TOP

Topshelf nu echt gesloten, drones op de catwalk en welk modemerk is goed op social media?

Het avontuur dat Topshelf heet is ten einde, het warenhuis sluit begin maart de allerlaatste vestiging. Verder: welk luxe merk scoort wereldwijd het beste op social media, en drones vervangen modellen op de catwalk bij Dolce & Gabbana. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van vandaag.

Het doek valt definitief voor Topshelf, het laatste filiaal sluit

Het laatste warenhuis van Topshelf gaat op zaterdag 3 maart definitief dicht. Het gaat om de vestiging in Arnhem. Dat meldt de Gelderlander. Een sluiting hing al maanden in de lucht, maar vanwege een succesvolle uitverkoop werd dat moment telkens uitgesteld. Nu is de koek echt op, zegt woordvoerder Rene Struijs tegen de krant.

Dit zijn de best scorende luxe modemerken op social media

Louis Vuitton, Burberry, Dolce & Gabbana, Christian Louboutin, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen zijn de modemerken die het beste scoren op social media. Opvallend: Instagram bleek ‘een effectief maar onderbenut platform voor veel luxe merken’. Instagram is de grootste bron voor gesprekken rond luxe merken; de helft van alle conversatie rond hun merken staat hierop.

De ranglijsten van NetBase zijn gebaseerd op een samenvoeging van ‘het sentiment, de passie en het volume rond de conversaties van de merken op social media. De analyse van merken omvatte meer dan 227 miljoen berichten in verschillende categorieën, waaronder auto’s, hotels, beauty, mode, sieraden en mode.

Het grote succes van Nederlands denim

In de Volkskrant schrijft modejournalist Bregje Lampe waarom denim uit Nederland zo’n succes is. “In modekringen staat de Nederlander niet bekend om z’n stijlgevoel, maar ondertussen lopen we hier wél voor op het gebied van jeans. Waar anders dan in Amsterdam vind je een driedaags festival ter ere van de spijkerbroek, een internationale denimvakbeurs en een mbo-opleiding tot ‘denim developer’? Nergens.”

G-Star neemt de regie in Zweden in eigen hand

Over het Nederlandse denim-succes gesproken: Jeansmerk G-Star neemt de Zweedse franchisepartner Global Retail Zweden over, dat 17 winkels in het Scandinavische land runt. In 1998 werd daar de eerste winkel geopend. De algemeen directeur van G-Star UK en Scandinavië, Mary Doumtsi, zegt in Drapers: “De Zweedse markt is een zeer belangrijke markt voor ons. We willen onze focus op onze trouwe klanten vergroten en een best-in-class ervaring leveren.

Drones vervangen modellen bij catwalkshow Dolce & Gabbana in Milaan

Innovatief is het zeker: geen modellen op de catwalk die de nieuwe handtassen van Dolce & Gabbana showden, maar drones. De onbemande luchtvaartuigjes droegen elk een handtas en vlogen zo over de catwalk heen.