TOP

Dit zijn de meest inspirerende moderetailketens van Nederland


De adviesbureaus Crossmarks en Synergie hebben onderzoek gedaan naar de meest inspirerende retailketens in Nederland. In de gepubliceerde top 40 ook een flink aantal modeketens. Toch mogen de ketens het best wat inspirerender aanpakken, aldus het rapport.

Hunkemöller is volgens het onderzoeksrapport ‘Van verkoop naar verbinding, de 40 meest inspirerende retailers van Nederland’ de meest inspirerende moderetailer van Nederland. Voor het onderzoek, dat is uitgevoerd onder 1280 respondenten, is gekeken naar 5 pijlers: winkelinrichting, winkelervaring, klantcontact, identiteit en aanbod & assortiment. Hunkemöller scoort vooral goed op winkelinrichting en winkelervaring. 

“De winkels voelen als luxe ‘maisons’. Een social wall, interactieve schermen om door het assortiment te scrollen en een experience paskamer waar je het licht kunt aanpassen, zorgen voor een unieke winkelbeleving.” Hunkemöller is binnen de modebranche een positieve uitschieter, schrijven de onderzoekers: “Sterker nog, de lingerieketen slaat een gapend gat tussen de overige moderetailers en weet op alle pijlers te inspireren.” Met een negende plek staat de retailer elf plekken boven de eerstvolgende moderetailer Urban Outfitters.

Modebranche scoort laag

Naast de individuele score van de retailers zijn ook de scores van de tien verschillende sectoren in kaart gebracht. Zowel de schoenen- als de modebranche komen daar niet heel goed uit de verf. Het blijkt dat drogisterijen, cosmetica- en parfumeriezaken de Nederlandse consument het meest weten te inspireren. De schoenenbranche staat op plek 8, de modebranche op plek 9. De twee branches scoren ook op de individuele pijlers niet erg hoog. Bij vrijwel elke pijler zitten zowel de mode- als de schoenenbranche in de onderste regionen. 

Welke  moderetailers staan er in de lijst?

In de hele lijst staan zo’n twaalf mode- en schoenenretailers. Zoals altijd is zo’n lijst arbitrair. Is Decathlon een kleding- of schoenenwinkel? We hebben ‘m in dit lijstje wel opgenomen. Tussen haakjes de plek in de top 40.

  1. Hunkemöller (9)
  2. Urban Outfitters (20)
  3. Monki (22)
  4. Omoda (23)
  5. Decathlon (27)
  6. Nike (28)
  7. Bijenkorf (29)
  8. Esprit (31)
  9. Zalando (34)
  10. JD Sports (37)
  11. Bonprix (38)
  12. Shoeby (40)

Overall winnaar komt uit Zweden

Het Zweedse meubelbedrijf Ikea is de onbetwiste winnaar en voert de top 40 aan. “Een van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek is dat om te kunnen inspireren de focus niet meer puur op de transactie kan liggen. IKEA heeft dit begrepen. Zij verkopen niet gewoon betaalbare meubels, maar hebben zich als doel gesteld het alledaagse leven een beetje mooier te maken, en dat voor iedereen.”

Invulling geven aan onvervulde behoeften

Het onderzoek naar de meest inspirerende retailers laat zien dat zij die zich puur focussen op het bieden van de laagste prijs, ronduit slecht scoren. De meest inspirerende retailers kijken voorbij de transactie. Door de totale formule niet te richten op aantrekkelijke verkoop, maar op het bieden van oplossingen in het leven van mensen. Dat is de meest opmerkelijke uitkomst van dit onderzoek; dat de meest inspirerende retailers een verbinding hebben weten te leggen met het dagelijkse leven van mensen. Retailers die in het leven van de consument invulling geven aan onvervulde behoeften, inspireren het meest.

Lees hier het hele rapport (pdf)