TOP

Soul Stores verbindt duurzame merken en retailers met consumenten


Talita Kalloe wil met haar platform Soulstores.com consumenten verbinden met retailers en merken die vanuit een duurzame gedachte ondernemen. “Stijl en een duurzame manier van leven moeten op een mooie, consistente manier samenkomen om van duurzaamheid uiteindelijk de norm te maken.”

Het thema van Textilia’s Trenddag op dinsdag 21 mei 2019 is sustainability in de modebranche. Een panel van ervaringsdeskundigen op dit gebied gaat het gesprek met elkaar aan. Talita Kalloe van Soul Stores is daar één van. Met haar platform Soulstores.com vertelt ze de verhalen achter duurzame winkels en merken, en inspireert ze consumenten tot bewust winkelen en een duurzame manier van leven.

Talita Kaloe

Talita Kalloe, foto: Daisy Ranoe

Waarom ben je met Soul Stores begonnen?

Oprichter Talita Kalloe: “Tijdens winkelbezoeken zag ik in leegstaande panden allemaal bijzondere dingen gebeuren door een nieuwe generatie retailers. Met niet alleen mode- of wooncollecties, maar met een gemixt assortiment uit allerlei branches. Die winkels kennen we nu als conceptstores. Eenmaal binnen ontdek je dat er veel meer achter zo’n winkel schuil gaat dan alleen wat mooie producten bij elkaar. Zo ben ik in 2016 begonnen met het optekenen van de verhalen van die ondernemers. Ik ga op zoek naar de ziel van de winkel, en belicht de passie en de liefde waarmee de eigenaar met zorg unieke collecties samenstelt.”

Soul Stores (2)

Zijn die winkels per definitie duurzaam?

“Het kunnen winkels zijn die al volledig duurzaam ondernemen. Of die op de goede weg zitten door al wat duurzamer in te kopen. Ik vind het vooral belangrijk dat ze een intrinsieke motivatie hebben om bewust consumentengedrag te stimuleren. Duurzaamheid is voor mij bovendien een intrinsieke waarde. Met name na de ramp bij kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh is bij mij de knop omgegaan. Ik geloof erin dat het de verhalen zijn die een product waarde en betekenis geven. En dat is precies waarom ik hier ook bewust naar op zoek ga bij een soul store. Daarin ben ik wel streng in de selectie van retailers die ik op Soul Stores uitlicht. Het gaat niet alleen om het verhaal, maar ook om het stijlaspect. Stijl en een bewuste manier van leven moeten op een mooie, consistente manier samenkomen. Naar mijn idee is dat onmisbaar om ervoor te zorgen dat duurzaamheid niet langer meer de uitzondering is, maar de norm kan worden.”

Je schrijft niet alleen over winkels….

“Ik inspireer mijn doelgroep om hun geld uit te geven aan producten waarmee ze betekenis kunnen geven. Daarom schrijf ik ook over hoe en onder welke omstandigheden producten zijn gemaakt, zodat ze goed geïnformeerde keuzes kunnen maken. Storytelling is voor mij onlosmakelijk verbonden met duurzaamheid. Denk aan het uitlichten van het maakproces achter handgemaakte producten, bijvoorbeeld. Om de ziel achter deze producten ook tastbaar te maken, heb ik op mijn kantoor in Utrecht een giftshop ingericht met een zorgvuldige selectie handgemaakte, duurzame en lokale merken waar ik op Soul Stores over heb geschreven. Noem het mijn eigen soul store. Met bijvoorbeeld zeepjes van het Zeeplokaal die bij mij om de hoek worden gemaakt, handgemaakte shawls uit Nepal en designstoelen van een lokaal meubelatelier, met gerecyclede stoffen van Enschede Textielstad. De giftshop is bedoeld als inspiratie, ook voor retailers. En consumenten die fan zijn van Soul Stores komen in de giftshop langs om er iets bijzonders te kopen.”

Soul Stores (7)

Wat is de doelgroep van Soul Stores?

