TOP

Vergroot de omzet met gepersonaliseerde marketing

Personalisatie is een belangrijk onderdeel van communicatie met klanten. Een persoonlijke aanpak werkt. Met een paar aanpassingen is dat al gemakkelijk te realiseren, bijvoorbeeld via een winkel-app.

Gepersonaliseerde marketing start bij een aantal basiszaken. Bijvoorbeeld het verzamelen van naamgegevens om de klant via mail met voornaam te kunnen aanspreken. Of een ‘Welkom terug, Pieter’, op een website. Zo’n persoonlijke aanpak werkt verwarmend.

Personalisatie gaat verder dan het opslaan van een naam. Het gaat over je klant leren kennen, wat drijft hem? Wat houdt de klant bezig, waar is hij, op welk tijdstip? Wanneer is hij online en op welk apparaat? Misschien wil je zelfs wel omgevingsfactoren die op dat moment van invloed zijn weten. Rekening houdend met alle genoemde factoren kun je real-time voor je (potentiële) klant een aanbieding creëren die op dat moment relevant is. 

Personaliseren, niet irriteren

Iedereen kent de Google-advertenties die je achtervolgen als je een aantal keer naar een reisbestemming zoekt. Het voelt als een wekenlange online achtervolging. Je wilt de klant niet aantasten in zijn of haar privacy. Word je te persoonlijk dan werkt het vaak juist afstotend. Informeer de (potentiële) klant op juiste wijze en stop of verander je aanbiedingen als de klant het betreffende product heeft gekocht. Binnen een mobiele app kun je veel verder gaan met de personalisatie, de klant is namelijk oprecht geïnteresseerd in je merk en product, anders had deze je app niet geïnstalleerd. 

Kansen

De uitdaging ligt in het verzamelen en op juiste wijze inzetten van gegevens over de klant om relevante informatie te geven en de juiste aanbiedingen te kunnen doen. Die informatie komt binnen via koopgedrag in de winkel, online via computer, maar natuurlijk ook via apps op tablet en smartphone. Koppel al deze gegevens aan elkaar in één systeem om een totaalbeeld van de klant te krijgen.

Veel fysieke winkels werken met loyaliteitsprogramma’s, bijvoorbeeld het welbekende punten sparen met een klantenkaart. Dat is het zoveelste pasje in de portemonnee van de klant. Waarom geen app? De smartphone draagt iedereen bij zich, dus de klant loopt nooit meer korting mis door een vergeten pas. Punten sparen kan dan bijvoorbeeld door een persoonlijke in-app barcode te scannen, direct vanaf je smartphone. Door ook de kassabon digitaal op te slaan heeft de klant tegelijk een garantiebewijs dat bovendien niet kwijt kan raken. Zo verzamel je opnieuw informatie en biedt je tegelijk meer service aan de klant.

Bijkomende voordelen van apps

Een groot deel van de Nederlandse bevolking oriënteert graag online, maar koopt in de fysieke winkel. Biedt daarom via je app extra diensten aan en vergroot je etalage met online bereik. Added value is de reden waarom mensen terugkeren naar dezelfde winkel. Als je in staat bent om de offline winkelbeleving door te trekken naar online communicatie, dan breid je de klantrelatie uit en kan je de klant bewegen om zijn liefde voor jou merk ook met anderen te delen en je bereik nog verder te vergroten.

Een app is persoonlijker dan een webshop, het staat namelijk op het meest persoonlijke apparaat dat iemand bezit. Maak daarom het aanbod via de app ook persoonlijk, bijvoorbeeld door de maten van de klant op te slaan. Zo kan je de klant laten zien wat specifiek beschikbaar is voor hem of haar en voorkom je teleurstelling als een maat niet beschikbaar is.

Ook interessant: geolocation. Een smartphone is traceerbaar en dus in staat om lokale aanbiedingen te ontvangen. Is de klant in de buurt? Stuur een uitnodiging voor een kop koffie middels een pushnotificatie. Deze notificaties zijn tevens goed inzetbaar bij het aankondigen van speciale aanbiedingen of start van de uitverkoop. De kans dat een klant dit vervelend vindt is relatief klein, de klant is immers al zo loyaal dat hij de app heeft willen downloaden.

Starten met persoonlijke marketing

Er is de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in systemen rond websites, social media en het bijhouden van statistieken. Anno 2016 moeten deze investeringen en de beleving die gecreëerd wordt voor de klant, één op één worden doorgetrokken naar apps voor smartphones en tablets. Het is essentieel te beschikken over een geïntegreerd platform om uw marketing, van balpen tot billboard en digitale campagne, naadloos op elkaar aan te laten sluiten.

Adobe biedt een complete set aan oplossingen voor analytics, social, advertising, targeting en experience management voor het web en mobiele apps.  Alles wat nodig is om een diep en volledig inzicht te verkrijgen in je klant, gepersonaliseerde campagnes te bouwen en content en assets te beheren vind je in de Adobe Marketing Cloud. Ik help u graag om al uw marketingacties en instrumenten te optimaliseren.

Interesse? Bel me op 06-15877498 of mail naar helvoirt@adobe.com.