TOP

Nieuwe Nederlandse bezorgdiensten: hoe werkt het voor de retailer?*

UPS, PostNL, DHL, Fedex, DPD en GLS. Pakketjes bezorgen bij je klanten kan via veel kanalen. Maar in Nederland komen ook steeds meer kleinere bezorgdiensten die misschien nog wel handiger zijn voor je bedrijf.

De tijden zijn veranderd. Websites en webshops worden steeds belangrijker voor de klant. Het moet zo makkelijk mogelijk en dat betekent ook dat thuis leveren hoog staat. UPS, PostNL, DHL, Fedex, DPD en GLS zijn zomaar een paar bezorgdiensten die het goed doen in ons land en waarmee je als retailer kunt werken. Maar er komen ook steeds meer kleinere bezorgdiensten de gaten in deze markt opvullen. Wat houden ze in en hoe ga je ermee te werk?

Pick This Up

“Wist je dat een gemiddeld persoon twee miljoen kilometer aflegt in zijn leven?”, stelt Pick This Up op hun website. Met de bezorgdienst wordt gebruik gemaakt van mensen die toch al een bepaalde richting op moeten en net zo goed een pakketje voor iemand kunnen meenemen. De consument wordt dus tegen betaling ingezet om andere consumenten te helpen. Pick This Up is nog bezig met de ontwikkeling van de bezorgdienst maar zal per 1 juni moet het online zijn.

“We richten ons op de consument en (kleine) mkb-ondernemer met lastige pakketten”, laat Arjen van der Zee van Pick This Up aan Textilia weten. “Er is een gat tussen de kleine pakketten die opgestuurd kunnen worden vanaf €6,95 en de grote pakketten die vanaf dertig euro verzonden kunnen worden.” Bij Pick This Up beginnen de kosten van het verzenden van een pakketje bij €12,50. Dit betekent dat het voor retailers niet interessant is om kleine pakketjes via de bezorgdienst op te sturen, maar grotere pakketten wel. Aanmelden kan via de website.

Red je Pakketje

Red je Pakketje is momenteel alleen nog in Amsterdam actief. De bezorgdienst brengt een pakketje langs op het moment dat de consument heeft aangegeven, dat kan zelfs tot elf uur ’s avonds. Het eerste pakketje dat je via Red je Pakketje laat bezorgen, is gratis. Daarna kost het €4,50 per bezorging, dan maakt het niet uit hoe veel pakketjes het zijn.

Op dit moment kunnen retailers en consumenten nog niet zonder tussenstop met elkaar in contact gebracht worden. De retailer stuurt nu namelijk eerst het pakketje naar het warenhuis, waarna het naar de klant wordt gebracht. Red je Pakketje laat wel aan Textilia weten bezig te zijn met een pilot waarbij dit makkelijker gaat. In een niet al te lange tijd moet de connectie tussen retailer en klant makkelijker te maken zijn.

Pluplus

Pluplus bezorgt binnen twee uur je pakketje bij de klant. Het koppelt de bestelling aan een beschikbare, professionele koerier die zich extra inzet voor Pluplus waardoor de bestelling binnen 120 minuten op de deurmat kan liggen. De bezorgprijs kan wel verschillen omdat er een bezorger wordt gezocht in de buurt met de laagste prijs en de hoogste rating. “Door gebruik te maken van onze goed gedocumenteerde API’s integreert je de Pluplus bezorgoptie eenvoudig in uw webwinkel”, vertelt oprichter Jorik Bremer.

Pluplus heeft met vastgoedgigant Corio meteen een grote klant binnengehaald, retailers in deze winkelcentra kunnen zo beter de strijd aan gaan met grote webshops. Ook heeft Parcel International een minderheidsbelang genomen in Pluplus wat zorgt voor groeikapitaal en extra logistieke expertise.

Spencer

Spencer weet het nog beter gemaakt dan Pluplus, zij beloven namelijk binnen een uur te leveren. De consument laat aan het bedrijf weten wat hij wil en uit welke winkel, het platform stuur de bestelling naar de Spencer die beschikbaar is in de stad, hij gaat zo snel mogelijk naar de winkel om het product te kopen en houdt je ondertussen op de hoogte van de status van de bestelling, deze wordt naar je toe gebracht waarna je met pin aan de deur kan betalen.

De bezorgdienst is niet alleen makkelijk te gebruiken voor de consument maar ook voor de retailer. Wanneer de retailer een bestelling binnenkrijgt van een klant kan de retailer deze order namelijk bij Spencer plaatsen. “Uiteraard kunnen er voor retailers die vaak gebruik maken van de dienst speciale regelingen getroffen”, laat Linda Groenewegen van Spencer aan Textilia weten. “Ook kunnen we bij frequent gebruikende retailers ons bestelplatform in de online shop van de winkel integreren zodat de klant bij het uitchecken in de online shop direct voor Spencer kan kiezen.”