• No products in the cart.
TOP

Modewereld tekent milieupact, Zalando stapt in tweedehands kleding en Killing Eve invloedrijkste modeserie


In de aanloop naar de G7-top in Frankrijk, committeren 32 invloedrijke modebedrijven zich aan een pact om de milieu-impact van de industrie te reduceren. Verder: Zalando opent een winkel voor tweedehandskleding en Ann Demeulemeester maakt een comeback met een serviescollectie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 23 augustus.

32 invloedrijke modebedrijven verenigen zich in Global Fashion Pact

In de aanloop naar de G7-top in het Franse Biarritz, hebben 32 vooraanstaande mode- en textielbedrijven het ‘Global Fashion Pact’ ondertekend. Dat melden verschillende internationale media, waaronder The Guardian. Doel is om de impact van de mode-industrie op het milieu te reduceren. In het pact zijn concrete doelstellingen opgenomen op drie terreinen: het stoppen van klimaatverandering, het herstellen van de biodiversiteit en het beschermen van de oceanen. Het gaat hierbij om richtlijnen. Het pact is niet juridisch bindend en er worden geen sancties opgelegd als de targets niet worden behaald.

De Franse president Emmanuel Macron is initiatiefnemer van het Global Fashion Pact. Hij gaf François-Henri Pinault, de voorzitter en ceo van de luxegroep Kering (o.a. Alexander McQueen, Balenciaga, Gucci en Puma) de opdracht gaf om de kopstukken uit de modewereld bij elkaar te brengen. Naast Kering zetten ook modehuizen als Chanel, Hermès en Prada, sportmerken als Adidas en Nike en fast fashion ketens als de H&M Group en Inditex (Zara) hun handtekening.

Zalando opent winkel met tweedehands kleding

Zalando stapt in de tweedehands kleding met Zircle, een vintagewinkel voor vrouwenmode in Berlijn. De winkel bevindt zich in het Alexa Shopping Center, meldt het Duitse Exciting Commerce. Zircle hanteert vaste prijzen; ieder item kost €3,-, €5,- of €7,-. Klanten kunnen er overigens alleen kleding kopen, geen kledingstukken inleveren. Eerder lanceerde de modegigant ook al Zalando Wardrobe, een app waarmee klanten afgedankte kleding kunnen (ver)kopen.

Ann Demeulemeester gaat van mode naar servies

Ann Demeulemeester slaat een verrassende nieuwe weg in. Dit najaar lanceert ze samen met designlabel Serax een servieslijn, die zal bestaan uit een porseleinen servies, glazen en zilverwerk. Dat vertelt ze in een interview met The New York Times. De Belgische ontwerper maakte naam in de modewereld met haar gelijknamige label Ann Demeulemeester. In 2013 droeg ze het merk over aan Sébastien Meunier en verdween ze uit de spotlights. “Ik wilde mezelf de tijd gunnen om een andere manier van leven uit te proberen”, zegt ze hierover. In de jaren daarna volgde Demeulemeester keramieklessen in Engeland en Frankrijk en bezocht ze traditionele fabrikanten in Duitsland. Ze liet een atelier aan huis bouwen, waar ze aan het experimenteren sloeg met porselein. Vrienden en familie reageerden enthousiast op haar creaties. Demeulemeester zegt in het interview dat ze altijd van beeldhouwen heeft gehouden. “Mijn kleding draaide altijd om vorm. Daarom waren mijn ontwerpen altijd zwart en wit. Ik voelde me meer een architect dan een decorateur.”

Killing Eve is invloedrijkste modeserie

De BBC-serie Killing Eve heeft de meeste invloed op de consumentenmode. Dat blijkt uit een onderzoek van modezoekmachine Lyst en Pinterest, waarbij de zoekresultaten van de 306 miljoen maandelijkse gebruikers wereldwijd werden geanalyseerd. Uit dit onderzoek kwamen elf invloedrijke televisiepersonages naar boven. De Russische huurmoordenaar/fashionista Villanelle uit Killing Eve voert de lijst aan. De zoekopdrachten naar de outfits die actrice Jodie Comer in de serie draagt, stegen op Pinterest met meer dan 1000 procent. Populaire items zijn de roze zijden blouse van Rosie Assoulin (49 procent meer zoekopdrachten op Lyst), het zwart-gouden pak van Chloé (+32 procent) en de fluwelen jumpsuit van Diane von Furstenberg (+29 procent).

Foto: www.zalando-wardrobe.de