TOP

Van der Gang opent eerste Bertoni shop-in-shop [interview]*

Mannenmodewinkel Van der Gang in Dokkum opende na een verbouwing vorige maand opnieuw zijn deuren. De winkel heeft, als eerste in Nederland, een shop-in-shop van mannenmodemerk Bertoni of Denmark toegevoegd.

Textilia sprak met Jan Michiel van der Gang, eigenaar van mannenmodewinkel Van der Gang:

Vertel, waarom een Bertoni shop-in-shop?

“Bertoni is relatief kort op de Nederlandse markt, toch heeft het al een goede naam weten op te bouwen. Voor ons zijn de collecties een goede brug tussen onze winkel met casual mannenmode en de winkel met formele herenkleding. Het is net wat gekleder dan de meeste casual merken, terwijl het wat eigenwijzer is als traditionelere merken. Daarnaast doen we al langer events in samenwerking met Bertoni, zoals de Urban Saturday. Dat zijn middagen met allerlei acties en er is dan bijvoorbeeld een barista aanwezig in de winkel. Die events werken gewoon erg goed.”

Het is de eerste Bertoni shop-in-shop in Nederland?

“Klopt. Wij waren de eerste Nederlandse afnemers van het merk; ik denk dat dat er ook mee te maken heeft dat Bertoni voor ons heeft gekozen. Onze winkel is een soort testplek voor hen. Ze zijn dan ook erg betrokken bij de shop-in-shop. Zo zijn ze vaak aanwezig in de winkel en polsen ze regelmatig onze klanten wat zij van de Bertoni-collecties vinden. Het is voor hen als merk natuurlijk ook belangrijk dat dit slaagt.”

En, hoe gaat het tot nu toe met de shop-in-shop?

“Erg goed. Je merkt toch dat het helpt als je een bepaalde focus aanbrengt in je winkel. Daarnaast was Bertoni al een van onze best verkopende merken, dus we zijn alleen maar blij dat het aanbod nu groter is geworden. We krijgen ook veel positieve reacties vanuit de klanten.”

Foto 1_Bertoni of Denmark_shop-in-shop_van der Gang

Wat is er verder nog meer veranderd in de winkel?

“We hebben er ook een Scotch&Soda shop-in-shop bij. Daarnaast hebben we onze maatwerkafdeling uitgebreid. Daar is steeds meer vraag naar; klanten vinden het niet langer gek om veel geld uit te geven voor een mooi pak of colbert.”

Wat voor soort mannen komen bij jullie in de winkel?

“Qua leeftijd zijn het mannen tussen 17 en 97 jaar. We bestaan al ruim 140 jaar, dus aan de ene kant zijn we heel traditioneel en ouderwets en aan de andere kant gaan we ook met de tijd mee. We hebben de goede dingen in ere gehouden voor opa, maar we willen ook genoeg moois aanbieden voor junior. Uiteindelijk weten de jongeren zelf dondersgoed wat ze willen dragen, maar we kunnen ze wel adviseren wat ze naar hun eerste baan moeten dragen bijvoorbeeld. Belangrijkste is dat je met ze in gesprek raakt.”

Hoe zie je de toekomst voor je?

“Ik heb veel vertrouwen in de winkel. Zolang wij maar de klant blijven verrassen en de mooiste stukken voor hen blijven selecteren. Ik zeg altijd tegen mijn personeel: “het beste compliment kan ik je niet geven: dat is een hand van de klant die je bedankt voor je hulp.” Ik ben dan ook erg zuinig op mijn relaties; dit heeft er ook mee te maken dat er minder mensen hier in het Noorden wonen dan in de Randstad. Al mijn contacten ga ik aan voor de lange termijn en daarom ga ik hier erg zorgvuldig mee om. Uiteindelijk is het het mooist als je wat kunt betekenen voor iemand op verschillende belangrijke momenten in zijn leven. Daar doe ik het allemaal uiteindelijk voor.”