bijenkorf en hebben we een van onze leveranciers gekoppeld aan de Erasmus Universiteit die voor hun webshop nieuwe relatiegeschenken nodig hadden.”

 

Groos 3 

Een doet-het-zelfpakket voor likeur van Pineut en bier uit Rotterdam.

 

Groos zet creatief Rotterdam op de kaart en benut zijn plek optimaal, maar herken je je ook in de term ‘plekverrijker’?

 

“Eigenlijk niet. Het is namelijk niet onze doelstelling om dit gebouw of dit deel van de stad iets extra’s te bieden. Wat wij willen is onze passie uitdragen en dat is Rotterdamse makers een plek en podium bieden voor hun producten. Daar ligt onze focus . Alles wat daar uit

 voortkomt, is natuurlijk mooi meegenomen. Dat we alleen maar Rotterdamse producten verkopen, heeft er wel toe geleid dat we nationaal en internationaal op de kaart staan. Dit jaar is Groos opgenomen in de Lonely Planet. Zeker een eer, maar geen reden om ons te focussen op toerisme. Natuurlijk verwijzen we klanten die trek hebben in iets lekkers of een fiets willen huren om de stad te verkennen door naar collega-ondernemers, maar we zetten er geen samenwerking met andere detaillisten voor op.”

 

Hoe gaat het met jullie plek in het digitale landschap, de webshop?

 

“Die webshop, ja, daar moeten we meer aandacht aan gaan besteden, de collectie online is namelijk niet helemaal dezelfde meer als die in de winkel. Daar gaan we komende zomer aandacht besteden. We hebben ervoor gekozen eerst de winkel helemaal tiptop te hebben. Overigens zijn we wel zeer actief op social media, vooral Instagram en Facebook.”

 

Wat zijn de toekomstplannen? Dit concept uitrollen naar andere steden?

 

“Geen haar op ons hoofd die daar aan denkt. Rotterdam is booming, Groos ook, onze passie ligt hier. Het mooie van dit werk is dat we samen met onze merken groter worden. We hebben er nu zo’n 150, in de toekomst willen we wel groeien in het aantal merken en volume per merk. Met de groei die onze merken nu doormaken en de vijf tot tien mails van nieuwe makers die we krijgen per week, zit dat er wel in. Uiteindelijk willen we uitgroeien tot een soort Bijenkorf, het warenhuis van creatief Rotterdam. Dus gaan we door met waar we goed in zijn, een podium bieden aan creatieve stadsgenoten.” 

 

 

Reactie op dit retailmodel van Edwin Belt, branchespecialist bij Inretail:De plek is daar waar de producten zijn in plaats van daar waar de consumenten zijn. Lekker dwars in een positieve zin. De passie en creatieve inslag van Groos en de leveranciers maken het verschil. Doorgaans zal een dergelijke locatie niet werken voor de gemiddelde retailer. De meeste fashionwinkels in mode en schoenen zijn te vinden in winkelgebieden waar consumenten naar toe trekken, althans wanneer dit een aantrekkelijk gebied is om te winkelen. Maak het winkelgebied met elkaar aantrekkelijk. Zorg ervoor dat jouw winkelgebied de ‘place to come & stay’ is.”

Groos kent naast de fysieke winkel nog een plek, de webwinkel. Een zeer belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Een verlengstuk van de fysieke winkel waarbij de consument kan oriënteren en kopen maar vooral de drang en het gevoel krijgen om af te reizen naar de winkel. Door de mix van het assortiment en diversiteit van merken onder een dak te brengen, is Groos een aantrekkelijke winkel met een duidelijke focus. Dit maakt Groos onderscheidend en een winkel waar men wel voor om wil lopen. Groos is dan ook een ‘destination’. Wees onderscheidend met jouw winkel en winkelgebied, breng de passie en toegevoegde waarde erin en dan kunnen mode- en schoenenwinkels ook een destination zijn of worden.” 

 

Afbeelding_Retailmodellen

 

 

Aan de slag met de Inretailmodellen

 

Brancheorganisatie Inretail heeft samen met onderzoeksbureau Q&A een nieuwe draai gegeven aan de marketing p’s. Samen hebben ze Inretailmodellen gemaakt, een praktische navigatietool waarmee ondernemers zich kunnen onderscheiden. 

Er zijn zeven p’s geformuleerd waarmee modewinkeliers snel kunnen bepalen waar hun retailhart ligt (passie), wie er uiteindelijk blij van wordt (profijt), de klant of onderneming en waar de retailer op kan sturen. Daar zijn de randvoorwaardelijke p’s voor: product, plek en persoon. Het verschil maken vervolgens p’s van plezier en promoten. 

 

Voor Textilia-abonnees: korting op de kick-off en werksessies

 

Wil jij weten hoe jij van passie (meer) profijt maakt, kom dan naar een van regionale Inretailmodellen kick-off en werksessies van brancheorganisatie Inretail. Textilia-abonnees profiteren van een extra voordeel. Geef je hier op en gebruik de kortingscode INretailtex2016

Tijdens de kick-off krijg je een goed beeld van wat elke p voor jou kan betekenen. In de werksessies ga je aan de slag met die p’s. 

Alle informatie over de Inretailmodellen, inclusief voorbeelden, kun je hier bekijken.

 

Over Groos

Groos – dat ‘trots’ betekent – is een warenhuis dat producten verkoopt van creatieve Rotterdammers. In de circa 250 vierkante meter grote winkel vind je naast kleding ook kunst, muziek, boeken, delicatessen, woonartikelen, sieraden en accessoires. Groos bestaat sinds 2013, verkoopt zo’n vierhonderd producten van circa 150 leveranciers. Daaronder vallen onder meer de mode- en accessoiresmerken Alfredo Gonzales (sokken), Hektik (kleding en accessoires), New Gents (mannenaccessoires), Marleen Elenbaas (tassen), Susan Bijl (tassen) en The Boyscouts (sieraden). Bij Groos werken zeven mensen. 

 

Klik voor meer artikelen over Groos op Textilia

 

Andere artikelen die op Textilia.nl verschenen over goede voorbeelden van Inretailmodellen: 

Donna Fashion Deventer: ‘Tijdens mijn events zet ik meer om dan op een koopavond’

Grondlegger Schutz Fashion Group: ‘Investeer in je winkel er ga ertegen aan’