TOP

Trenddag zomer 2020: zo gaan deze mode-ondernemers om met duurzaamheid in hun bedrijf


Hoe kan je als merk en ondernemer op een praktische manier aan de slag met het belangrijke duurzaamheidsthema? Tijdens de Trenddag deelden ervaringsdeskundige mode-ondernemers hun opgedane lessen en tips: ‘Kijk wat jouw persoonlijke missie wordt, zo maak je het veelomvattende begrip ‘duurzaamheid’ werkbaar.’

Dat duurzaamheid een actueel en essentieel thema in de huidige modemarkt is, wordt steeds duidelijker. Vandaar dat de halfjaarlijkse Trenddag dit keer volledig in het teken stond van dit onderwerp. Tijdens de panelsessie bleek dat duurzaamheid zeker leeft onder merken en retailers, maar dat er nog veel vragen zijn, met name over de werkbare uitvoering van dit containerbegrip. Wat verder opviel is dat er behoefte is aan meer dialoog om zo het fenomeen vorm te geven in de dagelijkse praktijk.  

Tijd en energie

Panellid Caroline Mewe, eigenaar van het duurzame modelabel Alchemist, geeft aan zich al twintig jaar een start-up te voelen. Ze zegde ooit haar baan als inkoper bij De Bijenkorf op om haar merk te starten. “Ik heb de hele wereld gezien en dacht toen: dit kan anders. Het kost alleen tijd en veel energie”, vertelt Mewe. Dit blijkt ook uit het feit dat ze maar liefst negentig procent van haar tijd investeert in sourcing en het volgen van de productie. “Ik houd het klein en lokaal”, verklaart ze. Hierdoor behoudt ze goed overzicht op elke stap in het proces. Mewe vraagt zich af waarom er nog geen algemeen bekend keurmerk voor duurzame mode is: “Zoals je in de supermarkt allerlei vinkjes en sterretjes ziet. Dat zou winkeliers en consumenten ontzettend helpen.” 

Uitgelachen

Een ander panellid is Cecile Scheele, eigenaar van modeagentuur Goodbrandz. Scheele komt uit de vastgoedmarkt, dat vijftien jaar geleden al geïnteresseerd raakte in verduurzaming. Ook in haar persoonlijke leven begon het onderwerp steeds meer te leven. Toen zij jaren geleden haar agentschap startte, werd zij nog veelal uitgelachen door leveranciers. “Nu zie je veel verandering op dit vlak en groeit de interesse in dit thema.” 

Leuke ideeën

Scheele geeft aan dat de balans tussen duurzaamheid en commercie goed moet zijn. “Zelf ben ik idealistisch en commercieel ingesteld. Denk vooral in mogelijkheden”, is haar belangrijkste advies. “Overtuig klanten van de toegevoegde waarde van de duurzame kleding die jij verkoopt. Mensen kopen geen producten meer, maar verhalen. En organiseer eens een leuke workshop of avond om samen met klanten iets moois van oude spullen te maken. Zet een recyclebak in je winkel om het bewustzijn te vergroten. Er zijn zoveel leuke ideeën te verzinnen. En bedenk: elk stapje is er één.” 

Wauw-gevoel

“Niet opgeven, maar absoluut doorgaan”, is de tip aan start-ups, van ondernemers Lieve ten Duis en Nardia van den Poll van Mary Jane Schoenenboetiek in Groningen. Het duo verkoopt sinds een jaar bewust schoenen van duurzame materialen. “Sta volledig achter de producten die je verkoopt. Ga voor items die je een wauw-gevoel geven en vertel klanten hierover.” Dit klinkt eenvoudig, maar wie dit stelselmatig toepast valt vaak enthousiasme van de doelgroep ten deel. Van den Poll: “Het is even zoeken wat werkt en wat niet. Maar het is opvallend dat in ons eerste jaar er al veel vraag naar de vegan schoenen kwam. Beleving is erg belangrijk. Het gaat erom dat je je klanten meeneemt in de wondere wereld van de schoenen. En van duurzaamheid.” 

De tekst gaat verder onder de foto. 

trenddag panel duurzaamheid

Van links naar rechts: Nardia van den Poll, Lieve ten Dus (beide Mary Jane Schoenenboetiek), CarolineMewe (Alchemist), Joan den Exter (MVO Nederland), Talita Kalloe (Soulstores.com), Cecile Scheele (Goodbrandz) en gespreksleider Isrid van Geuns, eigenaar van Isrid, een recruitmentbureau gespecialiseerd in fashion en luxury.

Eigen keuzes

Belangrijke tips kwamen er deze middag ook vanuit MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen)-consultant Joan den Exter. Begin bij het begin, zegt zei. Waarom wil je duurzaam ondernemen en wat wil je daarmee bereiken? Maak je eigen keuzes en doe wat jij voor jouw merk of winkel belangrijk vindt. “Kijk wat jouw persoonlijke missie wordt en verbindt doelen daaraan, zo maak het veelomvattende begrip ‘duurzaamheid’ werkbaar.” Den Exter tempert daarnaast de bewijslast die gepaard kan gaan bij een verduurzaming. “hoe klein de stappen die je maakt ook zijn, ze kunnen zeker betekenisvol zijn. Al doende leer je.” 

Bewijsmateriaal

Nog een handreiking: laat de impact van jouw merken en activiteiten zien aan je klanten. “Door transparante informatie te geven, lever je bewijsmateriaal hoe duurzaam iets is en dat is ontzettend belangrijk om begrip te kweken. Organiseer bijvoorbeeld eens een workshop over hoe je het best met kleding kan omgaan. Je verkoopt niet alleen producten, maar bent ook een dienstverlener. Het mooie is dat we anders naar onze bedrijven gaan kijken en creatiever worden.” 

Vergrootglas

Journalist, contentstrateeg en eigenaar van Soulstores.com, Talita Kalloe, sluit hierop aan met nog enkele tips om te onthouden. “Ik zie vaak dat ondernemers bang zijn dat hun hele beleid onder een vergrootglas ligt en ze op hun vingers getikt kunnen worden. Dat geeft niet, er zijn weinig bedrijven die voor 100 procent perfect zijn. Laat zien dat jij de motivatie hebt, je verantwoordelijkheid neemt en welke stappen je ondergaat. En vertel anderen daarover. Bewustzijn begint bij het snappen van hoe dingen werken.”

Communicatie

Communicatie is belangrijk, meent Kalloe. “Hoe weet je als consument wat je nodig hebt en welke vragen je moet stellen? Daarom is het zo belangrijk om de verhalen achter een product of merk te vertellen. Bijvoorbeeld via social media.”  Ook belangrijk is hoe je vervolgens op een duurzame manier met je artikelen kan omgaan. “Stimuleer klanten een diepe relatie aan te gaan met hun aankopen”, tipt Kalloe. “Wol gaat bijvoorbeeld jarenlang mee én je hoeft dit niet vaak te wassen. Dat is ook een bewuste manier van consumeren. Op dit vlak valt nog veel te behalen.”