TOP

Trenddag zomer 2020: dit zijn de belangrijkste thema’s in de mannenmode


Trendwatcher mannenmode Edwin van den Hoek ziet voor zomer 2020 veel kleur in de mannenmodecollecties terugkomen, zo vertelde hij op de Trenddag op dinsdag 21 mei in het Art Centre Delft. “Vooral felle kleuren zetten echt door voor mannen.”

Het thema van de Trenddag van Textilia op 21 mei in Art Centre Delft was sustainability, een hot topic in de modebranche. Het is de laatste jaren steeds duidelijker geworden dat het een zeer vervuilende industrie is waarin onder meer fabrieksarbeiders niet altijd goed behandeld en beloond worden. Merken, winkeliers en leveranciers hebben daar volgens de aanwezige deskundigen op de Trenddag nog een slag te slaan, maar kunnen zelf nu al een bijdrage leveren door de bewustwording van de consument te voeden met duurzame keuzes in het eigen aanbod, bijvoorbeeld.

Noodzaak

Volgens mannenmode-expert en trendwatcher Edwin van den Hoek is duurzaamheid geen trend, maar een noodzaak. Producten moeten zo zijn ontworpen dat er rekening wordt gehouden met de omgeving, van ontwerp tot afval. “Die quote staat voor waar het feitelijk over gaat in de mode-industrie. Welke verantwoordelijkheid neem je als producent, ontwerper en moderetailer als het gaat om duurzaamheid? En welke bijdrage kan de consument leveren als het gaat om het hergebruiken van de kleding?”

LEES OOK: ‘Het is noodzakelijk dat de mannenmoderetailer meebeweegt met de klant’ [interview met Edwin van den Hoek]

Eigen schapen

In zijn presentatie trapte Van den Hoek af met ontwikkelingen op dit gebied in de modebranche. Hij noemde sportmerk Adidas, dat recyclet plastic gebruikt in zijn sneakercollecties bijvoorbeeld, en outdoormerk Patagonia dat korting geeft op een volgende aankoop als een klant een gedragen item komt terugbrengen. Zij zorgen dat het dan wordt hergebruikt. “Het mannenmodemerk Zegna heeft zelfs eigen schapen waar ze de wol van gebruiken, om zo verzekerd te zijn van de herkomst van de materialen die ze verwerken in hun collecties.”

Koeienmagen

Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van materiaalgebruik, liet de trendwatcher zien. Zo wordt kurk vaker toepast in tassen, schoenen en accessoires, zijn er verpakkingen van paddenstoelen in ontwikkeling en worden er koeienmagen ingezet als alternatief voor lederen dierenhuiden.

Digitalisering

Wat we volgens Van den Hoek ook steeds vaker gaan zien in de mode, is de toepassing van techniek en elektronica in kleding en een verdere digitalisering van het maakproces. Ook liet hij een voorbeeld zien van het digitale inkoopproces waar Tommy Hilfiger aan werkt, waarbij de collectie op een scherm wordt getoond en pas wordt geleverd en gemaakt als de order is geplaatst. “Dankzij dit soort technieken is het in de toekomst niet meer nodig winkels tot de nok toe te vullen met collecties elk seizoen.” Ook dat is duurzaam.

Mannenmodetrends zomer 2020

Met het beursseizoen voor de deur, zette Van den Hoek de trends voor komend zomerseizoen 2020 voor de aanwezige merken en winkeliers uiteen. Hiervoor definieerde hij vier trends: Ultralight, Energetic, Playful en Artistic.

Ultralight

Dit thema bevat kleding en accessoires die zijn gemaakt van materiaal dat bijna niets meer weegt. Stoffen als linnen en katoenblends worden toegepast in ontwerpen waarbij heel veel stof is gebruikt en dat wordt aangesnoerd met een ceintuur. In dit thema zien we veel oversized broeken en bandplooibroeken. En veel uni-kleuren, waarbij gebruik wordt gemaakt van sterke belijning en artwork dat tone-in-tone geborduurd wordt. In casual en jeans ligt de focus op uitgewerkte broeken met veel zakken, ritsen en knopen. Veel mat en glans en gebruik van color-block. In swimwear wordt nylon toegepast dat niet plakt en snel droogt.

Kleuren: Nieuwe witten, zoals off-white, aardetinten, champagnekleuren, tabak, cognac, lichte grijzen en verwassen blauw. Zilver is de key-color in zowel glans als mat.

20190522_091727

Energetic

Met de Olympische Spelen en Paralympics in Tokyo in 2020 op de kalender, staat zomer 2020 in het teken van sport. Mannenmodemerken nemen dat ook op in de campagnes en het kan een inspirerende vertaling kan krijgen in de winkel of etalage. In dit thema is een revival van de sportmerken uit de jaren tachtig en negentig zichtbaar, zoals Kappa en Ellesse, en collabs tussen actuele en nostalgische merken. Brede, tweekleurige balkstrepen zien we hier terug in zowel shirts, colberts en blousons en sokken bijvoorbeeld. Het classic sportswear-gevoel komt op. Ook wordt mesh toegepast in een jack, shirt of in schoenen. En we zien hierin tevens lasercut, waarbij de boven- en onderlaag zijn uitgevoerd in een opvallend kleurcontrast. In dit thema wordt kleur met kleur gecombineerd, maar ook basiskleuren met een felle kleur.

Kleuren: Hele volle, bijna primaire kleuren. Nieuw zijn een vollere mint, groenig blauw en een vollere, royal blue. De belangrijkste kleuren binnen dit spectrum zijn oranje en geel.

Playful

Dit thema brengt met de prints en comics meer fun in de mannenmode. Volgens Van den Hoek is meer voor het jongere segment, met een hoog fun-gehalte. Pasvormen zijn uit verhouding: net te klein, een iets te lange mouw of een iets te grote schouderpartij bijvoorbeeld. Het oversized element uit de jaren tachtig komt hier terug met onder meer double-breasted jasjes, vooral bedoeld voor jongens. Stripfiguren op het voorpand van een trui bijvoorbeeld of een geborduurde ijslolly of sushi op plek van de borstzak. In dit thema zien we ook de bloemdessins terug in pastel of een felle kleurcombinaties, vooral in beachwear.

Kleuren: Pastels zoals lavendel, roze, geel, zacht oranje, turquoise en mint.

20190521_151240

Artistic

Dit is een creatief thema met een etnische referentie, waarbij bijvoorbeeld prints van maskers op polo’s en knitwear worden gemaakt. In Artistic worden op een vrije manier handmatig graphics en patronen ontworpen door gebruik te maken van (natuurlijke!) sprays, spatten, tye-dye en bleaching. In formal wear vertaalt zich dat in over-dyed geverfde stoffen op oneffen structuren, waardoor er dat effect nog meer wordt versterkt. In brei zien we artistieke prints, opgeblazen geweven en gebreide items en bouclé-achtige garens. Tegelijkertijd spelen dierenprints in dit thema een grote rol. Na de vrouwen, kunnen nu ook mannen zich hullen in luipaard-, zebra- en panterprints. Let wel: niet te overdadig, maar in details op de kleding of accessoires.

Kleuren: Donkere kleuren, zoals blauw, brique, grijs en bruin. Vaak tone-in-tone gedragen maar wel gemixt in verschillende soorten materialen om het spannend te maken. Legergroen, daar kun je niet meer omheen in zomer 2020.

FOTO’S: Renate Zoutberg, presentatie Edwin van den Hoek