TOP

Vernieuwend concept: The Bakery [interview]*

Only for Men’s Piet en Arthur Feenstra openden op 4 maart 2015 een vernieuwend concept: The Bakery, een denimstore met een bakkerij erin. “Waarom zou een consument nog naar een fysieke winkel gaan als er alleen kleding hangt”, stelt Arthur aan Textilia.

Wat hebben denim en brood met elkaar te maken?

Arthur Feenstra
: “Een jaar geleden hebben we besloten om in Reusel The Bakery te openen, een winkel op de Bakkerstraat en waar vroeger een bakkerij in gevestigd was. We waren op zoek naar een vernieuwend en verrassend winkelconcept dat beleving geeft en een ontmoetingsplek is voor denimliefhebbers. We wilden een belevingsconcept neerzetten met daarin een oude toonbank, een werkende oven waar ook echt gebakken wordt, jeansspecialisten die bakkersschorten dragen en natuurlijk de geur van brood. Want als je voor beleving gaat, moet dat wel voor 200 procent kloppen.”

“Het mooie is dat we traffic hebben van mensen die brood komen kopen maar ook van mensen die denim komen kopen. We hebben de beste denimspecialisten geselecteerd en in de winkel gezet zodat je van top tot teen meegenomen wordt in de wereld van denim. Dus wat hebben brood en denim met elkaar te maken, buiten het feit dat het allebei ambachtsproducten zijn niet per se veel maar ons gaat het om een concept neerzetten waar beleving een hele grote rol speelt en waar mensen naartoe willen gaan.”

Is brood nu even stoer als denim?

“We hebben speciaal brood ontwikkeld, echte ‘mannenbroden’ met het logo van The Bakery. Dat zijn stoere broden, ja. Ook heeft de winkel ‘mannelijke’ openingstijden. We zijn op woensdag, donderdag en vrijdag tot negen uur open en iedere zondag.”

Waarom zitten mensen hierop te wachten?

“Je gaat steeds meer kijken naar lifestylewinkels waar ook andere dingen gebeuren dan alleen kleding verkopen. Waarom zou een consument nog naar een fysieke winkel gaan als er alleen kleding hangt? Ze willen beleving in de winkel en dat krijg je bij The Bakery, het is een ontmoetingsplaats waar je ook een biertje kan drinken en natuurlijk een broodje kan eten. Er is behoefte aan andere type winkels en dit speelt goed in op de veranderende wensen van de consument.”

De Brinck is ook iets waar jullie aan meewerken, wat is het?

“We hebben een hele bijzondere samenwerking met drie andere ondernemers in Reusel op het plein. Dat hebben wij De Brinck genoemd en het houdt in dat we samenwerken met twee damesmodezaken en een restaurant. Daar brengen we op 3.000 vierkante meter food en fashion bij elkaar. Samenwerken in deze tijden is belangrijk, naast een bijzonder concept neerzetten.”

Op 4 maart opende The Bakery, hoe was de opening van de winkel?

“Het was super druk en het was leuk om te zien dat zowel jong als oud het een fantastische winkel vindt. Dan begin je te draaien en dan verkoop je op de eerste dag maar liefst zeshonderd koeken samen met super veel broden en dat is de laatste weekenden continu zo. Dat is natuurlijk helemaal leuk, als je idee ook daadwerkelijk zo uitpakt als je had gehoopt – misschien nog wel beter zelfs.”