TOP

Hoe gaat het met: Ink Inclusive? *

Het Amsterdamse denim- en lifestylemerk Ink Inklusive bestaat bijna een jaar. Mede-oprichter Alexandra Melgaard–Lewty en partner Ciara Shah vertellen over de ambities voor de komende tijd: “met deze werkwijze kunnen we retail compleet op zijn kop zetten.”

Hoe hebben jullie het eerste jaar beleefd?

Alexandra Melgaard–Lewty: “Over internationale aandacht hadden we in ieder geval niet te klagen. Doordat we deelnamen aan een seminar tijdens de Amsterdam Denim Days in april, kregen we direct veel reacties. Women’s Wear Daily heeft over ons geschreven, net als het toonaangevende trendbureau WGSN, Vogue en Textilia. We hebben het afgelopen jaar gebruikt om een aantal zaken uit te proberen en de denimgerichte collectie uit te breiden met meer mode-items als jersey shirts, sweaters, broeken en jurkjes.”

Waar zijn jullie nu druk mee?

AML:“Het completeren van de collectie. Op dit moment bestaat Ink Inklusive nog grotendeels uit veel zwart, denimblauw en ecru/wit. We willen er meer fun in brengen door kleuren en prints toe te voegen. Meer speciale blikvangers.”

Ciara Shah, sinds een paar weken verantwoordelijk voor de retail- en marketingstrategie, vult aan: “En we denken aan schoenen en tassen. Elke vrouw houdt van tassen.”

CS: “Verder starten we in mei met een meer maatgerichte manier van wholesalen. We merken dat de markt groeiende behoefte heeft aan een continue toevoer van producten. Dus spelen we daarop in met een groot voorraadaanbod. Dit kan retailers veel voordelen opleveren doordat ze minder hoeven voor te orderen en kunnen bijbestellen wanneer ze dat willen.”

AML: “We gaan zelfs nog iets verder. We kunnen dieper op de wensen van ondernemers ingaan door in stoffen en kleuren naar hun keuze te produceren. Door nauw samen te werken maken we het juiste product voor een bepaald publiek, op de juiste tijd. Wat een stukje exclusiviteit met zich meebrengt.”

CS: “Met deze innovatieve werkwijze kunnen we de retail compleet op zijn kop zetten.”

Waar wordt Ink Inklusive op dit moment verkocht?

CS: “In onze eigen winkel annex creatieve werkplaats in de Amsterdamse Jordaan. En sinds kort bij X Bank in het W Hotel, vlakbij de Dam. We zijn in gesprek met een aantal belangrijke denimwinkels en denken aan een tweede, eigen winkel. Waar en wanneer weten we nog niet zeker. Eerst focussen we ons op de verkoop aan retailers.”

Wie dragen Ink Inklusive eigenlijk?

AML: “Denimliefhebbers, mannen en vrouwen, want veel items zijn uniseks. En draagbaar voor veel mensen, want sommige tops zijn ‘one size fits all’. De naam zegt het al: Ink Inklusive; we willen niet exclusief zijn, maar bereikbaar voor een grote groep. Vandaar dat we onze prijzen zo laag mogelijk houden.”

CS: “Doordat we veel overgebleven stofresten hergebruiken is er natuurlijk ook nog de bewuste groep die van duurzaam geproduceerde producten houdt.” 

Ink Inklusive heeft ook een webshop. Wat zijn de bestsellers?

AML: “De wijde jeans met hoge taille. Ik geloof dat mensen er na de skinny jeans even aan moesten wennen, maar nu is dit een van onze best verkochte modellen. En de ongewassen ecru jeans. Voor mannen is de zwarte denim tot nu toe het succesnummer.” 

Ink Inklusive 2

Ink Inklusive 3

Ink Inklusive 5

Foto’s: Marnix Postma