TOP

Victoria’s Secret cancelt modeshow, Essentiel stopt met mannenmode en Secrid naar Rotterdam

Victoria’s Secret stopt definitief met de jaarlijkse modeshow. Verder: The New Originals opent een pop-upwinkel op Amsterdam Centraal, Essentiel stopt met de mannencollectie en -winkel en de oudste textielopleiding van Nederland bestaat 100 jaar. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 22 november.

Victoria’s Secret trekt stekker uit lingerieshow

Victoria’s Secret stopt definitief met de jaarlijkse modeshow. Dat melden diverse media, waaronder het AD. Volgens een topman van het bedrijf past de lingerieshow niet meer in de marketingstrategie van het merk. De annulering komt niet als een verrassing. Victoria’s Secret Angels Shanina Shaik, een van de vaste modellen, liet vier maanden eerder al aan The Daily Telegraph weten dat het evenement dit jaar niet doorging.

Victoria’s Secret lag de afgelopen jaren regelmatig onder vuur. Het bedrijf kwam negatief in het nieuws toen bleek dat eigenaar Leslie Wexner zijn goede vriend Jeffrey Epstein, die is veroordeeld voor het misbruiken van minderjarige meisjes, toegang verleende tot jonge modellen. De kritiek op de lingerieshow zwol de laatste jaren ook steeds verder aan. Het concept zou niet meer van deze tijd zijn en een onrealistisch schoonheidsideaal promoten.

Essentiel Antwerp stopt met mannencollectie en -winkel

Essentiel Antwerp stopt met de mannenlijn. Dat schrijft Retaildetail. Het Belgische modemerk wil zich voortaan 100 procent focussen op de vrouwencollectie en met dit segment verder groeien. Volgens Essentiel Antwerp is dat waar de kracht van het label ligt. De mannenwinkel van het merk in Antwerpen zal daarom ook de deuren sluiten.

The New Originals opent pop-up op Amsterdam Centraal

The New Originals (TNO) opent een pop-upwinkel in Lil’ Amsterdam op het Centraal Station, een verzamelplek voor Amsterdamse initiatieven, kunstenaars en ondernemers. Het performancekledingmerk is tot 29 februari 2020 op het station aanwezig en organiseert in die periode verschillende evenementen. TNO-fans kunnen er terecht voor de nieuwe collectie en een speciale lijn, die in samenwerking met het label Reconstruct is ontwikkeld.

Oudste textielopleiding Nederland bestaat 100 jaar

Hogeschool Saxion viert het 100-jarig jubileum van zijn textielopleiding, de oudste van het land. De Hogere Textielschool, de voorloper van de opleiding Fashion & Textile Technologies, opende een eeuw geleden de deuren. De huidige opleiding lijkt nog maar weinig op het lesprogramma uit de beginjaren. Toen was het lesprogramma praktijkgericht, nu draait het om innovatie, zegt opleidingsmanager Sacha Tournier in een interview op de site van Saxion. “We leiden onze studenten op om met oplossingen te komen voor de problemen waar we in onze branche tegenaan lopen.”

Fashion & Textile Technologies wil een bijdrage leveren aan de milieudoelstellingen in de mode-industrie. De opleiding is sterk gefocust op circulair textiel. Een voorbeeld is de aan de hogeschool ontwikkelde Saxcell-technologie, waarbij van gerecycled katoen nieuwe hoogwaardige materialen worden gemaakt. Saxion onderzoekt samen met het bedrijfsleven hoe dit op grote schaal kan worden toegepast. Een tweede focus is textiel en techniek, zoals de toepassing van sensoren in textiel (foto). Deze vrijdag (22 november 2019) viert Saxion het 100-jarig bestaan met het congres ‘Textiles on the move’. Interieurontwerper Hella Jongerius en Aksel Parmaksiz, vicepresident bij PVH (Calvin Klein en Tommy Hilfiger) delen hun visie op de huidige status van textiel in Nederland en geven een vooruitblik op de toekomst.

Secrid opent brandstore in Rotterdam

Secrid opent op 28 november een brandstore in Rotterdam, de eerste eigen winkel voor het merk. Dat meldt Fashionunited. Volgens het merk wordt de winkel een ‘proeftuin voor het testen van ideeën, ontwerpen en retailconcepten’. Klanten kunnen er terecht voor de volledige collectie en productreparaties. Daarnaast wil Secrid hier producten aanbieden waar het merk zelf in gelooft, de zogenaamde ‘Secrid Choices’. Het portemonneemerk heeft ruim 7000 verkooppunten wereldwijd. “Door nu zelf in de schoenen van een winkelier te stappen, hopen wij meer te leren over het boeiende retailvak en van de ingrijpende veranderingen die hierin plaatsvinden”, stellen de eigenaren.

Beeld: Saxion