
Bevlogen modeverkopers ‘Verkoopgesprekken gaan zelden over kleding’
Dit jaar werd Fashion by Reiss uitgeroepen tot Winkelier
van het jaar 2019 in de categorie modewinkels. Hoe is dat zo gekomen?
“Een klant had ons opgegeven. Ik bloosde ervan toen ik dat
hoorde want ik vind het nogal wat. Toen werden we ook nog eens genomineerd.
Maar ik vind dat als een klant al die moeite doet dat ik m’n best doen om zo
hoog mogelijk te eindigen. De tweede ronde was een kwestie van klanten vragen
om te stemmen. We kregen daarop gehoor en werden winnaar van de provincie
Zeeland. Voor derde ronde kregen winnaars een vragenlijst en op basis daarvan
werden we uiteindelijk de beste van Nederland.”
Wat maakt jullie van die goede verkopers dat je er een
prijs mee wint?
“Bij ons is het allerbelangrijkste dat de klant tevreden is.
Die moet blij en tevreden de deur uit. Om dat te bewerkstelligen kun je beter
een keertje niet verkopen dan wel. Verkoopgesprekken gaan zelden over kleding
en alles waar we over praten moet een onderwerp hebben waarop klanten kunnen
inhaken. Dan vragen we ‘wat vindt u daar nou van?’. Als ze een kledingstuk
vastpakken gaat het heel vrijblijvend over de kleding. Bij de kassa vraag ik
altijd: bent u overtuigd? Als ze de kleding een jaar in de kledingkast laten
hangen met het prijskaartje eraan, kunnen ze het beter hier laten hangen.”
Hoe bind je klanten aan je winkel?
“Klantenbinding vind ik zo’n verschrikkelijk woord; je kunt
klanten niet aan je binden. Ze gunnen het je of niet en doe je het een keer
fout dan ben je die klant kwijt. Het enige wat je kunt doen is iedere dag
opnieuw presteren en zorgen dat het gezellig is. Dat lukt natuurlijk niet
altijd, maar dat is wel ons streven. De lat moet continu hoog liggen.”
Van wie heb je het vak geleerd?
“Ik ben erin geboren, ik kan niets anders: het zit in mijn
genen. Ik ben de vijfde generatie van Fashion by Reiss, destijds heette de
winkel nog Reiss van den Berghe. Mijn moeder en grootouders zullen het me
geleerd hebben. Voor Fashion by Reiss heb ik bij diverse modewinkels gewerkt en
andere dingen gezien. Bij andere werkgevers zag ik vooral hoe het niet moet
maar ook hoe het ook kan. Eerlijk zijn was tijdens die werkervaringen een
belangrijke les; je moet nooit verkopen omdat het voor jouw statistieken beter
uitkomt. Ik heb daar meegemaakt dat er een verkeerde maat verkocht werd omdat
het een maat was die overbleef. Die klanten zitten op verjaardagen en daar
worden ze beoordeeld. Je wil als winkel niet dat mensen tegen jouw klant
zeggen: wat heb jij nou aan? Dat is slechte reclame voor Fashion by Reiss.”
Waar winkel je zelf graag en welke rol speelt het
winkelpersoneel daarin?
“Geld kun je overal kwijt, ik wil dat vriendelijk kwijt
kunnen. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat winkelpersoneel me begroet. Ik
heb weinig tijd, dus als ik schoenen wil dan ga ik naar dezelfde drie winkels
en dan wil ik gelijk geholpen worden. Ik hou van woonaccessoires, en net als
bij die producten wil ik bij mode ook uitleg over zaken als materialen of
herkomst. Dat is leuk om te horen en het is interessant om te weten dat een
mode-item meer is dan alleen maar leuk om te zien.”
Hoe zie jij de toekomst van de stenen winkel?
“Die zal altijd bestaan, daar ben ik heilig van overtuigd.
Onze winkel opende de deuren in 1885. Vroeger deed je de deur open en klanten
kwamen, nu is het een kwestie van keihard werken. Wij zijn zeven dagen per week
open en iedere twee weken organiseren we een event in de winkel en stylen we de
poppen in de winkel en veranderen we de etalages. Stenen winkels verdwijnen
niet omdat het een vorm van gezelligheid is. Mensen willen de stad in en uit,
iets eten en drinken én winkelen. Ik ben wel van mening dat het
ondernemersdiploma terug moet komen om kwaliteit te garanderen. En je moet je
klanten altijd iets bijzonders blijven bieden. Goede ondernemers zitten niet te
wachten tot klanten komen en dat soort ondernemers zullen altijd blijven
bestaan.”
Naam + leeftijd: Saskia de Meurichy (53)
Aantal jaren in modebranche: 38 jaar
Favoriete modemerken: Joseph Ribkoff, Kyra & Ko,
Poools
Heb jij in jouw winkel ook zo’n bevlogen modeverkoper
staan? Of ben jij er zelf een? Iemand die het verschil maakt met het bieden van
service en kennis, haarfijn aanvoelt wat klanten willen en een duidelijke
mening heeft over de moderetail? Geef hem op haar dan nu op door een mail te
sturen naar redactie@textilia.nl.