“De mensen die Soul Stores volgen zijn bewuste consumenten of mensen die de missie hebben om bewuster te gaan consumeren. Maar ook retailers die inspiratie op willen doen of die zelf met hun winkel op Soul Stores willen staan. En merken en makers die duurzaam ondernemen. Het platform speelt zowel online als offline daarin een verbindende rol. Ik informeer en inspireer consumenten niet alleen om bewuste koopkeuzes te maken, maar laat ze ook meteen zien waar ze terecht kunnen voor het vormgeven van die duurzame levensstijl. Als contentadviseur adviseer ik retailers daarnaast hoe ze op een authentieke, transparante manier hun verhaal over duurzaamheid kunnen communiceren. En ik organiseer guided sustainable shopping tours, waarbij ik consumenten meeneem langs winkels met duurzame merken. Vaak in Utrecht en Amsterdam, maar er zijn ook prachtige soul stores in Den Haag, Haarlem en Nijmegen, bijvoorbeeld.”

Wat is je tip voor retailers die met duurzaamheid aan de slag willen?

“Ik denk dat een eerste stap is om bij het inkopen vragen te gaan stellen aan merken. Zoals de kritische consument dit ook in de winkel kan gaan doen. Hebben jullie items van biologisch katoen? Hebben jullie zicht op de arbeidsomstandigheden tijdens de productie van deze items? Ook al is het alleen maar om die leverancier aan het denken te zetten. Het begint bij een zaadje planten. En dat gaat niet over één nacht ijs, want uiteindelijk moet de verandering in alle lagen van de keten doorwerken. Gun jezelf dan ook de tijd om daarin stapje voor stapje impact te maken. Door eerst met één duurzaam merk te beginnen bijvoorbeeld, en dat aanbod steeds meer uit te breiden. Uiteindelijk is het doel om duurzaamheid de norm te maken en niet meer de uitzondering, en daarin hebben alle schakels in de keten hun verantwoordelijkheid, ook op het niveau van politiek en beleidsvoering.”

Soul Stores (4)

Hoe communiceer je die duurzame keuzes naar je klanten?

“Retailers zijn soms bang om het duurzame aspect te communiceren, omdat ze dan onder een vergrootglas komen te liggen en aangesproken kunnen worden op zaken die misschien nog niet helemaal goed gaan. Maar niemand vraagt om het duurzame expliciet te communiceren. Het gaat vooral om transparantie, zodat de klant een goed geïnformeerde keuze kan maken. Je kunt bijvoorbeeld communiceren over de introductie van duurzame merken in je assortiment en vertellen waarom je dit belangrijk vindt. Daarin kun je heel transparant zijn: “We zijn er nog niet, maar doen ons best.” Of: “We zijn trots dat we drie duurzame merken nieuw in de collectie hebben. En we willen het aanbod steeds meer uitbreiden.”

Hoe krijg je de knop bij de massa om?

“Dat is ook een geval van stap voor stap. Die bewuste groep groeit wel, maar helaas niet hard genoeg. Ik denk dat het belangrijk is om de consument bewust te maken van wat de betekenis is van hun aankoop. In mijn giftshop verkoop ik kinderjasjes van 90 euro. In eerste instantie vinden mensen dat vaak te duur, zo’n kleintje is er zo snel uitgegroeid. Maar als ik uitleg dat de jasjes in Amsterdam met de hand zijn gemaakt van oude wollen dekens en dat je het kunt doorgeven aan volgende generaties omdat ze zo lang meegaan, vinden mensen het ineens een heel ander verhaal. Dan krijgt het product waarde en kun je de prijs veel beter in perspectief plaatsen.”

Soul Stores (5)

Foto: Cindy van Rees

Hoe lang duurt het nog voordat de consument om is denk je?

“Ik heb goede hoop dat het sneller is dan we denken. Uit de Fashion TransparancyIndex van Fashion Revolution Week blijkt dat H&M in dezelfde klasse staat ingedeeld als Patagonia. Qua duurzaamheid komen ze nog lang niet bij elkaar in de buurt, maar qua transparantie in hun duurzaamheidsbeleid maakt H&M grote stappen. Er zijn discussie over hoe duurzaam zo’n bedrijf als H&M nu echt is, en dat snap ik heel goed. Maar de grote massa die nog nooit met duurzaamheid te maken heeft gehad, shopt wel bij een H&M en ziet het voorbij komen. Ook dat zijn zaadjes planten.”

Op de hoogte blijven van de verhalen van duurzame retailers en merken? Soul Stores verstuurt een keer per maand een nieuwsbrief met inspirerende duurzame winkels en merken én tips om duurzamer te consumeren.