TOP

Bevlogen modeverkopers ‘Verkoopgesprekken gaan zelden over kleding’

Winkelmedewerkers spelen een cruciale rol in de bestendigheid van een bedrijf, stelt ABN AMRO in de sectorprognose voor 2018. Service, klantvriendelijkheid en deskundigheid van het personeel hebben meer invloed op de klanttevredenheid dan bijvoorbeeld het assortiment of de prijzen. Wie zijn deze topmedewerkers en wat maakt ze zo goed in hun vak? In een serie verhalen stellen we ze voor. Dit keer: Saskia de Meurichy (53), eigenaar van Fashion By Reiss uit Hulst. 'Je kunt klanten niet aan je binden. Ze gunnen het je of niet en doe je het een keer fout dan ben je die klant kwijt'

Dit jaar werd Fashion by Reiss uitgeroepen tot Winkelier van het jaar 2019 in de categorie modewinkels. Hoe is dat zo gekomen?

“Een klant had ons opgegeven. Ik bloosde ervan toen ik dat hoorde want ik vind het nogal wat. Toen werden we ook nog eens genomineerd. Maar ik vind dat als een klant al die moeite doet dat ik m’n best doen om zo hoog mogelijk te eindigen. De tweede ronde was een kwestie van klanten vragen om te stemmen. We kregen daarop gehoor en werden winnaar van de provincie Zeeland. Voor derde ronde kregen winnaars een vragenlijst en op basis daarvan werden we uiteindelijk de beste van Nederland.”

Wat maakt jullie van die goede verkopers dat je er een prijs mee wint?

“Bij ons is het allerbelangrijkste dat de klant tevreden is. Die moet blij en tevreden de deur uit. Om dat te bewerkstelligen kun je beter een keertje niet verkopen dan wel. Verkoopgesprekken gaan zelden over kleding en alles waar we over praten moet een onderwerp hebben waarop klanten kunnen inhaken. Dan vragen we ‘wat vindt u daar nou van?’. Als ze een kledingstuk vastpakken gaat het heel vrijblijvend over de kleding. Bij de kassa vraag ik altijd: bent u overtuigd? Als ze de kleding een jaar in de kledingkast laten hangen met het prijskaartje eraan, kunnen ze het beter hier laten hangen.”

Hoe bind je klanten aan je winkel?

“Klantenbinding vind ik zo’n verschrikkelijk woord; je kunt klanten niet aan je binden. Ze gunnen het je of niet en doe je het een keer fout dan ben je die klant kwijt. Het enige wat je kunt doen is iedere dag opnieuw presteren en zorgen dat het gezellig is. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar dat is wel ons streven. De lat moet continu hoog liggen.”

Van wie heb je het vak geleerd?

“Ik ben erin geboren, ik kan niets anders: het zit in mijn genen. Ik ben de vijfde generatie van Fashion by Reiss, destijds heette de winkel nog Reiss van den Berghe. Mijn moeder en grootouders zullen het me geleerd hebben. Voor Fashion by Reiss heb ik bij diverse modewinkels gewerkt en andere dingen gezien. Bij andere werkgevers zag ik vooral hoe het niet moet maar ook hoe het ook kan. Eerlijk zijn was tijdens die werkervaringen een belangrijke les; je moet nooit verkopen omdat het voor jouw statistieken beter uitkomt. Ik heb daar meegemaakt dat er een verkeerde maat verkocht werd omdat het een maat was die overbleef. Die klanten zitten op verjaardagen en daar worden ze beoordeeld. Je wil als winkel niet dat mensen tegen jouw klant zeggen: wat heb jij nou aan? Dat is slechte reclame voor Fashion by Reiss.”

Waar winkel je zelf graag en welke rol speelt het winkelpersoneel daarin?

“Geld kun je overal kwijt, ik wil dat vriendelijk kwijt kunnen. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat winkelpersoneel me begroet. Ik heb weinig tijd, dus als ik schoenen wil dan ga ik naar dezelfde drie winkels en dan wil ik gelijk geholpen worden. Ik hou van woonaccessoires, en net als bij die producten wil ik bij mode ook uitleg over zaken als materialen of herkomst. Dat is leuk om te horen en het is interessant om te weten dat een mode-item meer is dan alleen maar leuk om te zien.”

Hoe zie jij de toekomst van de stenen winkel?

“Die zal altijd bestaan, daar ben ik heilig van overtuigd. Onze winkel opende de deuren in 1885. Vroeger deed je de deur open en klanten kwamen, nu is het een kwestie van keihard werken. Wij zijn zeven dagen per week open en iedere twee weken organiseren we een event in de winkel en stylen we de poppen in de winkel en veranderen we de etalages. Stenen winkels verdwijnen niet omdat het een vorm van gezelligheid is. Mensen willen de stad in en uit, iets eten en drinken én winkelen. Ik ben wel van mening dat het ondernemersdiploma terug moet komen om kwaliteit te garanderen. En je moet je klanten altijd iets bijzonders blijven bieden. Goede ondernemers zitten niet te wachten tot klanten komen en dat soort ondernemers zullen altijd blijven bestaan.”

Naam + leeftijd: Saskia de Meurichy (53)

Aantal jaren in modebranche: 38 jaar

Favoriete modemerken: Joseph Ribkoff, Kyra & Ko, Poools

Heb jij in jouw winkel ook zo’n bevlogen modeverkoper staan? Of ben jij er zelf een? Iemand die het verschil maakt met het bieden van service en kennis, haarfijn aanvoelt wat klanten willen en een duidelijke mening heeft over de moderetail? Geef hem op haar dan nu op door een mail te sturen naar redactie@textilia.nl.