TOP

Twee hoofdprijzen voor ‘het voorbeeld van de modebranche’: Maggy’s Mode [interview] *

Vrouwenmodezaak Maggy’s Mode sleepte tijdens de uitreiking van de Dutch Retail Experience Award twee hoofdprijzen binnen. Zowel het publiek als de vakjury vindt de formule een voorbeeld voor velen. Eigenaar Maggy Hopman is uitzinnig: “Terwijl ik dacht, ik doe nooit meer mee aan een wedstrijd.”

 

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2015 op Modefabriek heeft wederom een lijst inspirerende moderetailers opgeleverd. Textilia interviewt de jury- en publiekswinnaars allemaal. Deze week Maggy’s Mode uit Bunschoten-Spakenburg, de winnaar van de vakjury- en publieksprijs in de categorie Retail Excellence Award.

 

Vrouwenmodezaak Maggy’s Mode is gevestigd in een winkelpand van vijfhonderd vierkante meter in Bunschoten-Spakenburg. Eigenaar Maggy Hopman heeft de zaak in 1997 opgezet en voert merken als Aaiko, Supertrash, Scotch&Soda, Drykorn, Vanilia en Expresso. Op de werkvloer staat geen personeel, maar zogeheten stijlcoaches die klanten van jong tot oud adviseren over de verschillende kleedmomenten. Maggy: “We verkopen geen mode, maar stijlen voor verschillende gelegenheden, zodat mensen langer met hun garderobe kunnen doen.” 

 

maggys mode koffiebar

De koffiebar in de winkel van Maggy’s Mode is een favoriete plek van klanten.

 

Groot voorbeeld

 

Voor de vakjury was er geen betere winnaar denkbaar in de categorie Retail Excellence Award, die werd uitgereikt tijdens op 12 juli 2015 op de 39e editie van Modefabriek. ‘Aan alle facetten die voor een winkel van essentieel belang zijn is aan gedacht’, staat in het rapport te lezen. ‘De winkel, het personeel social media alles is tot in de perfectie verzorgd. Een groot voorbeeld voor velen! De klant staat centraal bij Maggy en dit wordt ondersteund door verschillende evenementen, reisjes en de gastvrijheid. Maggy weet met haar brede aanbod en spannende mix van stijlen klanten uit het hele land te trekken. Hierbij spelen de website en de social media een zeer belangrijke rol.’

 

Vernieuwend

 

Het publiek steekt de loftrompet over de persoonlijke aandacht, het goede advies maar ook de koffieruimte, de personal shopavonden, de proeverijen, de ladies bingo en de modeshows. ‘Het assortiment is goed gekozen’, staat verder in het rapport. ‘Het is heel vernieuwend waardoor je altijd op de mode vooruitloopt en er lang plezier van hebt. Het personeel is goed getraind en geïnformeerd waardoor ze een eerlijk advies kunnen geven.’

 

Warm van binnen

 

Maggy werd helemaal warm van binnen, schrijft ze op haar blog over de uitreiking. “En dat terwijl ik me had voorgenomen nooit meer aan een wedstrijd mee te doen”, zegt ze. “In 2012 won ik ook de vak- en publieksprijs van de ING Retail Jaarprijs en de spanning die daarmee gepaard ging, die wilde ik nooit meer meemaken. En ik dacht dat ik nu wel het hoogst haalbare op dit gebied had bereikt. Maar op de een of andere manier waren we genomineerd en toen besloot ik er ook voor te gaan. Maar het was spannend tot op het bot.”

 

Wars

 

Maggy won hiermee van modewinkeliers als Van den Assem, Jones, Zjim Mode en Credo Mannemode. Winkels die ze wel kent, maar waar ze verder geen oordeel over heeft. “Als je mij vraagt wat ik van die zaken vind, moet ik het antwoord schuldig blijven. Ik kijk voornamelijk naar mijzelf, nooit naar een ander. Eerlijk gezegd ben ik daar wars van. Ik heb zelf een stip op de horizon gezet, daar wil ik naartoe werken en laat me niet afleiden door wat er om mij heen gebeurt.”

 

maggys mode winkel

De winkelvloer van Maggy’s Mode, waar steeds andere items in de spotlight staan om de klant te blijven inspireren.

 

Coach

 

De mode-ondernemer bouwt nog elke dag aan de zaak die ze startte in 1997 – in toen nog een winkel van 120 vierkant meter – en dat doet ze op grond van het zelf ontwikkelde dna. “Ik ben daaraan begonnen toen ik naar een grotere winkel ging. Ik heb toen een coach in de arm genomen die mij en mijn team drie jaar lang heeft begeleid. Samen hebben we een missie en een visie opgesteld en hebben we kernwoorden verzameld waaraan al onze activiteiten en evenementen moeten voldoen. Denk aan persoonlijk, no nonsens, laagdrempelig, inspirerend. Nieuwe merken bijvoorbeeld, moeten wel bij ons dan passen en die leggen we daarom eerst langs die lat voordat we het in de collectie opnemen. Is het te blingbling of te hippie, dan past het niet bij ons.”

 

Loslaten

 

Naast het runnen van de winkel, het doen van inkopen en het organiseren van events, is Maggy ook actief op social media, schrijft ze voor haar eigen website en maakt ze filmpjes over stijladviezen. Waar haalt ze de tijd vandaan? “Loslaten. De anderen het vertrouwen geven dat ze taken kunnen overnemen en goede mensen om je heen verzamelen. Die kunst versta ik nu wel. Zelf sport ik veel, ben ik energiek en de zaak is echt mijn passie. En alles wat je uit passie doet, is geen werk.”

 

Hatseflats

 

Maar, erkent Maggy nuchter, die passie moet wel geld in het laatje brengen, want uiteindelijk moet ook de hypotheek worden betaald. “Als de tweede week van februari de omzetcijfers bekend worden en het blijkt dat we wederom hebben geplust, denk ik ‘hatseflats, dat hebben we toch weer gedaan’.” Hopman vaart haar eigen koers, naar volle tevredenheid. Heeft ze nog een goed advies voor haar collega-ondernemers? “Niet echt. Maar ik wens elke collega in elke stad en elk dorp toe dat ze net als ik in hun kracht staan of komen te staan en een succesvolle winkel kunnen runnen!”

 

Vakjury

 

De Dutch Retail Experience Awards is een jaarlijks terugkerende landelijke verkiezing die in 2012 in het leven is geroepen door distributeur Goodbrandz om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen. In zes categorieën worden prijzen uitgereikt. De winnaars worden bepaald door een onafhankelijke vakjury, die deze vierde editie bestond uit Harry Bijl (innovatie- en inspiratiespecialist bij brancheorganisatie Inretail), Gea Eleveld (eigenaar adviesbureau Fashion-Up! en het online platform Fashion055), Ingrid Ploegmakers (manager bij WPM, ontwikkelaar van duurzame winkelgebieden), Kim Pereira (hoofdredacteur Textilia) en Talita Kalloe, freelance journalist en copywriter en founder van het platform ZegMaarJij.com).

 

 

 

Meer weten? 

 

Bekijk hier het filmpje dat door brancheorganisatie Inretail is gemaakt tijdens de prijsuitreiking aan Maggy’s Mode op Modefabriek.

Lees hieronder het verhaal van andere winnaars van de Dutch Retail Experience Awards:

 

Lena The Fashion Library – Most Innovative Store Award – jurywinnaar

Shoppingsmall.nl – Online Experience Award – publiekswinnaar 

De Schoenenfabriek – Best Customer Experience – eerste plaats vakjury, derde plaats publieksjury