TOP

Sukha Amsterdam: ‘Innovatie heb je nodig om te blijven bestaan’

Iedere zes weken ziet vrouwenmodewinkel Sukha Amsterdam aan de Haarlemmerstraat er weer volkomen anders uit. Niet gek ook dat dit innovatieve concept een Dutch Retail Experience Award heeft gewonnen op de afgelopen Modefabriek. Mede-oprichter Irene Mertens: “Je moet proberen de markt voor te blijven zonder je eigen identiteit te verliezen.”

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2016 op Modefabriek deze zomer leverde een mooie lijst met inspirerende moderetailers. Textilia interviewt de komende weken een aantal winnaars uit de verschillende categorieën. Deze week Sukha Amsterdam, de winnaar van de juryprijs in de categorie Best Customer Experience Award – Women.

Zes jaar geleden startten Irene Mertens en Sam IJsbrandy Sukha Amsterdam aan de Haarlemmerstraat. Het uitgangspunt was een rustige plek creëren in de stad waar producten centraal staan die op een duurzame manier zijn gemaakt. “Zes jaar geleden was er veel eenheidsworst”, vertelt Mertens. “Veel winkels zagen er hetzelfde uit en ze verkochten ook hetzelfde. Wij zagen dat er plek was voor een concept dat bijzonder is, een plek waar mode en wonen in dezelfde winkel staan.”

Sukha Amsterdam22Sukha Amsterdam23

Atelier Sukha

Naast de eigen winkel, is ook het merk Atelier Sukha leven in geblazen. Het label bevat zeventig producten – van sjaals tot broeken, maar ook banken en servies. Deze items worden in India en Nepal gemaakt op een ecologische manier en liggen niet alleen in de eigen winkel, maar worden ook doorverkocht aan andere retailers. “Onze collectie blijft bijna altijd gelijk”, legt Mertens uit. “Met onze manier van werken, kunnen we niet snel wisselen van producten. Soms duurt een productontwikkeling twee en een half jaar. Daarom maken we ook items die lang mee gaan. Een houten bord raakt niet snel uit de mode.”

Om de collectie aan te duiden zijn Mertens en IJsbrandy begonnen met het schrijven van gedichten. “Onze gedichten zijn nu een bekend ding geworden en ze zijn authentiek voor de winkel.”

Sukha Amsterdam25

Vernieuwen

Iedere zes weken wordt de Sukha Amsterdam vernieuwd. “Dat is niet door de kleding even anders te hangen, maar door heel de winkel om te gooien en thema’s door te voeren. Het is absoluut moeilijk om dit iedere zes weken te doen, maar innovatie heb je wel nodig om te blijven bestaan. Klanten komen hierdoor iedere zes weken terug. Je moet de consument blijven verrassen.”

“We richten ons nu steeds meer op unieke one of a kind artikelen. Je moet proberen de markt voor te blijven. Dat kan niet met grote sprongen want dan is er een kans dat je het dna van de winkel verliest, maar we proberen dat met kleine stappen binnen onze eigen identiteit. Je moet jezelf ontwikkelen, je kan niet stil blijven zitten.”

Sukha Amsterdam26

Dutch Retail Experienc Award

Het duurzame karakter en het om de zes weken veranderen van de winkel, leverde Sukha Amsterdam afgelopen Modefabriek een Dutch Retail Experience Award op. Mertens: “Zeker als je al wat langer bestaat, is het leuk om te merken dat je toch nog in wordt gezien. Je moet er super hard voor werken om het voor elkaar te krijgen, maar het is fijn om waardering te krijgen.”

“Ik zou als tip aan andere winkeliers meegeven dat ze bij zichzelf moeten blijven, maar wel innovatief moeten zijn. De markt heeft dat nodig. Er is zo veel concurrentie van online en daarmee ook van heel de wereld. Je moet daarom goed vernieuwen binnen je concept.”

Sukha Amsterdam27

Uitverkoop

Wat Sukha Amsterdam ook speciaal maakt is dat het zo min mogelijk meedoet aan de uitverkoop, want ‘dat is niet rendabel’. Als merken uit zichzelf een sale houden, doet de winkel er wel aan mee, maar dat is maar een klein percentage van de labels die in de winkel liggen. “Atelier Sukha gaat nooit in de uitverkoop. Daarnaast koop ik merken in die niet in Nederland en niet online beschikbaar zijn waardoor ik zelf kan beslissen wat ik ermee doe.”

Toekomstplannen

Mertens laat weten niet nog een winkel te willen openen. “Ik denk dat één Sukha meer dan genoeg is om het zo goed te kunnen onderhouden. We willen echter wel groeien met het atelier en meer producten ontwikkelen. Dat gaat nu al goed.”