TOP

We Are Labels opent twee nieuwe winkels [interview] *

We Are Labels opent dit najaar twee nieuwe winkels: de zesde winkel in Amsterdam en de eerste buiten Amsterdam. Rotterdam krijg de primeur.

Waarom viel de keuze op Rotterdam voor de eerste winkel buiten Amsterdam?

Pieter-Bas Broeke, oprichter van We Are Labels: “We zijn een van de winkels die openen in Het Timmerhuis aan de Meent in Rotterdam, waarin winkels, een museum, kantoren en appartementen komen. Het is een oud industrieel gebouw uit de jaren vijftig dat jaren heeft leeg gestaan en waar nu een nieuw deel op is gezet, ontworpen door architect Rem Koolhaas. Er werd gezocht naar retailers die nog niet in Rotterdam actief waren en de gemeente heeft ons zelf benaderd voor dit project. Hierdoor krijgen we als kleine speler de mogelijkheid om van start te gaan in een nieuwe stad. De planning is dat we op 1 november openen.”

Stond Rotterdam ook op jullie lijstje?

“Zeker, maar het was moeilijk om daar de juiste straat te vinden. Qua concept passen we in een ‘boetiekstraat’, maar met ons betaalbare prijsniveau hebben we veel klanten nodig en moeten we in een straat zitten met veel aanloop. De locatie van Het Timmerhuis sprak me meteen aan, dit deel van de Meent is in opkomst. Het is een grote winkel van 300 vierkante meter. We gaan daar hetzelfde concept neerzetten als in onze nieuwste winkel in De Pijp in Amsterdam, met vrouwenmode, mannenmode en een klein beetje gifts.”

En er komt ook een winkel bij in Amsterdam…

“We gaan deze maand open in de Raadhuisstraat in Amsterdam. Dat is een buurt waar veel gebeurt, met nieuwe retailconcepten en hotels. De winkel komt in een oud bankgebouw, met mooie details en oude muren met knipvoegen. Deze winkel is 400 vierkante meter en wordt onze grootste tot nu toe. Hier kunnen we breder gaan met het aanbod, met meer kleding, schoenen en gifts, voor vrouwen én mannen.”

Ben je niet bang voor kannibalisatie met de twee winkels in de Negen Straatjes, die daar niet ver vandaan liggen?

“Daar komen toch andere klanten, door alle toeristen en dagjesmensen is het daar erg druk. We hebben veel Amsterdamse klanten die wat rustiger willen shoppen. Bovendien zijn de winkels in de Negen Straatjes een stuk kleiner en verkopen we daar alleen vrouwenmode. Een grotere winkel geeft een andere beleving. Misschien dat we in de toekomst in de winkels in de Negen Straatjes diepere samenwerkingen aangaan met een aantal merken. Maar voorlopig doen alle winkels het nog steeds erg goed en blijft alles bij het oude.”

Hoe is de naamswijziging van de webshop, van Welikefashion naar We Are Labels, gelopen?

“Heel soepel. We hebben alle stappen rond de integratie van de webshop gefaseerd genomen sinds de overname van Welikefashion. De site hebben we elke maand uitgebreid en ge-update naar de look and feel van ons bedrijf. De laatste stap was het veranderen van de naam. We zijn in januari begonnen met de verkoop van mannenmode op de webshop en dat gaat best goed. Maar online blijft een moeilijke business met al die retouren. Een voordeel voor ons is dat wij veel voorraad hebben. De webshop is voor ons qua omzet gelijk aan een winkel, daar zijn we tevreden over. Maar we blijven scherp, het kan altijd beter.”

Wat is de volgende stap?

“We kijken altijd rond en hebben genoeg ideeën en plannen, maar de komende periode focussen we ons op de twee nieuwe winkels. Dat zijn twee grote winkels en er komen zo’n tien nieuwe collega’s bij. Ook hebben we twee nieuwe collega’s op twee nieuwe functies voor inkoop en pr.”

Eind 2010 opende We Are Labels de eerste winkel in de Utrechtsestraat in Amsterdam, met mooie kleine, betaalbare merken voor vrouwen. Inmiddels richt de retailer zich ook op mannen en is de formule in crisistijd gegroeid naar (bijna) zeven winkels en een webshop. Bij We Are Labels worden een dertigtal merken verkocht, waaronder Anerkjendt, Cheap Monday, Eleven Paris, Modström, Minimum, Mbym, Nümph, Samsoe & Samsoe en Second Female.

Wearelabels