TOP

Trend: bloggers stoppen met winkelen [interview]

Je leest het vaker: bloggers die zichzelf uitdagen om een aantal maanden niet te winkelen. Milou van Roon heeft zelfs al meer dan een jaar niet geshopt. Textilia interviewde deze blogger over haar nieuwe levensstijl.

Stoppen met shoppen is de nieuwste trend onder bloggers. Niet onder de grote modebloggers – al krijgen zij vaak bergen kleding cadeau – maar onder de zogeheten lifestyle bloggers:  meiden die schrijven over hun leven, zoals reizen, eten, hardlopen en vooruit, een beetje kleding. Een of twee maanden proberen zij niets te kopen. Blogger Milou van Roon sloeg door en heeft al meer dan een jaar niet gewinkeld. Textilia vroeg haar naar haar motieven.

Je hebt al een jaar niet gewinkeld. Wat moeten we daar onder verstaan?

Milou: “Ik heb een jaar lang vrijwel niets gekocht in kledingwinkels. Ik gok dat ik misschien vijftig euro heb uitgegeven aan kleding, in een heel jaar. Ik herinner me een jurk, yogabroek, twee kettingen, twee nagellakjes en een paar sneakers dat ik écht nodig had, en ik daarom niet meereken in dat budget.”

Waarom heb je al een jaar niet gewinkeld? 

“Omdat ik er geen geld voor had. Ik verdien als (onder andere) freelance journalist voor (vrouwen)tijdschriften niet voldoende dat ik iets overhield in de maand. Ik kon nét rondkomen. En dan is mijn inkomen ook nog eens wisselend. Soms had ik ineens veel geld, maar dat bewaarde ik dan liever voor magere maanden. Af en toe, als ik iets over had, kocht ik iets kleins voor mezelf. De rest spaarde ik voor reisjes, mijn grootste hobby. Daarom startte ik ook mijn reisblog Explorista.nl, waar ik anderen laat zien hoe je met weinig geld kunt reizen.”

Hield je vroeger wel van winkelen?

“Zeker. Ik heb nooit bakken met geld uitgegeven, maar kocht wel elke maand iets nieuws. Ik kwam regelmatig in het centrum, en ging toch altijd even de stad in. Ik vond mode echt heel erg leuk en las wekelijks een aantal modeblogs. Mijn grootste droom was het bezitten van Louboutins en een Chanel 2.55. Nu kan ik mode nog steeds wel waarderen, maar ik ben er nog maar weinig mee bezig.” 

Is het niet helemaal lastig om voor vrouwenbladen te schrijven en dan niet te ‘mogen’ winkelen?

“Dat valt wel mee. In mijn werk heb ik sowieso erg weinig met het mode-aspect te maken. Ik doe vooral interviews en human interest-verhalen. Ik heb er meer last van met het internet eigenlijk. Op blogs zie ik zo vaak leuke dingen. Er verdwijnen regelmatig dingen in mijn online winkelmandje. Die ik dan toch weer terugleg omdat ik dat geld toch liever bewaar, voor de zekerheid.”

Hoe ga je toch met de mode mee?

“Ik heb gelukkig nog een heel volle kast, met allemaal dingen die stijlvol en leuk zijn. Trends volg ik niet echt. Tenminste, ik volg ze wel enigszins, maar ik koop er zelf niks van. Ik ben er ook te kritisch voor. Het moet wel staan bij mijn figuur, huid, stijl, etc. Ik vind zelf dat ik er meestal wel leuk en verzorgd uit zie. En het voordeel van thuiswerken is dat dat gewoon in je pyjama kan als je wil.”

Ga je ooit weer ‘normaal’ shoppen?

“Dat betwijfel ik. Ik heb heel veel zin om binnenkort even een middagje flink te shoppen, maar over het algemeen mis ik het niet zo. Ik kom gewoon niet zo vaak in de winkelstraat, dan word ik er ook minder mee geconfronteerd. Bovendien denk ik nu veel na. Ga ik dit nodig hebben? Ga ik dit dragen? Misschien ga ik ooit wel een periode in het buitenland wonen. Dat kan met mijn werk en dan wil je geen dingen kopen die je over een tijdje al weer weg moet doen.”

Zou je anderen aanraden om ook een jaar niet te winkelen? 

“Ik zou het zeker aanraden, maar misschien wel wat korter. Een jaar is erg lang. Je komt door niet te shoppen veel meer los van je spullen. De gedachte aan een jurkje hoeft niet meer je hele gedachten over te nemen. Je gaat jezelf ook minder afvragen of je in andermans ogen wel hip genoeg bent, merk ik. Ik geef nu meer om of ik me lekker voel in mijn kleding. Dat is wel een fijn en gezond gevoel wat ik anderen ook toewens.”

Als iedereen jouw gedrag opvolgt zullen retailers één voor één het loodje leggen. Wat vind je hiervan? 

Mensen zullen echt wel blijven winkelen. Ze zullen misschien alleen minder vaak shoppen, en meer nadenken over waar ze hun geld aan willen uitgeven. Zorg dat ze voor jouw zaak wél speciaal de stad in gaan.”

En hoe kunnen retailers dat bereiken?

“Ik denk dat in alle beroepsgroepen de tijd van achterover leunen en wachten op geld dat toch wel komt, voorbij is. Als retailer zal je goed moeten nadenken over waar je kracht ligt. Waarmee kun je je onderscheiden? Ik zou goed nadenken over wat de klant zoekt, en daar een strategie op bouwen. Als ik retailer was, zou ik bouwen aan mijn merk. Een verhaal proberen te vertellen, ook bijvoorbeeld via social media. Ik zie om me heen dat mensen zich graag binden aan een mooi merk of verhaal. Waarom moeten mensen naar jouw winkel komen, en niet online gedachteloos hun winkelmandje vullen? Uiteindelijk wordt het steeds meer een survival of the fittest, in alle beroepsgroepen, en dat lijkt me alleen maar goed.” 

Misschien is de slimme handtas een idee?