TOP

‘Wat is er nu mooier dan je eigen jeans verkopen?’

Denimheads Marcel en Roger Grivec droomden jarenlang van een eigen jeansmerk. Sinds een paar weken is die droom werkelijkheid en verkopen ze hun eigen Grivec Bros. spijkerbroeken in hun Jeanspaleis in Kerkrade.

Hoe wordt Grivec Bros. ontvangen?

“Boven verwachting goed! De eerste run ligt nu zo’n drie weken in de winkel en van de 200 stuks zijn er al 115 verkocht. Puur fysiek in de winkel, he. We verwachtten wel enigszins dat onze jeans goed zou verkopen. Maar zoveel, dat hadden we niet kunnen dromen.”

Waar komt dit door denk je?

“Er staan twee hele goede verkopers in de winkel (lacht). Dus op dit moment zijn de eerste broeken die je uit het schap trekt vaak van eigen makelij. Daarbij: we zijn al een paar jaar bezig met Grivec Bros., dus veel vaste klanten hebben enthousiast meegeleefd met ons avontuur. En we hebben ernaar gestreefd om met een spijkerbroek te komen die er anders uitziet dan de standaard 5-pocket variant.”

Een eigen merk, wat doet dat voor je winkel?

“We zijn nog geen maand bezig met de verkoop, maar als ik zie dat we nu al meer dan de helft van onze voorraad hebben verkocht, is dat een goed teken. Wat is er nu mooier dan dat je je eigen jeans mag verkopen? We zijn zo trots als een pauw en dat stralen we natuurlijk ook uit naar onze klanten.”

Je eigen jeans in de schappen: hoe doe je dat?

“Het is geen hogere wiskunde. Je neemt twee pijpen, vier zakken.. zonder grap: het was een leerzaam proces. Gelukkig zijn we geholpen met het op papier zetten van onze ideeën, de branding en de productie, door goede vrienden en ervaren denimprofessionals, Boy Bastiaens en Tim Browne. Met hen bespraken Roger en ik onze wensen. De uiteindelijke productie werd alleen verschillende keren uitgesteld. Mijn broer en ik zijn pietlutten. Volgens ons kon de jeans steeds nog net iets beter. De Portugese producent vroeg zich al af of we met haute couture bezig waren (lacht), maar je krijgt één kans om je product te presenteren. Al ons spaargeld zit in dit project, dus dan moet het wel perfect zijn.”

Wat hadden jullie voor ogen?

“Een klassieker die niet aan mode onderhevig is. Je zou onze jeans twintig jaar geleden gedragen kunnen hebben, maar over twintig jaar kan hij nog steeds. Dat gevoel. En gemaakt van ongewassen denim natuurlijk. Van de beste Japanse selvedge kwaliteiten, waar we zelf weg van zijn. We verkopen al jaren spijkerbroeken, dus de opgedane ervaringen hebben we er ook in verwerkt. Zo zijn onze binnenzakken bijvoorbeeld gemaakt van extra stevige voeringstof, zodat ze minder snel slijten. Verder zijn we niet direct uitgegaan van onze klanten. We wilden vooral onze eigen favoriete broek maken!”

Omschrijf die broek eens? 

“We hebben twee modellen: de Cool Pete, in ons dialect ‘kolen piet’, een verwijzing naar het mijnenverleden van Kerkrade, een licht tapered regular model en Slim Hower, een slankere fit, verwijst naar de ‘houwers’, de voormannen die de kolen in de mijn wegsloegen.

Een mooi verhaal..

“Eigenlijk sluiten alle elementen op elkaar aan. Spijkerbroeken werden ooit gedragen in de Amerikaanse mijnen en wij zitten hier in Kerkrade, de grootste voormalige mijnenstad van Europa. Vroeger nam mijn opa, die in de mijnen heeft gewerkt, een pungel mee naar zijn werk. Een blauw-witte theedoek, waarin hij zijn schone kleding opborg. Wij verpakken nu ook onze Grivec Bros. broeken in zulke doeken. Dat vind ik het mooiste aan onze broek: alles klopt. Het is echt en er zit geen verzonnen marketingverhaal aan vast.”

Is er nu al sprake van een bestseller?

“In het begin ging het qua verkoop gelijk op. Nu doet de slim tapered het iets beter. Daarnaast verkopen onze eigen leren riemen waanzinnig goed. Ze kosten 109 euro, maar dat zijn ze dik waard. Ze zijn gemaakt van de bovenkant van de rug van het rund, het mooiste leer dat je kunt hebben. De riemen worden in Nederland door één persoon met de hand genaaid. Het is hetzelfde als met jeans: hoe langer je hem draagt, hoe mooier hij wordt.”

Wat zijn jullie toekomstdromen? Wholesalen?

“We doen alles in eigen beheer en willen het op een natuurlijke manier laten groeien. Nu produceren we sneller dan verwacht de tweede run. Tot onze verrassing krijgen we ook al aardig wat reacties vanuit het buitenland. Uit Zweden, Engeland, Duitsland, met dank aan Instagram en Facebook. We zijn dan ook aan het stoeien met de gedachte of we de jeans ook online gaan verkopen. Wholesale? Natuurlijk is dat stiekem een droom. Maar we gaan stap voor stap.”

Grivec Bros

De Cool Pete

Grivec Bros 2

De Hower

Grivec Bros 3

Grivec Bros 4

Grivec Bros 5

Grive Bros 7