TOP

Tubino opent winkel: ‘Wat ik kan toevoegen is maatwerk’ [interview]

Sinds 2012 ontwerpt Selma Duinkerken kokerrokken en -jurken op maat onder haar merk Tubino. Schrijfster Heleen van Royen opende op maandag 1 oktober de eerste conceptstore aan de Van Woustraat 192A in Amsterdam.

Foto: Dimage Media

Na jaren in de financiële sector te hebben gewerkt, begon Selma Duinkerken haar merk Tubino, dat zich volledig richt op kokerrokken en -jurken. Tubino betekent in het Italiaans dan ook kokerrok of –jurk. Alle items worden op maat gemaakt en in Nederland geproduceerd van zoveel mogelijk natuurlijke, duurzame kwaliteitsstoffen als viscose, wol-katoen en zijde.

Waarom koos je juist voor deze productgroep?

Selma van Duinkerken: “Ik wilde me specialiseren in kokerrokken en kokerjurken, omdat dat er nog niet was. Ik heb onderzoek gedaan bij mooie, grote merken naar wat er in hun aanbod miste. Wat er aan kokkerrokken en – jurken was, was redelijk duur en standaard. De hele mode-industrie richt zich op de gemiddelde vrouw. Wat ik met Tubino kon toevoegen was maatwerk. Ik maak een collectie met acht maten voor de webshop en winkel, maar wanneer dat niet volledig past kan ik een rok op maat laten maten. Eenmaal op maat gemaakt kunnen vrouwen later opnieuw die pasvorm bestellen.”

Je begon met een webshop, maar daar lijkt maatwerk me toch best lastig toe te passen.

“Online verkoop ik de standaardmaten. Ik ben wel begonnen met maatwerk online, maar mensen bleken het heel lastig te vinden om zichzelf goed op te meten. Ik ben daarom vrij snel begonnen met kleine tijdelijke showrooms, waar klanten op afspraak rokken en jurken konden laten aanmeten. Soms kwam ik zelfs bij klanten thuis. Enkele jaren geleden opende ik om die reden een showroom in een kantoorpand, maar de tijd is nu rijp voor een echte boetiek in de winkelstraat. Zo kunnen consumenten me nog makkelijker vinden.”

Richt je je met Tubino op de zakenvrouw?

“Zo is het wel begonnen, maar ik richt me inmiddels op alle werkende vrouwen tussen 35 en 55 jaar die het belangrijk vinden om goed gekleed te gaan naar niet de geijkte of saaie zakenkleding aan willen. Tubino heeft een edgy randje. Dat zit hem in de explosieve kleuren, opvallende ritsen, knopen en leerachtige items. Onze bestseller is de Julietta met een rits over de hele lengte aan de achterkant. Niet iedere vrouw is er aan toe om een kokerrok of – jurk te dragen. Vrouwen denken vaak dat je er heel slank voor moet zijn. Maar als de pasvorm en stof goed is, kleedt een kokerrok of -jurk juist af. Ik kleed ook klanten in maat 52.”

Is het nooit verleidelijk om wijdere rokken te brengen?

“Zeg nooit nooit. Maar kokerrokken zijn een nicheproduct en mensen vinden me juist door de herkenbaarheid en het specialisme.”

Produceer je alles in Nederland?

“Ik werk met twee ateliers in Amsterdam, waarvan één een pilot is om ex-asielzoekers aan een baan te helpen. Ik vind het prettig dat de productie dichtbij en transparant is. We hebben ook geen meters stof op voorraad. Dat vind ik verspilling. We hebben ook nooit uitverkoop, simpelweg omdat we geen grote voorraden hebben en uitsluitend op vraag van de klant produceren.”

Is wholesale een optie voor de toekomst?

“Nee, daarvoor is een heel ander concept nodig. Dan moet ik een jaar van de voren de collectie verkopen en vooruit produceren. Dat wil ik niet. Bovendien moeten we met grote aantallen een betrouwbaar atelier in het buitenland zien te vinden. En dat valt niet mee. Ze lachen je uit als je met een kleine order van honderd stuks aankomt. Hoewel ik wel denk dat het in de toekomst steeds meer die kant op gaat: met kleine producties inspelen op de actualiteit.”

Hoe heb je Heleen van Royen zover gekregen om je winkel te openen?

“Heleen is mijn muze. Een hele mooie vrouw, letterlijk en figuurlijk. Ze is weg van Tubino en draagt de rokken en jurken zelf ook. Meer bekende Nederlandse vrouwen hebben Tubino ontdekt. Het komt op hun pad, via stylisten die het lenen voor televisie. En zo pikken consumenten het ook op.”

Je geeft ook workshops aan vrouwen.

“Door de jaren heen heb ik ervaren dat klanten niet goed wisten hoe ze hun kleding moesten combineren. Dan kochten ze bijvoorbeeld alleen trendkleuren die thuis nergens bij pasten. Onderdeel van de workshop is een kleurenanalyse en lichaamsvormanalyse. Maar ook basisprincipes zoals een garderobe opbouwen. Hoe kun je opvallen en nooit meer vergeten worden? De workshops staan los van Tubino. Ik geef ze extern in een hotel of vergaderruimte. Het gebeurt soms wel dat vrouwen vervolgens een Tubino-rok kopen, maar dat is niet het hoofddoel.”

Wat zijn je dromen voor de toekomst?

“Ik zou het heel gaaf vinden om nog één winkel te openen, bij de Zuidas of in de Negen Straatjes in Amsterdam. Maar ik heb geen grote dromen over het buitenland. Dat mag wel, maar het hoeft niet. Ik ben blij met waar Tubino nu staat.”