TOP

Ziekteverzuim winkelpersoneel stijgt en vooral op de vloer *

Het ziekteverzuim onder winkelpersoneel is in 2015 met meer dan 30 procent gestegen tot gemiddeld 5,9 procent, blijkt uit onderzoek. Ziektegevallen komen vaker voor in de winkel. “Het verzuim in onze filialen ligt hoger dan op het hoofdkantoor”, zegt de ceo van de McGregor Fashion Group.

Met een gemiddeld ziekteverzuim van 5,9 procent ligt het verzuim in de retail een stuk hoger dan het landelijke gemiddelde dat het CBS becijferde, namelijk 3,5 procent. Dat concludeert Capability, een ziekteverzuimspecialist die het onderzoek uitvoerde. 

Een van de oorzaken van het hoge verzuim is het zogeheten ‘showrooming’, waarbij mensen in de winkel producten komen bekijken, maar deze vervolgens online bestellen. “Men kan de deal niet afmaken en dat geeft de verkoper steeds vaker een onbevredigend gevoel”, zegt Titus Kramer, directeur van Capability.

 

Verveling 

 

Ook het ontbreken van baangarantie en verveling zorgen voor toename van het verzuim. Hoe minder klanten, hoe minder het personeel te doen heeft. Volgens Kramer besparen veel bedrijven op kosten en nemen ze geen vaste krachten meer aan. Dit heeft effect op andere werknemers. “Het zorgt namelijk voor beperkte continuïteit in winkels”, licht hij toe.

Het ziekteverzuim op hoofdkantoren van retailers ligt met een gemiddeld verzuim van 3,1 procent een stuk lager dan in de winkels. Hier speelt mee dat werknemers van het hoofdkantoor vaak meer betrokken zijn en dichter op veranderingen binnen de organisatie zitten.

 

Filialen 

 

Jeroen Schothorst, ceo van McGregor Fashion Group – met 150 winkels in Nederland, België, Duitsland, Spanje en Frankrijk – herkent dat. “Ook wij zien dat het verzuim in onze filialen een stuk hoger ligt dan op het hoofdkantoor.” Inmiddels is het verzuim bij de McGregor Fashion Group in een half jaar teruggebracht van 5,5 procent naar 3,5 procent. Om dit te bereiken heeft Capability bij het kledingbedrijf trainingen gegeven waarin medewerkers bewust zijn gemaakt van de gevolgen. Tegelijkertijd zijn ze getraind op nieuwe verkooptechnieken voor de winkels.

 

Niet happy 

 

“Door de gevolgen van het verzuim inzichtelijker te maken voor werknemers en werkgevers beseft men wat de kosten ervan zijn: gemiddeld 250 euro per dag per zieke werknemer”, zegt Kramer. “Bij de McGregor Fashion Group is dankzij onze aanpak het verzuim in een half jaar al met ruim 35 procent gedaald.”

“Ziek is ziek”, reageert Schothorst van de McGregor Fashion Group, “maar er is ook grijs ziekteverzuim. Mensen die zich niet happy voelen of de vorige avond in het café zijn blijven hangen en zich nog een keer omdraaien als de wekker gaat. Het vergroten van het bewustzijn draagt ertoe bij dat mensen beseffen wat de kosten voor de onderneming zijn als ze zich ziek melden en wat de effecten zijn voor hun collega’s. We willen beslist géén politieagent zijn. Het is een gemeenschappelijk belang: van werkgever én werknemers.”

 

Omnichannel werkt 

 

Volgens Kramer werkt de introductie van omnichannel verkopen in de winkel zeer motiverend. Door een koppeling te maken tussen verkoop in de fysieke winkel met internetverkoop, zou het ziekteverzuim volgens dan ook kunnen dalen. “Een medewerker kan mensen zo veel beter helpen. Als een artikel bijvoorbeeld niet aanwezig is, kan de verkoper het direct online bestellen en de volgende dag bij de klant thuis laten bezorgen. Dan kan de verkoop dus toch naar volle tevredenheid worden afgerond. Dát motiveert en geeft motivatie om aan de slag te blijven.”