TOP

Vidrea Retail laat miljoenenschuld achter, StukTV in de kleding en Rinsma steunt goed doel


Giel van StukTV lanceert kledinglijn. Verder: miljoenenschuld Vidrea Retail en Rinsma steunt Nepal. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 22 augustus.

Miljoenenschuld Vidrea Retail

Het ter ziele gegane Vidrea Retail laat een schuld van zo’n 43 miljoen euro achter. Dit meldt Retailtrends na het lezen van het faillissementsverslag van de curatoren. Het moederbedrijf van onder andere Miller & Monroe werd afgelopen juni failliet verklaard. Naast de belastingdienst wachten banken, preferente crediteuren en talloze andere schuldeisers, waaronder de eigenaren van winkelpanden, op hun geld. De curatoren hebben de mogelijkheden tot een doorstart onderzocht, en ook bestuurder Lex Hes had een doorstartplan, maar dit heeft tot niks geleid.

 

Begin deze maand zijn alle 72 winkels gesloten, omdat op 1 augustus de arbeidsovereenkomsten met de medewerkers afliepen. Wat er met de resterende voorraad gaat gebeuren, wordt nog onderzocht. Leveranciers met een eigendomsvoorbehoud krijgen de kans hun voorraden terug te nemen. Voor zover dat niet gebeurt, zal deze op een andere, nog onbekende manier worden verkocht.

 

In maart van dit jaar werd door Textilia en het FD bekend gemaakt dat meerdere schuldeisers bezig waren met faillissementsaanvragen, omdat rekeningen niet werden betaald. Vidrea Retail vroeg op 14 april uitstel van betaling aan, waarna het faillissement volgde op 25 juni.

 

Miller & Monroe is een voortzetting van de modeketen Charles Vögele. Vidrea Retail kocht in 2017 negentig winkels van Charles Vögele, dat faillissement in Nederland moest aanvragen. Ook werden de vestigingen overgenomen van Witteveen Mode, de winkelketen die in augustus 2017 over de kop ging. In 2018 werd Men at Work overgenomen, maar een doorstart van die winkels ging niet door, aangezien pandverhuurders niet akkoord gingen met een voorgestelde huurverlaging.

 

YouTuber Giel lanceert eigen merk

Giel de Winter, bekend van het YouTube-kanaal StukTV, is zijn eigen hoodie- en T-shirtlabel gestart onder de naam Equi. Volgens De Winter is het label duurzaam geproduceerd en gemaakt van organisch katoen. “Luxe merken zijn voor veel mensen onbetaalbaar en de fast fashion- industrie is zo goedkoop dat je jezelf afvraagt of dat wel klopt”, aldus De Winter in een persbericht. “We maken met Equi duurzame kleding en gaan voor een stuk minder verspilling door onze kleine drops in gelimiteerde oplages.” Equi is op 23 en 24 augustus verkrijgbaar in een pop-up shop aan de Amsterdamse Prinsengracht 715. Vanaf 27 augustus is de collectie op www.equiclothing.com te koop.

 

Rinsma steunt goed doel
Rinsma Modeplein in het Friese Gorredijk gaat 2,50 euro van ieder verkocht item in de outlet doneren aan de Rinsma Nepal Foundation. Met deze eigen stichting steunt de weidewinkel een naaiatelier in het Nepalese dorp Charpane. Tachtig vrouwen produceren in het atelier onder andere schooluniformen voor de lokale markt en zorgen op die manier voor een eigen inkomen.

 

De Rinsma outlet werd afgelopen voorjaar geopend in hetzelfde dorp als de winkel en wordt door het modebedrijf acht keer per jaar gebruikt om de kleding die na de uitverkoop overblijft te verkopen. De Nepal Foundation wil het atelier over twee tot drie jaar schuldenvrij overdragen aan de lokale bevolking. Met de actie hoopt Rinsma dit jaar 20.000 euro te kunnen overmaken, meldt de lokale nieuwsoutlet sa24.

 

Nieuwe megastore Daka Sport

Daka Sport heeft een megastore geopend in ‘The Wall’, langs de snelweg bij het Utrechtse Leidsche Rijn. Het is het 15de filiaal van het sportbedrijf. “De centrale ligging en het concept van The Wall passen bij de groeistrategie”, aldus algemeen directeur Jan-Peter Dankaart in een persbericht. Dankaart ziet nog ruimte voor groei in Noord-Brabant, waar de keten nog geen winkels heeft. “Wij willen met onze winkels voor alle inwoners van Nederland goed bereikbaar zijn, idealiter binnen 30 minuten met de auto.”

 

Het van oorsprong Rotterdams familiebedrijf werd in 1965 gestart door Peter Dankaart en zijn vrouw Anke. Daka Sport heeft op dit moment 15 fysieke winkels en een webshop. Sinds het overlijden van Peter Dankaart in 2017 wordt het bedrijf geleid door zoon Jan-Peter en dochters Esther en Patricia.