TOP

Cora Kemperman stopt, LVMH koopt Tiffany & Co. en dit is de Prada for Adidas-collab

Cora Kemperman stopt. Verder: Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) neemt Tiffany & Co. over en zowel Loewe als Kendall + Kylie krijgen kritiek op nieuwe collecties. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van maandag 25 november.

Cora Kemperman beëindigt activiteiten in 2020

Cora Kemperman stopt. Het vrouwenmodemerk laat in een mail naar klanten en relaties weten ‘vanwege niet nader te noemen redenen’ alle activiteiten begin 2020 te beëindigen. De definitieve einddatum is nog niet bekend. De webshop is de komende maanden nog open, net zoals de pop-up store in Brussel. Een deel van de collectie wordt momenteel al met een afscheidskorting van 30 procent aangeboden.

Cora Kemperman ging in juni 2016 failliet. In november van dat jaar maakte het bedrijf een doorstart onder de nieuwe eigenaar Nicole Groenenveld Consultancy, samen met een aantal collega’s van zustermerk Mac & Maggie en steun van oprichter Cora Kemperman. Van de eigen winkels werd afscheid genomen. “De intentie is om de collecties via een webshop en sociale media aan te bieden”, meldde de curator destijds. 

LVMH lijft Tiffany & Co. in

Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) neemt de Amerikaanse juweliersketen Tiffany & Co. over. De partijen zijn het eens geworden over een bedrag van 16,2 miljard dollar (omgerekend zo’n 14,5 miljard euro). Dat melden verschillende media, waaronder de Volkskrant. LVMH en Tiffany waren al langer met elkaar in gesprek. Een eerder bod van 14,5 miljard werd echter afgewezen door het sieradenmerk. De overname moet nog officieel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten en aandeelhouders, maar daar wordt volgens de krant optimistisch over gesproken.

LVMH is al langer op zoek naar mogelijkheden om uit te breiden op de Amerikaanse markt. Het inlijven van Tiffany & Co. past binnen die strategie. Het is een van de grootste deals voor LVMH ooit. Oprichter en topman Bernard Arnault betaalde voor Tiffany zelfs meer dan voor Christian Dior; die aandelen werden in 2017 voor 13 miljard dollar gekocht.

Batavia Stad versterkt managementteam

Melvin Spaargaren is in september aangesteld als nieuwe centre director van outletcentrum Batavia Stad. Gelijktijdig met zijn benoeming is de rest van het managementteam versterkt met Chris Janse als nieuwe retail director, Scott Otte als marketing director, Paul Klein Bog als leasing director en Pieter Batenburg als legal director. Dat schrijft Fashionunited. “Batavia Stad Fashion Outlet heeft de afgelopen jaren een geweldige ontwikkeling doorgemaakt naar een leidende mode-outletspeler in de Nederlandse markt”, laat Spaargaren weten. “Desondanks ligt er nog een enorm potentieel om de ultieme ‘outlet shopping destination’ te worden voor binnen- en buitenland. Ik kijk er enorm naar uit om dit samen met het team te mogen realiseren.”

Prada en Adidas lanceren Superstar-sneaker en sporttas

Prada maakt meer bekend over de samenwerking met Adidas. Met de eerste release, een nieuwe variant op de Superstar-sneaker en een bijbehorende bowlingtas, wil het luxemerk een ‘eerbetoon’ aan het sportmerk brengen. Voor de sneakers wordt Prada’s Spazzolato Rois full-grain leer gebruikt (ofwel de volledige huid, in plaats van splitleder). De sporttas is van kalfsleer gemaakt. De collectie is volledig in Italië gemaakt en wordt op 4 december gelanceerd op de webshops van Adidas en Prada en in geselecteerde winkels van het Italiaanse modehuis.  

Loewe haalt ‘Holocaust-uniform’ uit de schappen

Loewe heeft een gevoelige blunder begaan. De nieuwe capsulecollectie rond de 19e-eeuwse keramist William de Morgan bevat een zwart-wit gestreept pak, dat gelijkenissen vertoont met de uniformen die in concentratiekampen werden gedragen tijdens de Holocaust. Dat meldt CNN. De outfit kost in totaal 1.840 dollar.

Modewaakhond Diet Prada trok in een Instagram-post aan de bel. “Door de afmetingen en plaatsing van de strepen, de uniform-stijl en de prominente patches op de borst is het onmogelijk om iets anders dan een concentratiekamp-uniform in dit ensemble te zien”, schrijft het modeaccount bij de post. Loewe heeft inmiddels excuses aangeboden en de outfit uit de verkoop gehaald. “Het is onder onze aandacht gebracht dat deze look geïnterpreteerd kan worden als een referentie naar een van de afschuwelijkste momenten uit de geschiedenis van de mensheid”, stelt het Spaanse modehuis in een verklaring. “Dat was absoluut nooit onze bedoeling.”

Plussize-kledinglijn Kylie + Kendall bekritiseerd

Kies je partners met zorg, dat leerde het plussize modemerk Ashley Stewart vorige week. Het label ging een samenwerking aan met influencerzussen Kylie en Kendall Jenner voor een speciale ‘Curvy Collection’. De lijn bestaat uit zeven items, waaronder een leren jurk en satijnen jumpsuit, in de maten 38 tot en met 52. Fans van het merk zijn niet bepaald te spreken over het partnerschap, blijkt uit kritische berichten op social media. Vrouwen noemen de collab ‘onoprecht’ en vinden het ‘beledigend’ dat het merk kiest voor influencers die zelf niet plussize zijn. “Dit gaat puur om het geld”, stelt een gebruiker.

Beeld: www.flickr.com/minxlj