TOP

Vrouwen kijken niet naar duurzaamheid kleding

Duurzaamheid is niet belangrijk voor de Nederlandse vrouw. Tijdens het winkelen kijken vrouwen bijna niet naar de duurzaamheid van kleding. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoekbureau GFK.

GFK vroeg 4.000 Nederlandse vrouwen naar hun koopgedrag. Hieruit blijkt dat er het meest naar de prijs gekeken wordt voordat de vrouwen overgaan tot aanschaf, gevolgd door de pasvorm, draagbaarcomfort, combinatiemogelijkheden en de maat. Slechts twee procent kijkt naar de duurzaamheid van kleding. Dit meldt Retailnews.

Meer communicatie
Vooral oudere en hogeropgeleide vrouwen laten duurzaamheid meewegen bij de aankoop van een kledingstuk. Volgens GFK zou er door de fashionretail meer gecommuniceerd worden over de duurzaamheid van kleding: “Voor het bieden van een handelingsperspectief aan de consument, is het van belang dat ook merken en retailers op een relevante manier met hun klanten gaan communiceren. Alleen dan kan dit aspect in het koopgedrag van consumenten een belangrijkere rol gaan spelen.” Jaarlijks worden er meer dan 150 miljoen kledingstukken in Nederland verkocht aan vrouwen boven de 15 jaar.