TOP

Vertrek Hudson’s Bay nog niet definitief, Hollister naar Amsterdam en ‘Forever 21 sluit 100 winkels’


Hudson’s Bay Company heeft nog geen definitief besluit genomen over de Nederlandse tak. Verder: Forever 21 gaat mogelijk 100 winkels sluiten, kledingwinkels zetten minder om in juli en duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor de consument. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 13 september.

Hudson’s Bay: ‘Nog geen beslissing over vertrek Nederland’

Gaat Hudson’s Bay nu wel of niet weg uit Nederland? De Canadese warenhuisketen heeft tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers aangegeven dat er nog geen besluit is genomen over de Nederlandse tak. “Er is een kans dat we winkels sluiten, maar de definitieve beslissing is er nog niet. Het proces loopt”, zei Jennifer Bewley van Hudson’s Bay Company tegen de NOS.

Het Financieele Dagblad meldde eind augustus dat Hudson’s Bay eind 2019 uit Nederland vertrekt. Voor de 1424 medewerkers van de vijftien vestigingen zou een collectief ontslag worden voorbereid. In een brief namens de Hudson’s Bay Company (HBC), die in het bezit is van het FD, zou staan dat de aandeelhouders vanwege de ‘langdurig financieel onhoudbare situatie’ hebben besloten de verdere financiering te staken. Hudson’s Bay ontkende de berichtgeving toen al. Wel heeft het Canadese bedrijf aangegeven dat de Nederlandse tak slecht presteert en dat er mogelijk vestigingen moet sluiten. Hudson’s Bay laat aan de NOS weten dat er op dit moment nog geen verdere updates zijn.

Omzetmin voor kledingwinkels in juli, schoenenwinkels stabiel

De detailhandel heeft in juli 3,4 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,3 procent hoger. De non-foodsector als geheel pluste met 2,9 procent. Kijken we naar de afzonderlijke sectoren, dan komen kledingwinkels uit op een omzetmin van 1,4 procent en blijven schoenen- en lederwarenzaken stabiel met een omzetplus van 0,1 procent. Uit de cijfers blijkt ook dat het online kanaal in juli opnieuw met dubbele cijfers is gegroeid. De online omzet steeg met 15,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Pure players (webwinkels) zetten 14,8 procent meer om, multichannel spelers met een webshop zagen de omzet via internet met 16,3 procent toenemen.

‘Forever 21 stoot 100 winkels af’

Forever 21 is van plan om zeker honderd winkels te sluiten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden, schrijft De Telegraaf. De ingreep zou deel uitmaken van een grote reorganisatie, die het bedrijf voor omvallen moet behoeden.

Het rommelt al langer rondom de Amerikaanse kledingketen, die ook in Nederland actief is. Nu.nl meldde eind augustus dat Forever 21 mogelijk faillissement gaat aanvragen. Het concern zou kampen met een kapitaaltekort en weinig zicht hebben op verbetering. Forever 21 weerspreekt dit echter in een verklaring, die in het bezit is van The Wall Street Journal. Daarnaast geeft het bedrijf aan dat het van plan is de ‘grote meerderheid’ van de winkels in de Verenigde Staten en een ‘kleiner deel’ van de internationale winkels open te houden.

Hollister opent flagshipstore in Amsterdam

Hollister strijkt neer in onze hoofdstad. Het Amerikaanse tienermerk, dat onderdeel is van Abercrombie & Fitch, opent op 9 december 2019 een brandstore aan de Kalverstraat 179-181 in Amsterdam. Dat meldt adviesbureau B&O Retail, dat het afsluiten van de huurovereenkomst begeleidde, in een persbericht. De nieuwe Hollister-flagshipstore heeft een totale oppervlakte van 1300 vierkante meter. Daaronder vallen een winkelruimte op de begane grond, een mezzanine, een eerste en tweede verdieping en opslag- en kantoorruimtes op de derde en vierde verdieping. Ook zitten er vijf appartementen in het pand.

’40 procent van consumenten let op duurzaamheid’

Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de impact van de modebranche en passen hun koopgedrag daarop aan. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Duurzaam richting 2030’ dat door INretail, Q&A en ABN Amro is uitgebracht. 40 procent van de consumenten houdt rekening met duurzaamheid bij de aanschaf van nieuwe kleding. Consumenten vinden het belangrijk dat er aan de productie geen kinderarbeid te pas is gekomen (58 procent) en de werkomstandigheden in orde zijn (47 procent). Ook wordt gelet op de gebruikte materialen (43 procent), of het product fairtrade is (30 procent) en wie de maker is (29 procent).

Het volledige rapport is hier te vinden. Naast consumentendata bevat het document ook tips en inspiratiecases van vakgenoten. “Het uiteindelijke doel van dit project is het inspireren van de retailbranche tot (verdere) verduurzaming”, schrijven de initiatiefnemers in de introductie. “Dit doen we door het onderwerp klein en concreet te maken.”

Foto: www.flickr.com/Huub Zeeman