TOP

Een duurzame retailer worden? Zo doe je dat! *

Op maandag 10 oktober 2016 is het de Dag van de Duurzaamheid. In de mode – en met name het denimsegment – groeit de aandacht voor verantwoord ondernemen. Textilia tipt hoe je als zelfstandige retailer een steentje kan bijdragen (en ook nog klanten aan je kunt binden).

Duurzaam en verantwoord ondernemen: dit onderwerp wordt steeds belangrijker in de modemarkt. Hoewel het voor velen nog te vaag, te ver van hun bed of te moeilijk lijkt. Niet nodig, op niet al te kostbare manieren kun je ook als zelfstandig ondernemer ‘goed doen’ en je winkel profileren plus een extra band met je klantenkring creëren.  

Statiegeld

Deze week lieten de Gelderse gedeputeerde Michiel Scheffer (D66) en de Nijmeegse hoogleraar Jan Jonker een proefballonnetje op voor de invoering van statiegeld voor spijkerbroeken. Het duo pleit voor de teruggave van 2,50 euro als mensen hun oude spijkergoed terugbrengen naar de winkel of een gemeentelijke afvalstraat. Vervolgens is het de bedoeling dat de jeans wordt gerecycled.

Samenwerking

Het retourneren van oude jeans voor korting is al een redelijk beproefd middel. Zo kun je bijvoorbeeld bij merken als Mud Jeans en St.studio al broeken inleveren, net als bij veel modeketens als H&M en &Other Stories. Als zelfstandig ondernemer kan je ook een dergelijk programma overwegen. De ingeleverde jeans kan je dan vervolgens naar een textielverwerkingsbedrijf, zoals Curitas, brengen of de samenwerking zoeken met een organisatie als Leger des Heils.

Spijkerbrij

Spijkerbrij biedt creatieve oplossingen voor oude jeans. Het duo is een graag geziene gast tijdens winkelevenementen. 

Hergebruiken

Creatieve ondernemers kunnen na reiniging de stoffen hergebruiken. Zo leent denim zich goed voor het maken van accessoires, bewijzen Leonie en Lois van Spijkerbrij al langer. Kijk hier en hier voor meer inspiratie. Heb je een goede naaimachine en kleermaker in huis? Dan kun je met de lapjes kapotte, maar nog draagbare kleding repareren. Zo nemen de eigenaren van onder meer het Jeanspaleis in Kerkrade vaak zelf plaats achter de naaimachine, net als de kleermaker van Dedicated in Nijmegen.  

Dubbel succes

Sowieso zijn denimreparatie professionals goed voor het milieu én voor de business. Merken als Denham en Nudie Jeans werken lenen regelmatig hun repairservice uit aan hen retailklanten. Als extra kun je er een geheel event omheen bouwen. Dubbel succes gegarandeerd: klanten kunnen opnieuw genieten van hun favoriete jeans en de kans is groot dat je hun favoriete winkel wordt.