TOP

Vooruitstrevende retailer 290sqm stopt in Amsterdam: ‘Ze begrijpen niet dat ik anders wil zijn’

Jarenlang was retailer Ido de Voos met zijn 290sqm het voorbeeld van creatief ondernemen. Nu de winkel in Amsterdam sinds kort dicht is, ligt zijn focus op 290sqm in Istanbul en Zurich. “Het verhaal achter de merken moeten we in beide steden nog vertellen.”

Garage Ido

Nog tot en met zaterdag 8 oktober hebben liefhebbers van 290sqm in Amsterdam de kans om een bijzonder product van de inmiddels gesloten winkel te bemachtigen. Eigenaar Ido de Voos organiseerde de afgelopen maand ‘Garage Ido’, waarbij hij – veelal limited edition – deadstock van merken als Levi’s, Burton, Nike en Vans, interieurstukken en kunstitems uit de winkel en zijn persoonlijke collectie verkocht.

Alles bereikt

Na 15 jaar retailen en pionieren in de hoofdstad, houdt De Voos het voor gezien. De ondernemer laat in een statement aan de merken met wie hij werkte, weten dat hij in de afgelopen jaren alles bereikt heeft wat hij wilde bereiken. Het lanceren van invloedrijke producten, het presenteren van artiesten en een relatie opbouwen met de merken en zijn klanten. De vriendschappen die De Voos in de loop der jaren met hen opbouwde noemt hij onvergetelijk.

Istanbul en Zurich

De sluiting van de winkel, begin september, is geen einde van een tijdperk, meent De Voos. ‘Maar een evolutie van een persoon en een plaats. Hoewel we afscheid nemen van 290sqm in Amsterdam is het tijd voor mij om nieuwe verhalen te vertellen’. Om die reden houdt de ondernemer wel de vestigingen in Istanbul, sinds drie jaar open, en Zurich – sinds 1,5 jaar open – aan. Aan Textilia verklaart hij: “Het verhaal achter de merken moeten we in beide steden nog vertellen met mooie events en productlanceringen. Dit heb ik al vijftien jaar in Amsterdam gedaan en daar nog niet.” Daarnaast gaat De Voos aan de slag als consultant voor merken.

290sqm istanbul

290sqm in Istanbul. Bron: Instagram.com/20sqm.com/tr

Conceptstore avant la lettre

290sqm begon in 2001 als 90sqm in de toen nog nieuwe Amsterdamse KNSM Eiland. Hoewel niet in de directe loop van het grote publiek ontpopte de zaak zich al snel als snoepwinkel voor liefhebbers van bijzondere collecties en producten. Daarbij viel het assortiment op: naast streetwearkleding en sneakers kregen kunst- en lifestyleproducten, waaronder fietsen, de nodige aandacht. Als een conceptstore avant la lettre. De Voos herinnert zich: ‘Ik kocht spullen in die ik zelf wilde dragen en gebruiken. Items die zo spannend en speciaal waren dat ik ze wilde delen met anderen.’

Nieuwe manier van retailen

“In eerste instantie leek de locatie te ver weg en te onhandig. Wie zou de rit ondernemen om er te komen? Mijn familie en vrienden zeiden dat ik niet al te verwachtingsvol moest zijn en me moest voorbereiden op een mogelijke teleurstelling. Ik wist dat het risico groot was – een nieuwe manier van retailen, zonder enige garantie. Desondanks ging ik ervoor. Ook al was het lastig, de winkel opgeven was nooit een optie. Niet lang nadat we openden viel alles op zijn plek.

Nooit commercieel

Zo was 90sqm in 2002 de eerste die Nike ID opnam, wat de reputatie van de zaak een duidelijke boost gaf. “De risico’s die ik al die jaren nam waren gebaseerd op voldoening, nooit op commercieel succes.” Risico’s durfde De Voos zeker te nemen. Na een aantal jaren nam 90sqm zijn intrek in een weinig gangbare ruimte onder een Zeeman en werd de naam 290sqm. In NRC zei hij ooit dit daarover: ‘Ik krijg regelmatig te horen waarom ik in godsnaam een winkel run in een kelder onder de Zeeman. Ze begrijpen niet dat ik anders wil zijn.”