TOP

Toms Skateshop in Amsterdam: ‘de aandacht voor street- en skatewear doet ons absoluut goed’

Toms Skateshop in Amsterdam verhuist van de drukke, toeristische Amsterdamse binnenstad naar een grotere winkel iets daarbuiten. Mede-initiatiefnemer Hans Dijs: “Skatewear is superactueel op dit moment.”

Toms Skateshop (T.O.M.S. Skateshop) begon in 1998 als shop-in-shop in de outlet van surf- en snowboardwinkel The Old Man. Door de toenemende populariteit van skateboarden opende al snel een zelfstandige skateboetiek in de Amsterdamse Oude Hoogstraat en later de Damstraat. De toegenomen stroom aan toeristen zorgt er echter voor dat de Amsterdammer dit gebied mijdt. “Om ons meer te kunnen richten op de locals verhuist Toms Skateshop daarom van het centrum naar de Kinkerbuurt/Da Costabuurt in Amsterdam-West”, vertelt mede-initiatiefnemer en general retailmanager Hans Dijs.

Prominente skatebaan

De nieuwe winkel is drie keer zo groot. Hierdoor is er ruimte voor meer beleving in de vorm van een prominente skatebaan en een tattooshop van skateboarder Erwin Prent. Dijs: “We willen weer terug naar onze core-doelgroep van skaters en andere creatieven. We hopen een hangout te worden voor de Amsterdamse skatescene, waar veel geskate wordt en waar af en toe een cool event plaatsvindt.”

Street- en skatewear

Toms Skateshop verkoopt naast diverse hardwaren een uitgebreid aanbod van merken als Brixton, Huf, Dickies, Element, Stüssy, Nike SB, Adidas, Vans en DC. Wat merkt de winkel van de groeiende aandacht voor street- en skatewear? Dijs: “Dit is inderdaad superactueel op dit moment. Het doet ons absoluut goed. En ik denk dat nog meer mensen in deze branche behoorlijk blij zijn. De skatecultuur is altijd wel bepalend geweest in de mode en nu wordt het weer groots opgepikt.”

Pro-items

“Een merk als Trasher is nu een ongelofelijk succes. Net als dat Dickies weer opkomend is in de mode. Ik was laatst in Amerika en daar zag ik kleding ervan op de workwearafdeling van de Wallmart. Hilarisch om te zien. Stüssy is ook bezig met een comeback en dat wordt alleen maar meer. We kopen daarvan niet alleen de logo-items in, dat vind ik te gemakkelijk. Ze hebben zo’n mooie, brede collectie, waarvan we juist meer willen laten zien. We kiezen vaak ook voor ‘pro-items’, zoals de Adidas skateboardlijn, of die van Vans. Zo bieden we iets anders aan dan de rest van de modewinkels.”

Realistisch genoeg

Waar sommige skatezaken weigeren aan modetrends mee te doen, ziet Dijs er wel de voordelen van in. “We hebben altijd meegedaan met trends. Maar baseren onze lange termijnverwachtingen niet op. We zijn altijd realistisch genoeg geweest om te beseffen dat trends voorbijgaan. Ik zie het liever als een kers op de taart. Ja, we verdienen eraan. En die omzet gebruiken we vervolgens weer voor onze core-doelgroep. Door bijvoorbeeld events te organiseren of eigen skateboards te produceren. Zo breng je de balans in je winkel terug.”

Toms Skateshop 2

Hans Dijs (links) en de andere mede-initiatiefnemers van Toms Skateshop.

Toms Skateshop 3

De miniramp in de winkel. 

Toms skateshop1

Toms Skateboardshop 4